carkit

Gestart door DD, 29-05-2006 21:33:59

Vorige topic - Volgende topic

DD

in mijn volvo blijkt nog een halve nokia carkit te zitten. de vorige eigenaar had echter de houder waar de telefoon in hoort afgeknipt. Deze vond ik in de kofferbak.
Volgens mij betreft het hier een nokia cark 91 voor de 6310i telefoon. nu heb ik een nokia 6230i en die heeft een andere pinbezetting en behoeft dus ook een andere houder.
Nu is de vraag zou de houder voor mijn telefoon (MBC-15S) rechtstreeks op de aansluiting van de cark 91 passen?

dat scheelt een hoop loshalen en opnieuw verbinden voor een andere carkit.
dit is de houder voor mijn telefoon

Roger B.

nee, de ck 91 heeft een andere stekker voor de houder dan een ck7w (waar jou houder bij hoort)
de CK7W heeft een -euhh is dat RJ45??) stekker zoals een utp-kabel en de ck91 een bredere stekker die (volgens mij) alleen daarvoor gemaakt is.

De aansluiting op de CK91 koppelbox (HFU-2) die wel geschikt lijkt voor de kabel van jouw houder (staat meen ik data bij) is bedoeld voor externe apparatuur aan te sluiten op je ck91 (bijvoorbeeld een losse telefoonhoorn)

Er bestaat wel een adapterkabel voor de MBC-15 (en soortgelijke houderS) waarmee zo'n houder op de CK91 aangesloten kan worden, kost meen ik iets van 70 euro en uit ervaring weet ik dat men er over het algemeen zeker niet erg tevreden over is.

De beste oplossing is het plaatsen van een CK7W ipv de CK91.

Voedingsstekker kun je op de bestaande draden van de voedingsstekker van de CK91 aansluiten (CK7W moet echter de blauwe geschakeld hebben (of niet aansluiten, maar dan mis je functionaliteit), bij CK91 mocht dat ook constant zijn)

Luidspreker stekker kun je overprikken

Microfoonstekker kun je overprikken

houderkabel moet je (uiteraard) nieuw leggen en daarop je houder aansluiten

extra optie de contactbutton moet ook nog even gelegd worden (als je dat wenst, houder-carkit werkt ook volledig zonder).

De CK7W heeft naast de gewone functies van een carkit (handsfree en laden) ook nog een bluetooth carkit ingebouwd, deze werkt niet goed als je de blauwe niet geschakeld aangesloten hebt (de carkit weet dan niet wanneer ie moet verbinden en verbreken met de telefoon)

DD

Ik was eigenlijk van plan om de bluetooth carkit te installeren maar omdat ik nog een complete carkit vond in de wagen leek het me misschien mooier om gewoon die aan te houden.

Maar het wordt dus toch de bleutooth. dan ga ik ook geen houder plaatsen is weer zonde voor in het interieur.

p2V7025T

ik heb icm met een BT carkit van nokia ook een houder vind ik persoonlijk wel zo prettig en hij word ook meteen weer opgeladen
V70 Classic V70 2.5T

I love the sound of a V5 in the morning

Roger B.

Heb je een BT carkit met daarbij een houder waarbij de telefoon in de houder ALLEEN laadt, of heb je een CK7W waarbij de telefoon (en vooral de carkit) zijn BT-functie uitzet op het moment dat er een telefoon in de houder gezet wordt, en dan alle functies van de carkit via de kabel laat lopen?

Persoonlijk vind ik de CK7W een heel mooie carkit, zowel BT als "gewoon" in één kastje naar believen te kiezen of je wel of geen houder wil.

De parrot-like nokia BT carkit is ook mooi, maar dan mot je dat scherm ergens wegwerken in je dashboard en heb je nog steeds een lege foon als je effe veel belt

@®-

Citaat van: Roger B. op 30-05-2006 23:11:48
De parrot-like nokia BT carkit is ook mooi, maar dan mot je dat scherm ergens wegwerken in je dashboard en heb je nog steeds een lege foon als je effe veel belt

Ik ben een intensieve beller en mijn Bluetooth staat altijd aan ik hoef mijn telefoon toch alleen maar 2 keer per week op te laden.

Waar zijn de tijden van Nokia 6310i gebleven  :(, hoefde je alleen maar 1 keer per week je telefoon aan de prik te leggen.

Roger B.

Als ik bijna niet bel, maar de bluetooth staat wel aan doe ik pakweg 4 dagen met een volle batterij (6230i) bij veel bellen red ik de twee dagen net niet (bellen via bluetooth in de auto)

jeroenh

Volgens mij moet je dit hebben:

(van de Nokia website)

Nokia Converter CA-55

Use your Nokia Advanced Handsfree Car Kit CARK-91 with your compatible Pop-PortTM equipped Nokia mobile phone: The Nokia Converter CA-55 for Car Kit CARK-91 connects it to a compatible mobile holder.

DWZ: je klikt dit kabeltje op je black box, de connector past dan weer op jouw telefoon.  Dan moet je wel weer een houder hebben waar je de telefoon inklikt (als ik het goed begrijp).
Ik heb nog steeds een 6310i, maar als ik een ander (nokia) toestel koop dan is dit voor mij de oplossing.
Persoonlijk slechte ervaringen met het gebruik van een Bluetooth kit, geluidskwaliteit is toch een stuk minder, altijd vertraging tijdens een gesprek.

Er bestaat ook een klein verloopstekkertje voor een carkit 91 naar het nieuwe aansluitsysteem (dus in de telefoonhouder), maar dat schijnt nogal kwetsbaar te zijn (niet origineel Nokia), plus dat de externe antenne- aansluiting dan niet meer werkt.
C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

DD

geen idee eigenlijk of de 6230i nog een externe antenna aansluiting heeft eigenlijk. Deze zal dan op de pin bezitting moeten zitten op de onderkant van de telefoon.

Roger B.

het genoemde interface werkt niet (volledig met de nieuwere types, ik heb begrepen dat een 6230i de melding "toepassing niet ondersteund" geeft bij gebruik in een ck91 met adapter naar MBC15 houder. Leuk, maar zeer beperkt en gaat relatief vaak stuk, de stekker die in de houder komt zit er zeer los in en valt er dus vaak uit.

Dat bluetooth mindere kwaliteit zou zijn.... bij de ck7w nooit opgemerkt (bouw er zo'n zes per dag in en gebruik hem zelf ook)
wel mindere ervaringen met parrot 3000 en met sommige telefoonmerken in combinatie met parrot.

De 6230 i heeft geen externe aansluiting meer voor de antenne, is meteen ook een nadeel bij carkit gebruik (stoort soms op de radio (afhankelijk van merk radio))

Bij de 6310 en aanverwante toestellen (ck91 toestellen) hebben een antenne aansluiting op de achterkan, zodra deze in de connector van de carkit valt wordt de interne antenne uitgeschakeld en gaat het antenne signaal volledig over de extere antenne.
Bij de 6230 en aanverwante toestellen zit de antenne aan de achterkan bovenaan in het toestel en is er geen externe aansluiting. AlS je een externe antenne wil gebruiken moet je een antennekoppelaar bij je houder kopen, dit is een spoel die achter de antenne tegen de telefoon komt en via een kabeltje aangesloten is op de externe antenne (zonder versterker) of dit merkbaar verschil geeft? nog niet opgemerkt en ik waag het te betwijfelen.

@®-

Citaat van: jeroenh op 31-05-2006 22:56:40
Volgens mij moet je dit hebben:

(van de Nokia website)

Nokia Converter CA-55

Use your Nokia Advanced Handsfree Car Kit CARK-91 with your compatible Pop-PortTM equipped Nokia mobile phone: The Nokia Converter CA-55 for Car Kit CARK-91 connects it to a compatible mobile holder.

DWZ: je klikt dit kabeltje op je black box, de connector past dan weer op jouw telefoon.  Dan moet je wel weer een houder hebben waar je de telefoon inklikt (als ik het goed begrijp).
Ik heb nog steeds een 6310i, maar als ik een ander (nokia) toestel koop dan is dit voor mij de oplossing.
Persoonlijk slechte ervaringen met het gebruik van een Bluetooth kit, geluidskwaliteit is toch een stuk minder, altijd vertraging tijdens een gesprek.

Er bestaat ook een klein verloopstekkertje voor een carkit 91 naar het nieuwe aansluitsysteem (dus in de telefoonhouder), maar dat schijnt nogal kwetsbaar te zijn (niet origineel Nokia), plus dat de externe antenne- aansluiting dan niet meer werkt.

Volgens mij is dit kabeltje ongeveer net zo duur als een hele nieuwe carkit.

Bij het Office Center liggen ze voor rondt de € 125,- excl. BTW

oldostofjas

Citaat van: Roger B. op 01-06-2006 20:51:21
Bij de 6230 en aanverwante toestellen zit de antenne aan de achterkan bovenaan in het toestel en is er geen externe aansluiting. AlS je een externe antenne wil gebruiken moet je een antennekoppelaar bij je houder kopen, dit is een spoel die achter de antenne tegen de telefoon komt en via een kabeltje aangesloten is op de externe antenne (zonder versterker) of dit merkbaar verschil geeft? nog niet opgemerkt en ik waag het te betwijfelen.
Ik heb inderdaad zo'n koppelaar. Vraag me ook af of het echt werkt. Telefoon stoort in ieder geval nog wel eens op de radio...
There is no place like 127.0.0.1

ed

Is die externe antenne niet juist bedoeld om de straling uit de auto te houden? De ontvangst blijft volgens mij wel hetzelfde zonder externe antenne.
Om al deze redenen koester ik nog steeds mijn 6310i. Ik hoor teveel problemen met de nieuwe generatie telefoons.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

DD

Citaat van: @®- op 02-06-2006 14:12:42Volgens mij is dit kabeltje ongeveer net zo duur als een hele nieuwe carkit.

Bij het Office Center liggen ze voor rondt de € 125,- excl. BTW

En als je op internet gaat kijken vind je ze al voor 100 euro inc BTW.

oldostofjas

Citaat van: ed op 02-06-2006 14:42:36
Is die externe antenne niet juist bedoeld om de straling uit de auto te houden?

Inderdaad. En dat ding dat ik heb doet dat dus niet volledig.
There is no place like 127.0.0.1