Gastrol 10W60 fullsynth Racing in T5

Gestart door Olle, 27-05-2006 11:41:51

Vorige topic - Volgende topic

Olle

Ik heb al jaren ervaring met de 10W60 van Gastrol. Niet in mijn nieuwe T5 maar wel in mijn getunede clio 1.8 16V. Standaard 138 pk, nu 165 pk.

De 10W60 leverde mij een 1 bar meer oliedruk op dan een 5W40

De  olie bedrijfstemperatuur was met de 10W60 constanter dan met een 5W40 en deze was erg hoog. Bij vlot doorrijden ongeveer tussen de 130 en 140 graden celsius. Bij snelheden boven de 150 kph werd de olietemp zelfs 150 - 155 graden Celsius. In een orgineel blok werd de olietemp. nooit hoger dan 110 graden Celsius.

Bij de 5W40 zag je de olietemp. meestijgen met het gas geven en evensnel zakken als je het gas weer losliet.

De 10W60 van Gastrol bleef constanter op temp en werd langzaam en geleidelijk warmer en koelde ook geleidelijker af.

Het verbruik van de 10W60 was aanzienlijk lager ( 500ml op 5000 km) dan met de 5W40 (500ml op 2000 km)
Na 45.000 km pluimde of rookte de motor nog steeds niet. Dat was bij het vorige blok wel anders.

Daarom ga ik nu de 10W60 van gastrol voor het eerst in mijn T5 gebruiken om te kijken of dit mij net zo bevalt als in mijn clio. De T5 is ook niet meer orgineel en heeft 270 pk

Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt.

JCviggen

voor de zomer geeft het denk ik niet meteen problemen...maar voor een dagelijks gebruik auto met turbo vind ik de olie niet meteen geschikt. Voor enkel op circuit te gaan rammen wel.

Persoonlijk ga ik naar 5W50 nu ipv 5W40. Kijken wat dat doet.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Eugene

Gastrol of Castrol...?

Hogere oliedruk is wel te verklaren. Er moet harder gepompt worden om de olie rond te krijgen ;)

If it's not blown, it sucks...

Roy V70R

Het is dus idd Castrol ;D

De 10w60 RS van Castrol is meer geschikt vor de hoogtoerige motoren.
Op jouw renault zal ie beter doen dan in de Volvo.
Probeer in de Volvo eens een 5w50 racing van Valvoline.....gebruik ik al
jaren en bevalt mij het beste.

Greetz Roy
850 GLT - 855 T5 - V70R

Eugene

bevalt de 5w50 beter dan de 5w40 van castrol ?

Jeroentjuh

Castrol 10W60 en een turbo gingen toch niet goed samen?

M a r c

Eigenlijk wordt ik zo langzamerhand wel moe van die eeuwige oliediscussie...  ;D

Een 10W40 of een 5W40 is goed, klaar. Al het andere  is té dun (0W..) en de race-olieen (..W50 en ..W60) overdone.  8)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

Raceolie 5W50 ook overdone als je regelmatig naar de Nordschleife gaat?

M a r c

Citaat van: eugene op 28-05-2006 21:21:33
Raceolie 5W50 ook overdone als je regelmatig naar de Nordschleife gaat?

Regelmatig is niet dagelijks en je rijdt niet uren achtereen op de Nordschleife toch?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

Roy V70R

Citaat van: M a r c op 28-05-2006 18:50:50
Eigenlijk wordt ik zo langzamerhand wel moe van die eeuwige oliediscussie...  ;D

Een 10W40 of een 5W40 is goed, klaar. Al het andere  is té dun (0W..) en de race-olieen (..W50 en ..W60) overdone.  8)

Jij gebruikte toch ook een 10w50.....of niet. ;)

60 is idd overdone, 50 geeft mij een goed gevoel. ;D
850 GLT - 855 T5 - V70R

johan283

Citaat van: M a r c op 28-05-2006 18:50:50

Mee eens ik blijf 10W40 gebruiken  ;D van een A-merk

PaulBroere

Shell Helix Ultra

5w40

volledig syntheitsch

+ motor spoelen vóór de oliewissel

(maar elk ander a merk 5w40 of 10w40 is goed)
Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

JCviggen

Citaat van: Roy V70R op 29-05-2006 13:20:48
60 is idd overdone, 50 geeft mij een goed gevoel. ;D

Ik rij de laatste 2000 km ook met 5w50 van Valvoline en bevalt me best. Koudstarts gaan even soepel maar het olie verbruik bij doortrappen is weg. Dagje Nordschleife met 3 rondjes zit je toch 60km aan een stuk erg vaak plankgas met temperaturen die hoger oplopen dan gewoonlijk, dan heb ik er liever een 50 dan een 40.

Slijtage op circuit is zoooveeel hoger dan bij gewoon over de weg rijden...dat het volgens mij belangrijk is dat je spul hebt dat niet pisdun is da 10 kilometer trappen.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Johann

Ga maar eens bij de elandrun naar de 850 blokken luisteren...

tikketikketikke.. Indicatie dat de olie gewoon zo heet is dat het zo dus is geworden als water.
Op deze momenten zal een 50 of 60 het beter doen. Rest is zoals aangegeven overdone. Helemaal als je al redelijk olieverbruik op de motor hebt.

Ik rij zelf wel met 10W-60 op de motor van de SDII o.a. omdat de zuigerspeling anders is dan van een standaard blok.
Op de winterdag is deze olie gewoon dik bij koudstart en dat is duidelijk te merken. Na een minuutje is het beter.
Verder kan ik weinig verschil merken eigenlijk.

Het verhaal is dat je koude en warme gradatie eigenlijk zo dicht mogelijk bij elkaar moet hebben voor de toepassing. Bij een 100% trap motor zou je dan naar 20W-50 of 20W-60 moeten kijken. Bij een rustig bereden toerauto in een mild klimaat kan een 10W-30 voldoende zijn. Bij milde vorst tot redelijk warm weer dan een 5W-30 of 5W-40. Je ziet wel steeds meer een verschuiving naar een 30 grade in Nederland en tevens de 0W kom je steeds meer tegen. Ik denk dat dit meer een marketing verhaal is welke men meer en meer aanpast op het max 120 beleid in Nederland. De auto's zien voor het merendeel de hogere snelheden niet meer, benzine is duur, veel file of langzaam rijden dus een lichtloop olie is beter voor onze markt.

10W-40 of 5W-40 is goed voor de Volvo's. Alles wat anders is kun je de 10W-60 of de 5W-50 zoals Jan die gebruikt overwegen.

Een 0W-30 bij stevig gebruik op de Ring op een warme dag weet ik vrijwel zeker dat je blok aan gort gaat.