Geen roetfilter voor 850 TDI

Gestart door jeekaa, 29-05-2006 21:37:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeekaa

Volvo kan roet nog niet vangen

Voor de TDI-adepten het LAATSTE slechte nieuws over het roetfilter waar 'Den Haag' zo mee bezig is: Die tot 500 euro verhoogde susidie van VROM is vooralsnog niet voor TDI-rijders weggelegd. (Zie de sites van VROM en ook van de BOVAG). De producent kan het tempo van de (Europese) politiek weer eens niet bijbenen.

Commentaar van de technische adfeling van Volvo Car Nederland, heden 29 mei 2006: ''Daar zijn we nog volop mee in ontwikkeling''. Hoezo nog, heren snurkers??? Vorig jaar om deze tijd was het antwoord over dit  onderwerp al: ''Zal een moeilijk verhaal worden''.

In een jaar tijd dus nauwelijks iets op dit vlak gepresteerd, moet de conclusie zijn, na het nodige belwerk. Want actuele informatie geeft de importeur niet uit eigen beweging (controleer de site), zelfs in de communicatie met de aangesloten dealers wordt dit onderwerp niet aangeroerd.
Typische arrogantie van een Zweed met oogkleppen en zonder verantwoordelijkheid voor after-sales in Europa. Want dat roetfilter is geen Hollanditis, het wordt in de hele EU een item. Net als de 'kat', die niet meer weg te denken is en waarvan vijftien jaar geleden nog niemand had gehoord.
Stop dus met rekenen, dieselrijders - 500 euro toe, tis-te-overwegen-voor-roet-arm - dat filter kun je voorlopig nog wel even schudden.  Tot na het verstrijken van de subsidie-termijn, is de verwachting
En wie dacht via AUDI te kunnen shoppen: het uitlaatsysteem van de Volvo 850 TDI wijkt op belangrijke onderdelen af van de Audi-producten met dezelfde motor.
Waarvan acte, niks te danken graag gedaan.
JeeKaa

tdidude

Waar maak je je druk om? wil jij betalen voor een Roetfilter, met of zonder subsidie? waarom zou ik dit uberhaupt doen? krijg ik problemen bij de keuring? gaat wegenbelasting omlaag?  ??? ??? ???

Daarnaast:
na verloop van tijd zullen de prijzen door grootschalige productie dalen... koop ik toch een roetfilter zonder subsidie voor lagere prijs als er ook een voordeel voor de gebruiker (lees wij) te halen is??

Volgens mij is het alleen interresant voor <BPM bij nieuwe auto's.. in het geval van dikke volvo's de leaserijders met dientengevolge lagere bijtelling... :P

Snap je issue dus niet helemaal


5 cilinders is meer dan 4

jeekaa

Dude,
Ik zal het voor jou als snelle dieselaar nog eens uitleggen:
VROM stelt euro's - heel veel euro's - van Zalm beschikbaar voor schoner rijden. In dit geval voor schoner dieselen. Dat wordt gefinancierd met jouw en mijn belastinggeld. Maar 850 TDI-rijders kunnen er niet van profiteren omdat de producent hen niets te bieden heeft. Nu duidelijk?
Veel veilige kilometers, en pas op met je rechtervoet en de flitspalen.
JeeKaa.

Maarten

Volgens mij heb ik een monteur van de volvo nog niet zo lang geleden horen zeggen , dat een roetfilter op onze TDI's waarschijnlijk toch niet zal werken, hij zei dat onze motoren daar niet tegen kunnen.
Groet Maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

thuur

Een roetfilter laten inbouwen bij 3,5 ton op de klok klinkt mij een beetje als mosterd na de maaltijd :-\


Gr ;)

jeekaa

Overheidspremies die niet benut kunnen worden geven stof tot nadenken.
Voor Maarten: Van die monteur - of een andere techneut - hoor dan wel lees ik graag het fijne. Wordt vast een techniesch verhaal over ''ademhalen'' en ''tegendruk'' maar daar worden we allemaal wijzer van, toch?
Tot Thuur: Kan de reactie ook inhoudelijk? Een 121 van een airco voorzien noem ik updaten. De km-stand is in dit geval niet relevant, het gaat om de strekking van de overheidsmaatregel en de gevolgen daarvan.
Graag echte discussie,
JeeKaa.

thuur

Nou ik vind jouw antwoorden anders ook niet echt duidelijk. Wat heb je aan zo'n filter? Een TDI is (laten we wel wezen) niet echt up-to-date. Tegenwoordig wordt de diesel met 1800 bar (!!!) in de cilinder gespoten, dit alles in het gevecht de onverbrande diesel (=roet) te verminderen. Een TDI met een roetfilter is zinloos omdat de principes gewoonweg achterhaald zijn. Als je je in de roetfiltertechniek verdiept zul je de beperkingen van de TDI (in dit kader) snel gaan inzien.

Bovendien kost zo'n filter je toch geld, hoe dan ook. Stel het zou gaan: wat levert het je dan op? Korting op de wegenbelasting? Korting op de brandstof? (met dank aan TDIDude).

Vergeet niet dat hier autoliefhebbers zitten die liever kiezen voor 'beter voor de motor' dan 'overheidsmaatregel' (en dan druk ik me netjes uit).

Nee, als je beter voor het milieu EN je beurs uit wilt zijn gooi dan een half borrelglas aceton in je volle tank diesel. Dan verbrandt de diesel ook beter (=minder uitstoot, hoger rendement).

Tot slot moet me van het hart dat je vrij hoog van de toren blaast voor een nieuw lid. Misschien zou je jezelf eens willen voorstellen in het 'wie ben ik' topic?


Gr 8)

oldostofjas

Ik zie het punt ook niet. Als ik geen roetfilter kan aanschaffen heb ik toch ook geen subsidie nodig?
There is no place like 127.0.0.1

VolvoSpecialist

En hoe dikwijls moet dat filter vervangen worden, en wie betaald dat ???, want schoonbranden van dat filter gebeurd ook niet bij een rustige rijstijl en de roetuitstoot van een 850TDI met een ton of 3-4 op de teller is niet te vergelijken met een common rail diesel uit 2006 waar normaal al (bijna) geen roet uitkomt.   ;D ;D

Volvo adviseert overigens om geen roetfilters te monteren onder oudere auto's.


Je moet het vuur een beetje aanhouden.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

thuur

Filters van nu kunnen tot 150.000km mee. Voor een leasebak levenslang dus...

Het filter is niet schoon te branden, de roet wordt gewoon opgeslagen.


Gr 8)

jeekaa

Er is sinds kort een flinke overheidspremie beschikbaar voor milieuvriendelijker autorijden op diesel, maar die premie is niet te incasseren met een 850 TDI.
Dat was op dit forum nog niet gepubliceerd. Dus wie met dat nieuws zijn of haar voordeel mee wil doen....
Groeten, JeeKaa.

thuur

Citaat van: jeekaa op 29-05-2006 23:37:38
Er is sinds kort een flinke overheidspremie beschikbaar voor milieuvriendelijker autorijden op diesel, maar die premie is niet te incasseren met een 850 TDI.
Dat was op dit forum nog niet gepubliceerd. Dus wie met dat nieuws zijn of haar voordeel mee wil doen....
Groeten, JeeKaa.


Dus welk voordeel hebben de TDI rijders dan van dat nieuws ???


Gr :-\

Maarten

#12
Ik denk dat ik niet wil weten hoe het technische verhaal in elkaar zit met het filter, maar ben wel erg nieuwsgierig naar " het hoog van de toren blazen" van ons nieuwe clublid.
Groet.

ps: als ik een voordeeltje van de regering wilde hebben had ik wel een G3 gekocht.
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

Maarten

Zeg Jeekaa, waar blijf je?
Groet
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

tdidude

 8) 8) de overheid maakt een hoop los zeg..

Ik blijf het voordeel voor mij niet zien, en ook niet voor het milieu (met dank aan thuur zijn duidelijke uitleg over drukken van inspuiten enzo) en dus ook niet voor de portomonee.

Enige voordeel wat ik zie is : kosten-subsidue=impuls in de nederlandse economie.

Snap Jeekaa  op 1 punt. Er worden subsidie verstrekt waar wij geen gebruik van kunnen (maar ook niet willen  ;D ;D ;D) maken.

Als er echt voordeel was voor bestaande dieselrijders was dit grooooooooot nieuws geweest.

Ik ga verder met mijn : quote thuur "borrelglaasje aceton". Schoner, zuiniger rustiger voor je TDI.. EN je portomonee.

Waar van acte

TDIdude..



5 cilinders is meer dan 4