Spanrol?

Gestart door groningen850, 25-05-2006 15:40:37

Vorige topic - Volgende topic

groningen850

Al veel gelezen over het onderwerp spanrol hier, vermoed dat ik er ook een probleempje mee heb, maar weet het niet zeker.

Vanaf dat ik de auto start (2.5 20v) hoor ik een tjilpend geluid. Als ik op de spanroller duw, zodat de multiriem strakker gaat staan dan stopt het geluid... Dus of het lager is op en daardoor tjipt hij, of de spanner geft niet meer genoeg kracht denk ik??

Iemand die weet wat het zou kunnen zijn?

Groet Jeroen, groningen!

ed

gewoon alles demonteren en de rollen goed controleren. Is de enige manier  om er achter te komen. De spanner is ook te smeren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

De multiriemspanner gaat als ie versleten is wel eens piepen, ter uitsluiting kun je er wat olie op spuiten, maar dit helpt vaak niet definitief.

smit

Het lager in de spanrol is wellicht niet goed meer. De rol schijnt "los" te koop te zijn. Maar ik heb tot nu toe bij reparatie de gehele spanunit vervangen. De spanveer schijnt zijn werking op de duur ook enigszins te verliezen.
Timen

marcusjan

stomme vraag misschiebn
maar de in mij vraagbaak hebben ze het over een centrale bout die je na het monteren van de spanrol op de motor met 20 nm moet vastzetten. Klopt dit? Deze hoef je bij het van de motor eraf halen niet te los te halen. Vreem d toch?
Wordt de veer van de spanrol nou wel of niert vastgezet met een moer.? Ofterwijl heeft de spanrol een vast posistie of blijft deze de riem dynamisch spannen zodat slijtage ook opgevangen wordt?

Schnappi

alleen bij koude motor of ook bij warme motor

vin850

Een lager die versleten valt echt niet te smeren hoor. ;D nieuw is altijd beter :eusa_dance:
Bedenk goed wat je met je laatste Volvo doet

ed

Dat staat er toch ook niet. Het gaat om de spanner zelf!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

De veer van de spanrol (multiriem) zit niet vast met een bout. Blijft dus altijd onder die veerdruk staan ;)

Gr 8)