Boem is ho

Gestart door Johann, 27-06-2006 21:37:36

Vorige topic - Volgende topic

animalT5R

Is er geen mogelijkheid om de sensor te bijpassen,zodat je zelf middels een schakelaar ook de fan aan kan zetten?
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

M a r c

Citaat van: Johann op 03-07-2006 15:27:18
Heb er wel aan zitten denken..  ;)
Nadeel van die aftermarket dingen kan zijn dat ze teveel koelen.

En je hebt kans dat dan weer je kachelradiateur eraan gaat...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

RonnieDuck

Citaat van: Ludo op 03-07-2006 22:26:18
Citaat van: JCviggen op 03-07-2006 21:55:21Koudere thermostaat erin?

hmm, zit er nu een 90° in, heb wel nog eentje pas gekocht van 87° maar denk niet dat die 3° het verschil gaan maken.
het gaat me eigenlijk ook méér om em zo goed als continu te laten koelen zodat de oliekoeler ook 'frisser' blijft.
heb nog steeds last van hoge olietemp (115°), ondanks dat op het blok na ;D zo goed als alles nieuw vervangen is.

Bij flink trappen kom ik daar ook zeker wel aan,..115 olietemp! maar ik denk dat de koelvloeistof wel netjes koel blijft,..iig netjes op 3 uur blijft.

een oliekoeler (extra) lijkt een betere oplossing, toch?
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

JCviggen

Citaat van: RonnieDuck op 04-07-2006 00:11:46
Bij flink trappen kom ik daar ook zeker wel aan,..115 olietemp!
een oliekoeler (extra) lijkt een betere oplossing, toch?

Veel van de olietemp sensoren geven veel te hoog aan bij doortrappen. Te dicht bij olieretour van de turbo of zoiets...ik weet dat Florian eens temp metingen heeft gedaan vlak na een rondje Ring en hoewel het metertje bijna 120C aangaf had de olie mooi 90 graden. Wél met extra oliekoeler overigens.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

johan283

Welke aan- en afvoerleidingen pak je dan voor een olie koeler?

Ludo

Citaat van: RonnieDuck op 04-07-2006 00:11:46
Bij flink trappen kom ik daar ook zeker wel aan,..115 olietemp!

dat is het em net.
ik hoef er geen moeite voor te doen, bv vanmorgen 5.15uur, buitentemp 14°, binnen 10km normaal rijden meter op 100°, na 20km 110°.
vorige jaren bleef de meter mooi rond 90-95° hangen totdat je ging planken, dan ging die idd naar 115°.
heb al nieuwe radiator, thermostaat, tempsensor, oliethermostaat en weet al nie meer wat nog vervangen.
het gekke is wel dat je er niks van merkt tijdens het rijden.
mischien liegt de meter dan toch?.  :-\

Johann

Citaat van: M a r c op 03-07-2006 22:51:43
Citaat van: Johann op 03-07-2006 15:27:18
Heb er wel aan zitten denken..  ;)
Nadeel van die aftermarket dingen kan zijn dat ze teveel koelen.

En je hebt kans dat dan weer je kachelradiateur eraan gaat...

Die overdruk moet er gewoon af natuurlijk.

Johann

Citaat van: Ludo op 04-07-2006 08:23:32dat is het em net.
ik hoef er geen moeite voor te doen, bv vanmorgen 5.15uur, buitentemp 14°, binnen 10km normaal rijden meter op 100°, na 20km 110°.
vorige jaren bleef de meter mooi rond 90-95° hangen totdat je ging planken, dan ging die idd naar 115°.
heb al nieuwe radiator, thermostaat, tempsensor, oliethermostaat en weet al nie meer wat nog vervangen.
het gekke is wel dat je er niks van merkt tijdens het rijden.
mischien liegt de meter dan toch?.  :-\

Gebruik je een ander merk olie nu?

Ludo

Citaat van: Johann op 04-07-2006 09:30:06Gebruik je een ander merk olie nu?

nu niet meer, maar dat heb ik wel gedaan, had Castroll gebruikt i.v.m. tikkende klepstoters.
maar daarna is het wél allemaal begonnen.
meteen de olie weer terug gewisseld door Shell Helix die ik voordien altijd gebruikte.
olie is nu na +- 4500km al 4x vervangen door Shell Helix, telkens pikzwart terwijl die er voorheen mooi als een pilsje d'ruit kwam na 10.000km.  :-\
ook de achterste krukaskeerring werd er uitgeblazen....
'k weet ook niet wat ik ervan moet denken, maar allemaal toeval.  ???

ed

Compressie al eens gemeten Ludo? Misschien heb je wel lek langs een zuiger.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ludo

nee Ed, (nog) niet gemeten.
zou je dat dan ook niet merken tijdens rijden?.
de motor klinkt wel heel érg rauw maar verder loopt ie als een banaan...

Ludo

Citaat van: animal op 03-07-2006 22:29:39
Is er geen mogelijkheid om de sensor te bijpassen,zodat je zelf middels een schakelaar ook de fan aan kan zetten?

had ik ook al aan zitten denken, is geen slecht idee, maar... tot er een keertje iemand anders in je auto rijd en het schakelaartje vergeet...  ::)

animalT5R

Citaat van: Ludo op 04-07-2006 16:19:24

had ik ook al aan zitten denken, is geen slecht idee, maar... tot er een keertje iemand anders in je auto rijd en het schakelaartje vergeet...  ::)
Bedoelde eigenlijk de fan zelf nog een extra schakeling op te maken,zo hebje geen probleem met je temp  sensor en kan je toch koeling extra creeren.
Je koelfan word aangestuurt door stroom,moet toch wel een mogelijkheid zijn om deze extra te schakelen??

Zippo

Citaat van: animal op 04-07-2006 16:43:46
Citaat van: Ludo op 04-07-2006 16:19:24

Bedoelde eigenlijk de fan zelf nog een extra schakeling op te maken,zo hebje geen probleem met je temp  sensor en kan je toch koeling extra creeren.
Je koelfan word aangestuurt door stroom,moet toch wel een mogelijkheid zijn om deze extra te schakelen??

Dat kan prima!
Alleen MOET de fan automatisch aanslaan als dat nodig is.........  ;)

animalT5R

Dat bedoel ik ook de hele tijd al te zeggen,MAAR is er ook nog ene mogelijkheid om zelf de Fan aan te zetten zonder de temp sensor aan te tasten/niet meer functionerend te maken.

Dus:
A:Je temp sensor blijft ongewijzigd       en
B: je maakt een extra schakelaar die je van binnenuit kan bedienen om extra koeling te geven?

En anders maak je de schakeling toch zo,dat ie gelijk aangaat als je je contact omzet.