ander stuurwiel

Gestart door Turbobiker, 21-05-2006 23:26:26

Vorige topic - Volgende topic

Turbobiker

Als ik een niet Volvo stuur wil kopen, moet ik dan nog op een bepaalde bevestiging letten, of is dat universeel? Worden er voor de APK nog eisen gesteld? (dat bijvoorbeeld de airbag verwijderd is, of een afwijkende diameter)
De Tussenpaus

elianmars

Ik geloof niet dat er met de APK gekeken wordt naar een afwijkende diameter of verwijderde airbag, maar waarom zou je in hemelsnaam je airbag er uit halen?  :-X

Eugene

Citaat van: elianmars op 22-05-2006 00:02:20
Ik geloof niet dat er met de APK gekeken wordt naar een afwijkende diameter of verwijderde airbag, maar waarom zou je in hemelsnaam je airbag er uit halen? :-X

No risk, no fun ?

If it's not blown, it sucks...

elianmars

Citaat van: eugene op 22-05-2006 00:15:14
Citaat van: elianmars op 22-05-2006 00:02:20
Ik geloof niet dat er met de APK gekeken wordt naar een afwijkende diameter of verwijderde airbag, maar waarom zou je in hemelsnaam je airbag er uit halen? :-X

No risk, no fun ?

Ga dan een rondje rijden zonder remmen. Is veel leuker....  ::)

Turbobiker

Stuur zonder airbag monteren, bedoel ik.
De Tussenpaus

elianmars

Citaat van: Turbobiker op 22-05-2006 00:25:35
Stuur zonder airbag monteren, bedoel ik.

Ja, dat begrijp ik. Maar waarom een stuur zonder airbag monteren? Ik ben juist blij dat er eentje in m'n stuur zit.

Al hoop ik 'm nooit nodig te hebben.....  :-\

Turbobiker

Ik ga er van uit dat de gordel voldoende werkt...

Wat ook zo is ::)
De Tussenpaus

thuur

Gordel geeft je 70% meer kans levend uit te stappen bij een aanrijding van zo'n 80 km/u. De bestuurdersairbag voegt hier nog zo'n 17% aan toe.

Ok, de kansen zijn klein, maar oh oh oh wat zul je je kapot voelen als je net in die 17% zit :D

Kunt beter de passagiersairbag eruit halen. Deze zit er alleen maar in omdat die domme Amerikanen denken dat het uberhaupt iets toevoegt ::)

O, nee, de naaf van het stuur verschilt nog wel eens per auto.

Gr 8)

Roger B.

Als je de airbag verwijderd zal er een airbagstoring aangegeven worden (lampje op DB)

Ik weet niet of er bij de APK naar gekeken (moet) word(en) kan me voorstellen dat het een eis is dat dit lampje aangaat bij contact en dooft bij lopende motor........

Eugene

Vraag Johann eens, hij heeft een Sparco stuur, en het SRS lampje branden ;)

If it's not blown, it sucks...

Johann

Citaat van: Roger B. op 22-05-2006 13:05:44
Als je de airbag verwijderd zal er een airbagstoring aangegeven worden (lampje op DB)

Ik weet niet of er bij de APK naar gekeken (moet) word(en) kan me voorstellen dat het een eis is dat dit lampje aangaat bij contact en dooft bij lopende motor........

Kun je een weerstand voor in de plaats zetten.

Anders lampje er uit..  ::)

DD

Als je het stuur los gaat halen en de airbag verwijderen zorg er dan voor dat de accu spanning er al geruime tijd vanaf is. Door het plotseling verbreken van de voeding op de airbag zou die kunnen afgaan.

Verder zijn de naven van de sturen van verschillende auto's nogal eens anders. Een leverancier van sportsturen kan je vaak ook een losse naaf verkopen die geschikt is voor jou wagen en waar je het nieuwe stuur op kan monteren.

En zoals Johan al zei je kan een weerstand monteren in de stekker aansluiting van de airbag om de computer te laten denken dat er een airbag zit. Ik zou echter even navragen bij volvo oid of zij speciale afsluitblokjes hebben (met daarin een weerstand) zodat je zeker weet dat je de goede waarde hebt.

Vaak zijn die blokjes wel te krijgen voor auto's waarbij de airbag niet uitgezet kan worden aan de passagierskant voor bv het kinderzitje.

Turbobiker

@Johann: heb je nog een speciale passing voor het stuur?
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: thuur op 22-05-2006 09:09:33
Gordel geeft je 70% meer kans levend uit te stappen bij een aanrijding van zo'n 80 km/u. De bestuurdersairbag voegt hier nog zo'n 17% aan toe.

Ok, de kansen zijn klein, maar oh oh oh wat zul je je kapot voelen als je net in die 17% zit :D

Die 17% is niet Volvo specifiek, daarin tellen ook kleine Renaultjes en Kia's mee. Ik denk dat je die 17% voor een Volvo (850) terug mag brengen naar een heel klein procentje...
De Tussenpaus

thuur

Cognitieve dissonantie reductie! :D

Gr ;)