olieverbruik en zuigerveren

Gestart door johan283, 17-07-2006 08:10:00

Vorige topic - Volgende topic

johan283

Hallo allemaal,

Ik vind dat ik nog steeds een hoog olieverbruik heb op mijn t5r.  >:(
Ik heb ondertussen al mijn turbo vervangen door een nieuwe en mijn carterontluchting vernieuwd. Dus volgens mij moet dat nu allemaal in orde zijn.  ;D

Gezien mijn kilometerstand van 330k krijg ik het gevoel dat mijn zuigerveren wel eens versleten kunnen zijn. Dus wilde ik dat via een compressie meting controleren.

Vraag:
Wat zijn de compressie waarden van de cylinders en hun toleranties?

volvo855estate

Hey Johan, net een soortgelijkbericht geplaatst aangaande olieverbuik. Mocht jij nog goede tips krijgen/horen dan hoor ik ik die graag en vice versa natuurlijk!
Succes!

johan283

thnkx,

Mijn olie verbruik zweeft ergens tussen 1 liter op 1000 a 1300 km. Dat vind ik aan de ruime kant.

Mijn carterontluchting heb ik inmiddels al vervangen. Trouwens deze was gewoon open. Helaas, dus dat is niet de oorzaak  :(

Als ik aan de onderkant van het blok kijk zie ik wel wat olie zweet bij de versnellingsbak, echter de geen echte druppels na een dag staan op de parkeerplaats.

Dus mijn vermoeden is dat de olie via de binnenkant verdwijnt lees via de cylinders

bruintje850

rookt je auto ook ,als je zoveel olie naar buiten gaat lijkt mij dat hij ook rookt ,als de olie via de cilinders wegvloeit ,want dan verbrand het.
mochten je zuigeveren vast zitten zodat hij meer gebruikt,kan je er een goedje in de olie gooien,die alles weer losweekt.
tis te proberen.
bruintje850

johan283

Citaat van: bruintje850 op 31-08-2006 00:20:21
mochten je zuigeveren vast zitten zodat hij meer gebruikt,kan je er een goedje in de olie gooien,die alles weer losweekt.
tis te proberen.
bruintje850

wat voor goedje dan? merknaam en waar te koop? Dan ga ik het proberen ;D

yoda

Citeerwat voor goedje dan? merknaam en waar te koop? Dan ga ik het proberen

ik gebruik "motorflush" van forte

wordt normaal alleen verkocht aan garages maar als je het wilt hebben kan ik het wel regelen voor je.

perfect spul, 2 busjes in je motorolie doen. de auto 2 uur stationair laten draaien en af en toe heel iets gas geven niet boven de 2500 rpm komen.

olie aftappen en nieuwe olie er in en een nieuw filter en klaar ben je.

dit werkt natuurlijk alleen als je motor inwendig vervuild is.
versleten zuigerveren fix je er dus niet mee.

en een compressie test bij olieverbruik  zegt ook niet alles want, als je bovenste veren (de compressieveren )nog goed zijn zullen de testwaarden nog goed zijn terwijl de onderste veren (de olieschraap veren) 
versleten kunnen zijn wat het hoge olieverbruik veroorzaakt. de olie blijft hierdoor overmatig op de
cilinderwand achter en wordt weer verbrandt.

gr. reinier

johan283

Dus eigenlijk kun je de onderstaande analyses uitvoeren:
1) Compressie test dan weet je of de zuigerveren goed zijn
20 kijken met de endoscoop dan pas kun je zien of je schraap veren goed zijn

Ga maar eerst een compressietest doen.......  ;D

johan283

Compressie test uit gevoerd:

alle vijf de cylinders op 10,0 bar  ;D Lijkt me wel in order zo, zeker als ik er al 350 k op heb staan, lijkt me dit wel binnen de normale slijtage tolerantie vallen.....

Dan denk ik dat waarschijnlijk de klep rubbers lekken, althans dat hoop ik dan maar  ;)

joebar

Het is een groot misverstand, maar met het meten van de compressie weet je niets over de staat van je olieschraapveren, je kunt een hoge compressie hebben zonder dat er olieschraapveren inzitten (kijk maar naar 2 tact) Olieschraapveren vegen de olie van de cilinderwand, niets meer en niets minder
wat je eventueel kunt doen is met een hoge snelheid op de snelweg rijden, gas loslaten, 100 mtr uitrijden, en dan het gas weer vol open, krijg je een blauwe pluim te zien, dan zijn het vrijwel zeker je klepgeleiders/seals, laat hem geruime tijd stationair lopen met hete motor, en ruik maar aan je uitlaatgassen, en ruik je verbrandde olie zijn het je schraapveren

johan283

Klopt heb ik niet goed opgeschreven.....

Zal de door jouw genoemde testen een keer uitvoeren, maar volgens mij blijft het gissen totdat je het blok uitelkaar haalt en de toleranties gaat meten  :eusa_think:

macdriver

heb je je olie koeler al gecontroleert op lekkage?is toch het zelfde als bij de t5?
bij mijn vorige auto een t5 had ik daar lekkage en dat viel nog onder de garantie en als ik het goed begrepen heb zit deze gecombineerd met je radiateur