zekering 34 (wis-was en claxon)

Gestart door Gijs, 27-05-2006 14:04:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

Mijn zekering 34 slaat regelmatig maar zonder aanwijsbare reden door.
Soms blijft hij een week heel (ook bij gebruik van ruitenwissers) en een andere keer is hij direct weer kapot. Het gebeurt niet onder het rijden maar altijd nadat de motor is gestart.
Iemand een idee hoe achter de oorzaak te komen?
Bij de Volvo dealer kunnen ze niks vinden want als de auto daar is doet het probleem zich toevallig niet voor.

thuur

11/34 verzorgt de stroom voor de claxon, voorruitwissers en optioneel de koplampwissers. Stroom komt van contact X van het contactslot (alleen verbonden indien sleutel op I en II).

Haal relais 203 er eens uit (boven de pedalen, paneel weg) en kijk eens naar de contacten. Zwartgeblakerd of gesmolten is geen goed teken.

Wat je nog meer zou kunnen proberen:
- Claxon indrukken en starten. Kijk of de zekering eruit knalt.
- Ruitenwisserhendel een keer of 20 flink op en neer halen (contact uit, alle standen: interval, 1, 2 en sproeien)
- Ruitenwisserhendel een voor een op alle standen zetten en starten en kijken of de zekering eruit knalt.


Misschien kom je wat tegen...


Gr ;)

Gijs

Heb vandaag ontdekt dat de zekering al doorslaat zonder dat ik iets van de aangesloten functies gebruik (claxon, wisser of sproeier). Alleen rijden lijkt voldoende. Ik snap er niets van

Roger B.

kabel beschadigd en aan massa?

VolvoSpecialist

#4
Citaat van: Roger B. op 28-05-2006 21:18:05
kabel beschadigd en aan massa?

De kabel naar/bij de claxon, of bij het ruitenwissermechanisme (voor)?
Of (lekker zoeken), de kabel naar de achterruitenwisser.  ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Zippo

Citaat van: VolvoSpecialist op 29-05-2006 00:14:28
Citaat van: Roger B. op 28-05-2006 21:18:05
kabel beschadigd en aan massa?

De kabel naar/bij de claxon, of bij het ruitenwissermechanisme (voor)?
Of (lekker zoeken), de kabel naar de achterruitenwisser.  ;D ;D

Zeer duidelijk antwoord van "onze" VolvoSpecialist.......... ::) ???

johan283

Citaat van: thuur op 27-05-2006 18:12:59
11/34 verzorgt de stroom voor de claxon, voorruitwissers en optioneel de koplampwissers. Stroom komt van contact X van het contactslot (alleen verbonden indien sleutel op I en II).

Haal relais 203 er eens uit (boven de pedalen, paneel weg) en kijk eens naar de contacten. Zwartgeblakerd of gesmolten is geen goed teken.

Wat je nog meer zou kunnen proberen:
- Claxon indrukken en starten. Kijk of de zekering eruit knalt.
- Ruitenwisserhendel een keer of 20 flink op en neer halen (contact uit, alle standen: interval, 1, 2 en sproeien)
- Ruitenwisserhendel een voor een op alle standen zetten en starten en kijken of de zekering eruit knalt.




Gr ;)

Gijs,

Blijkbaar heb je kortsluiting. Dus check de bekabeling (+12volt deel) van de bovenstaande onderdelen

Gijs

Probleem gevonden en opgelost. De draad van de claxon was door de vanghaak van de motorklep kapot geschuurd. Het blijkt dat op deze draad constant stroom staat dus sloeg de zekering door als hij de vanghaak raakte.