bandenreparatie

Gestart door 20kleppertje, 15-06-2006 17:06:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

20kleppertje

beste volvo-rijders,

ik zag laatst een discussie over een band wel of niet repararen

en zo ja wanneer wel en wanneer niet?

volgens de nederlandse wetgeving mogen we ten alle tijden alle banden repareren.

de manier hoe we het doen is ook officieel geen wetgeving voor.
je mag een band bij wijs van spreken dichtkitten, zolang de inrijding maar dicht is.

ik werk zelf als vertegenwoordiger van wielservice en bandenreparatiematerialen en ik zie onderweg zeer veel methodes qua bandenreparatie.

de zeer bekende reparatie is met een koordje (touwtje) vanuit de buitenkant repararen.
dat is ook de meeste simpele en minst intensieve manier van reparatie, maar zeker niet de beste. waarom??

je kunt namelijk de band aan de binnenkant niet controleren of de spijker of schroef eventueel nog meer schade heeft aangericht als alleen het gat waar het inzit.
het kan dus zomaar zijn dat hij de wang (zijkant van de band) heeft geraakt , daardoor word de band alleen nog maar zwakker en dus gevaarlijker omdat er ontzettend veel kracht en warmte hierbij komt kijken.
het kan ook zo zijn dat er te lang met de kans is doorgereden en bij een lage bandenspanning word de band ontzettend heet waardoor het rubber aan de binnenkant los kan komen.
Bij sommige banden zie je dat vaak aan de buitenkant hierbij zie je een blauw gloed over de zijkant hierbij is het zeker noodzakelijk om een nieuwe band te monteren.
bij sommige banden zien we dat nou eenmaal niet en dat is zeer gevaarlijk als je vanuit de buitenkant gaat repareren, want de band is zeer gevaarlijk met alle gevolgen vandien.
Tevens is de inrijding een zwakke plek in de band ontstaan en bij een koordje vanuit de buitenkant dichten we het gat wel, maar hebben we niet de stevigheid aan de band terug kunnen brengen die zeer zeker noodzakelijk is.

een beter manier is de reparatie vanuit de binnenkant.

hiervoor moeten we de band demonteren van de velg, waardoor we direct de band aan de binnenkant kunnen inspecteren.
voor de reparatie gebruiken wij een zogenaamde minicombi.
deze reparatietechniek ziet eruit als een paraplu.
De minicombi is gemaakt van dezelfde rubbersamenstelling als de tubelessband van tegenwoordig.
bovenop de minicombi zit een manchet waardoor wij tijdens dat we het gat opvullen ook de buitenband weer de stevigheid teruggeven wat ontzettend belangrijk is.
als deze reparatie is uitgevoerd en er word met de band gereden zal de minicombi zichzelf vulkaniseren in de band door de warmte die vrijkomt van de lucht in de band.
hierdoor zal de inrijding niet opnieuw gaan lekken wat bij een koordje vaak wel het geval is omdat het koordje zichzelf niet vastzet en zal dus niet de gehele levensduur van de band erin blijven zitten.

tevens is het ter strengste verboden om met een koordje in de band in duitsland frankrijk en engeland te rijden, omdat het daar niet goedgekeurd word.

mocht je een lekke band rijden laat hem dan zeker inspecteren door de bandenspecialist, want het is tenslotte het enige contact met de weg!!!


Eugene

ik kan stemmen op geen optie of geen optie..... ::)

If it's not blown, it sucks...

Roger B.

tja, de topicstarter vind de reparatie waarschijnlijk sowieso GEEN OPTIE....

koordje is kw@kflut techniek, lapmiddel en gelukkig in andere landen wel verboden.
Mits de schade aan de band niet groot is (schroefje of spijker oid en in het loopvlak durf ik een reparatie met een parapluutje wel aan. Ik ben er heilig van overtuigd dat de schade aan het karkas dan zo minimaal is dat je er weinig tot niets van zult merken. Bij schade aan de wang of een echte snee, schade maar helaas dan moet ie er af en vernieuwd worden.

20kleppertje

#3
Met Kwakflut bedoel je vast de kwik fit.

Ik kan je gerust stellen die repareren vanuit de binnenkant!!  :D

het advies is dat we tot 6 mm in het loopvlak mogen repareren!!

mehn

Citaat van: 20kleppertje op 16-06-2006 16:07:17
bij kwik fit repareren ze al jaren vanuit de binnenkant!!!

in een autoband mogen we tot 6 mm repareren (dat is advies)!!!

Ah, hij werkt bij KwikFit ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

FGG

Citaat van: Eugene op 16-06-2006 11:45:32
ik kan stemmen op geen optie of geen optie..... ::)

Dan ga ik voor 'geen optie'

;D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

20kleppertje

Nee haha ik werk niet bij de kwik fit... ben er wel leverancier van :D:D:D

Ben

Ah het is een bandenfabrikant! Ik ruik forumkorting 8)

Emiel

Moet de band er dan niet vanaf, met van binnen uit repareren? Dus Kwikfit gaat de band demonteren? Liever niet!


;D ;D ;D

Roger B.

hehehehe, zo denk ik dus ook over de firma K.F. (in het algemeen, een paar slechte ervaringen bij verschillende vestigingen van die firma heeft tot mijn al dan niet rechtmatige vooroordeel geleid... mijn auto komt er in elk geval de dorpel niet over....)

En aangezien ik er al een jaar of 6 a 7 niet meer geweest ben weet ik niet (en wil ik eigenlijk ook niet weten denk ik) of hun methodes verbeterd zijn.... maar destijds deden ze dat touwtjes gebeurden dus ECHT wel en ook nog slecht ook.... dag erna stond kennis van me weer met platte band, weer lek bij touwtje en dat tot 3 keer toe!

Jeroentjuh

#10
Bij ons repareren we al1 maar van binnenuit........



Tijdje trug nog een band gezien waar ze gewoon in de wang (zijkant van de band) een prop hadden geschoten, levensgevaarlijk. Band uiteraard met1 vervangen.....

20kleppertje

#11
Citaat van: Emiel op 16-06-2006 21:30:52
Moet de band er dan niet vanaf, met van binnen uit repareren? Dus Kwikfit gaat de band demonteren? Liever niet!

;D ;D ;D


Ja ze moeten de band demonteren, tja nee ideale apparatuur hebben ze niet dat klopt...


+++ Mod's edit: quote gecorrigeerd +++

20kleppertje

Citaat van: Jeroentjuh op 16-06-2006 23:44:55
Bij ons repareren we al1 maar van binnenuit........



Tijdje trug nog een band gezien waar ze gewoon in de wang (zijkant van de band) een prop hadden geschoten, levensgevaarlijk. Band uiteraard met1 vervangen.....

Heel verstandig :D

20kleppertje

Citaat van: Ben XC70 op 16-06-2006 17:26:52
Ah het is een bandenfabrikant! Ik ruik forumkorting 8)

Banden kopen en bestellen bij European Tuning!!!!!! :D

20kleppertje

Citaat van: Roger B. op 16-06-2006 12:24:26
tja, de topicstarter vind de reparatie waarschijnlijk sowieso GEEN OPTIE....

koordje is kw@kflut techniek, lapmiddel en gelukkig in andere landen wel verboden.
Mits de schade aan de band niet groot is (schroefje of spijker oid en in het loopvlak durf ik een reparatie met een parapluutje wel aan. Ik ben er heilig van overtuigd dat de schade aan het karkas dan zo minimaal is dat je er weinig tot niets van zult merken. Bij schade aan de wang of een echte snee, schade maar helaas dan moet ie er af en vernieuwd worden.

Ja bandenreparatie is zeker een optie anders verkoop ik geen materialen meer dan kan ik net zo goed thuis blijven :D