Fout in de motorelektronica - Bezoek aan dealer

Gestart door Render, 13-06-2006 13:43:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Render

Hallo allemaal,

Ik heb een 850 T5 estate automaat en kom uit Haarlem en sinds kort brandt het lampje die een fout in de motorelektronica aangeeft. Ik ben bij de dealer geweest en daar hebben ze de computer gereset. Na een tocht van ongeveer 200 km ging het lampje weer branden.
Heb gemerkt dat 's ochtend bij het wegrijden soms de motor wat inhoudt en vind zelf dat ie wat 'rijk' ruikt.
Nu met het warme weer heb ik ook gemerkt dat zodra ik de auto stil zet en de motor uit doe naar een ritje van een half uur de motor overkookt. Tijdens het rijden geen problemen ook niet als ik stil sta met draaiende motor. Pas als ik 'm uitzet koelt ie niet meer en kookt ie direct. Ik weet niet of het te relateren is aan het bovenstaande.
Ik heb een afspraak gemaakt met de dealer, maar door de zomerperiode hebben ze pas 12 juli tijd. Hopelijk kunnen jullie me helpen, voordat de boel geheel in de soep draait  :-\

Render

Echt niemand die hierover iets te melden heeft? Please  :-\ :-\

VolvoSpecialist

Lampje: Welke foutcode is het geweest ??

Inhouden: Bougies, bougiekabels, rotor plus verdelerkap.

Overkoken: Vullen met de juiste mengverhouding (1 op 1) Volvo-koelvloeistof, en de radiateur controleren/vervangen.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Render

Citaat van: VolvoSpecialist op 13-06-2006 20:22:51
Lampje: Welke foutcode is het geweest ??

Inhouden: Bougies, bougiekabels, rotor plus verdelerkap.

Overkoken: Vullen met de juiste mengverhouding (1 op 1) Volvo-koelvloeistof, en de radiateur controleren/vervangen. ;D ;D

Bedankt voor de tips. Kwam al veel goede discussies tegen en heb zojuist een lijstje gemaakt zoals bougies kabels en dergelijke. Ik weet niet welke foutcode ze kregen. Bij de Volvodealer waren ze nogal vaag; ontsteking of benzine 'troebel' of de bekabeling. En bedankt ;-)

Hoe kun je checken of de radiateur gaar is? Hij lekt niet. toevallig kom ik hier op het forum een fraai adres tegen voor radiateuren in Haarlem, m'n woonplaats.

Jeroentjuh

Vervang ook ff je thermostaat, misschien blijft deze dichtstaan o gedeeltelijk. Hierdoor kun je ook foutcode temp. sensor krijgen en gaan je lambdalampje branden. Vervang anders voor de zekerheid ook ff die temp. sensor, als je de thermostaat eruit hebt kun je er zo bij.....

Werkt je koelfan wel goed? Die relais willen ook nog wel eens kapot gaan.....

Render

#5
Ik heb de computer uitgelezen op alle A posities:
3-1-3 = ?
2-3-2 = Lamda adjustment en/of Adaptive heated O2 sensor control (94-up).
4-1-1 = Throttle switch signal faulty or missing.
1-3-2 = Battery voltage.

Zijn nog al wat meldingen, terwijl alleen het lampje van motorelectronica brandt.
Ik heb overigens bougies, verdeelkap en rotor vervangen

konniekip

Je krijgt dus een foutmelding van je lambda sonde en de gaskleppotentiometer. Lijkt me dat je die ff moet doormeten.

Jeroentjuh

#7
Ik zou eerst ff alle fouten wissen, stukje rijden en kijken welke er trug komen...

3-1-3 = Signaal EVAP klep ontbreekt of is onjuist
- kijk ff of de stekker er wel opzit en of de slangen allemaal heel zijn en juist gemonteerd zijn, als die kapot zijn kun je ook onderstaande fout krijgen...

2-3-2 = Adaptieve lambdaregeling startionair boven- of ondergrens
- waarschijnlijk ergens valse lucht. Kijk ff alle vaccuum slangen na, vooral het bochtje aan de zijkant van het inlaatspuitstuk.....

4-1-1 = Gasklepstandsignaal buiten zijn spaningsbereik
- ook ff kijken of de stekker erop zit anders sensor doormeten.....

1-3-2 = Accu spanning te laag of te hoog
- ooit met een lege accu gestaan?


Ik ben er trouwens van uit gegaan dat de bovenstaande fouten in A2 zaten. Zitten ze ergens anders in dan is de betekenis ook anders  ;)

Thermostaat ook al vervangen?


M a r c

Ik denk dat Jeroen op het goed spoor zit met de thermostaat en de temp.sensor die in het thermostaathuis zit. Kan dat door de defecte thermostaat de sensor ook de geest heeft gegeven, als deze verkeerde info doorgeeft aan de ecu spuit ie bij koude óf warme start teveel benzine in. Gevolg: stinkt naar benzine en bokt of hij start helemaal niet. Thermostaat alsmede de temp.sensor zijn niet duur en makkelijk te vervangen, daar zou ik dus eens mee beginnen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Citaat van: Render op 13-06-2006 13:43:53maar door de zomerperiode hebben ze pas 12 juli tijd.

Dealer was het eerste wat ik zou wisselen.

Zijn die lui wel goed bij hun hoofd?

M a r c

Citaat van: Johann op 15-06-2006 18:49:42
Citaat van: Render op 13-06-2006 13:43:53maar door de zomerperiode hebben ze pas 12 juli tijd.

Dealer was het eerste wat ik zou wisselen.

Zijn die lui wel goed bij hun hoofd?

Ach, gisteren adviseerde ik een klant om bij zijn dealer even de v-bakolie bij te laten vullen, dit is speciale olie die ik niet had. Ook 2 weken voordat ze tijd hadden!  ??? Olie bijvullen is 1/2 uurtje werk en 2 weken kan wel eens net genoeg zijn om de bak in elkaar te laten draaien... Ik dacht dat ze 24 uurs pechservice kenden...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

pwassink

#11
Die hebben ze ook, Volvo assistance..

Je belt de dealer, auto start niet, nee mijnheer u moet assistance bellen, doe je dat kennen ze je niet (grr) en als de dealer je niet aangemeld heeft wordt het een kastje muurverhaal.
Ik begreep ook dat die assistance geldt tot 10 jaar oud. das halflife voor een gemiddelde volvo !


Daarna mag je dus hopen dat iemand ergens wat doet ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Emiel

Mega off-topic: ;D

Wij kunnen echt geen werk meer aannemen, zitten zowiezo een week vol, dus al is het zoiets simpels als bakolie, gaat niet lukken! Als je met zieken, naderende vakantie periode, veel nieuwe af te leveren auto's te maken hebt kan ik wel zeggen dat je iedere dag volop druk bent.

12 Juli is wel erg grof moet ik zeggen... :-X

Citaat van: pwassink op 15-06-2006 19:24:51
Daarna mag je dus hopen dat iemand ergens wat doet ?

Kan echt wel! Ik heb zelfs assistance op de 850 en die is echt uit '94. Is hier al een keer aan de orde geweest btw.

Oja, on-topic. Doe wat Jeroen adviseerd, wis de foutcodes en ga rijden!

Render

Ben lekker bezig geweest met de Volvo. Bougies, verdeelkap, rotor en luchtfilter vervangen. Wat allemaal best nodig was.



Ook het oliebad rondom de bougies schoon gemaakt:


Waarschijnlijk heeft de oliedop er niet goed opgezeten  :-\

En de thermostaat vervangen. Hier een foto van de oude:


Vervolgens alle foutmeldingen en servicelampje gewist.  ;D
Een stuk gereden en nog geen problemen gehad. Geen lampjes die gingen branden, geen lekkages of koelvloeistof die het te warm kreeg  ;)

Dus werd de T5 even vertroeteld met een lekker schuimbadje en een fijne massage  ;D 8)


Hij loopt als een zonnetje, maar ben pas gerust als ie de komende week geen kuren vertoont.

Jeroentjuh

Goed besig  :D

test anders die oude thermostaat ff, gooi um ff in heet water (90 graden) en kijk of die wel helemaal open gaat. Als die dicht blijft weet je meteen waarom de motor zo warm werd.....  ;)