Koppeling in de bocht

Gestart door ThomasGLT, 21-05-2006 15:04:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThomasGLT

Als ik snel door een scherpe rij (jaja, dat kan die volvo hè!) dan heb ik soms wel eens last dat bij het intrappen van de koppeling de auto bijna niet ontkoppelt. Het lijkt mij dan dat er op dat moment even teveel olie is weggelopen.

Die olie is toch dat wat je in het remolie reservoir bijvult? Of is dat in de 850 anders?

Graag advies.

Eugene

Citaat van: ThomasGLT op 21-05-2006 15:04:31
Als ik snel door een scherpe rij (jaja, dat kan die volvo hè!) dan heb ik soms wel eens last dat bij het intrappen van de koppeling de auto bijna niet ontkoppelt. Het lijkt mij dan dat er op dat moment even teveel olie is weggelopen.

Die olie is toch dat wat je in het remolie reservoir bijvult? Of is dat in de 850 anders?

Graag advies.

Dat is idd dezelfde olie. in het complete systeem de olie verversen en ontluchten is een goed idee ;)

If it's not blown, it sucks...

Roger B.

Een scherpe bocht zou niet mogen zorgen dat je een tekort aan olie in je koppelingssysteem krijgt.

Eugene

Citaat van: Roger B. op 21-05-2006 20:24:16
Een scherpe bocht zou niet mogen zorgen dat je een tekort aan olie in je koppelingssysteem krijgt.

klopt, maar toch gebeurd het en daarom proberen we een oplossing te zoeken

If it's not blown, it sucks...

Roger B.

Ik bedoel hier alleen mee te zeggen dat het waarschijnlijk geen olie tekort is (anders gaf de remvloeistofniveauwaarschuwing dit ook wel aan denk ik)

de simpele dingen zijn waarschijnlijk al bekeken?

(zet je je voet anders op het pedaal omdat je je "schrap" zet in de bocht en daarbij het pedaal niet volledig intrapt?)
doet ie het ALLEEN in de bochten en ALTIJD in de bochten?

kortom kun je het probleem reproduceren?

Ik zou in elk geval beginnen met het rem-koppelingssysteen te verversen en goed te ontluchten



alexJ

is je koppeling intrappen in een bocht wel verstandig?
V70 classic 2.5

Esveldt


Eugene

Citaat van: Esveldt op 22-05-2006 15:26:26
Nee!!!

why not?

Doe ik zo vaak als ik snel wil opschakelen tijdens het bocht uitkomen

If it's not blown, it sucks...

konniekip

Dat waren 1 van de eerste dingen die ik had geleerd op rijles. Nooit ontkoppelen in een bocht...  :)

ThomasGLT

Nou, vooruit, niet zo precies allemaal hoor. Net na de bocht dan, ook goed. Je moet toch ooit eens opschakelen, niet dan? Dat leerde ik dan weer op rijles. www.hetnieuwerijden.nl

oftewel: tis tiid veur`t nieuwe riiden!

Eugene

haha, als ik nu alles zo deed als op de rijles had ik geen T-5 nodig want dan moest ik rijden als een oud omatje ;)

If it's not blown, it sucks...

Esveldt

Citaat van: eugene op 22-05-2006 18:40:02
Citaat van: Esveldt op 22-05-2006 15:26:26
Nee!!!

why not?

Doe ik zo vaak als ik snel wil opschakelen tijdens het bocht uitkomen

Omdat je dan zonder tractie de bocht ingaat.

Zonder koppeling ingetrapt, kun je de auto er dus doorheentrekken en dus ook beter uitwijken, mocht dat nodig zijn.

En dat gaat je dus niet lukken met koppeling ingetrapt.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Roger B. op 22-05-2006 12:51:32

(zet je je voet anders op het pedaal omdat je je "schrap" zet in de bocht en daarbij het pedaal niet volledig intrapt?)

Ik ga met Roger mee. Door de G-kracht zit je anders en daardoor trap je het pedaal iets scheef weg. Daardoor trap je het pedaal niet volledig in en daardoor ontkoppelt ie niet goed.

Zelf heb ik het wel eens als ik de caravan achteruit op de oprit rij. Ik kijk dan naar het paaltje dat ik moet ronden en kijk over m'n linker schouder, ik zit dan iets scheef in de auto (zonder petje overigens  ::)) en dan voel ik ook meer weerstand van het pedaal. Hou het daar maar op.

Overigens is ontkoppelt in de bocht niet goed voor de voertuigbeheersing, je glijdt dan makkelijk over je voorwielen weg, onderstuur dus, dat niet meer met her gaspedaal is op te heffen. Op nat en bij gladheid gaat dit een keer mis.  :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Eugene

Citaat van: Esveldt op 22-05-2006 19:18:45
Citaat van: eugene op 22-05-2006 18:40:02
Citaat van: Esveldt op 22-05-2006 15:26:26
Nee!!!

why not?

Doe ik zo vaak als ik snel wil opschakelen tijdens het bocht uitkomen

Omdat je dan zonder tractie de bocht ingaat.

Zonder koppeling ingetrapt, kun je de auto er dus doorheentrekken en dus ook beter uitwijken, mocht dat nodig zijn.

En dat gaat je dus niet lukken met koppeling ingetrapt.

dan heb ik nog snel genoeg de koppeling los gelaten, en als je serieus hard door een bocht gaat (wat je dus alleen doet in een overzichtelijke situatie zonder verkeer) is er toch geen uitwijken meer bij, want dan gaat de auto raar doen ;)

If it's not blown, it sucks...

PaulBroere

een kleine rijles: (geleerd op rijles, ANWB rijtraining en Porsche training bij Pro-Drive van Paul Maaskant).

Altijd VOOR de bocht remmen en terugschakelen, dan met twee handen aan het stuur, in de goede versnelling met de koppleing omhoog, rustig de bocht in. Bij het naderen van het einde van de bocht weer gas gaan geven en hard de bocht uit komen. (Bij onze voorwielaangedreven Volvo kan je niet eens te voreg op het gas, want dan is het gelijk spinnen geblazen).

In de bocht niet meer remmen of aandrijven, wanneer je wielen namelijk geen rem of stuw krachten hoeven te verwerken houd je meer grip 'over' voor het opvangen van de zijdelingse stuurkrachten, oftewel, je kan harder de bocht door!!

let op:
rustig erin = hard eruit
hard erin = zacht eruit (of helemaal niet meer eruit)

ten alle tijden het stuur rustig bedienen en vasthouden, alle bewegingen (gas, rem, stuur) moeten zo vloeiend mogelijk gaan.


... Ik weet helaas geen antwoord op het probleem van de topic-starter, sorry
Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5