Olie verbruik dan flink de klos?!?

Gestart door volvo855estate, 18-07-2006 00:22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Volgens mij is alles al gezegd hierboven... ::)

Compressie is uitstekend!


Gr ;)

mehn

Citaat van: volvo855estate op 19-07-2006 13:47:15
Deze garage gaf aan dat ik niet telkens de olie moet bijvullen tot het max. maar tot uiterlijk halverwege. Dit schijnt ook van invloed te kunnen zijn.

Dat kan ik bevestigen. Als ik de mijne tot het maximum vul staat ie binnen de kortste keren weer halverwege. Ik vul m dus gewoon niet meer verder ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

volvo855estate

Maar waar komt dan het vermogensverlies en het olie verbruik vandaan Thuur? Dan toch nogmaals de carterontluchting laten controleren?

volvos60t5

Citaat van: volvo855estate op 19-07-2006 13:47:15
Deze garage gaf aan dat ik niet telkens de olie moet bijvullen tot het max. maar tot uiterlijk halverwege. Dit schijnt ook van invloed te kunnen zijn.

Heb ik ook last van (en vele hier op het forum) de bovenste 1/3 is er in notime uit en daarna nix meer. Ik snap nog steeds waarom maar als je gewoon niet verder zal bijvullen zal opvallen dat het gebruik veel minder is dan je zou denken!

Goed nieuws dus! Zie je wel dat een volvo bij 400.00 pas net goed is ingereden ;D
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

thuur

Citaat van: volvo855estate op 19-07-2006 13:56:05
Maar waar komt dan het vermogensverlies en het olie verbruik vandaan Thuur? Dan toch nogmaals de carterontluchting laten controleren?

Zoals gezegd de carterontluchting, en meer specifiek de oliescheider is op dit moment de hoofdverdachte.


Gr 8)

850blues

Citaat van: volvos60t5 op 19-07-2006 14:08:08
Citaat van: volvo855estate op 19-07-2006 13:47:15
Deze garage gaf aan dat ik niet telkens de olie moet bijvullen tot het max. maar tot uiterlijk halverwege. Dit schijnt ook van invloed te kunnen zijn.

Heb ik ook last van (en vele hier op het forum) de bovenste 1/3 is er in notime uit en daarna nix meer.

Bij mij idem.

Ik ben niet technisch onderlegd en ook nog niet zo'n ervaringsdeskundige, maar wat betreft dat vermogensverlies, zou dat een vervuild brandstoffilter kunnen zijn?
Bij mij is deze laatst - op verzoek - vervangen en mijn auto 'schokt' daardoor minder bij het op- c.q. doortrekken, m.a.w. houd dus minder in.
Ik weet niet of dit bij jou zou helpen, maar voor de kosten hoef je het niet te laten. Filtertje kost +/- 24 euro en voor montage hoogstens een kwartiertje (incl. met het op- en afrijden van de brug en praatje met de monteur en mits de slangen niet al te vast zitten).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

face.flava

#21
Misschien is je motor gewoon op,..... na 400k, nou een zeer goede prestatie maar hij is gaar. Ik denk dat het je heel veel gaat kosten om deze motor weer helemaal in orde te krijgen.
Mijn advies, andere motor erin. Maar dan zit je natuurlijk met die 3000 euro die de dealer voor het monteren wilt.
Tja je zou het natuurlijk ook elders kunnen laten doen dus niet bij een dealer. Ik heb gemerkt dat het voor sommigen een taboe is om de auto naar een niet dealer garage brengen, maar dat kan op z'n minst wel 2000 euro schelen.
Daar heb ik ervaring mee. Niet met mijn volvo maar met mijn mazda, dat is een 4wd turbo geen makkelijke wagen dus. Voor het de-/monteren van motor en versnellingsbak betaal ik 450 euro, nou doe ik 60 tot 70% zelf maar als ik het helemaal aan hun overlaat zou het misschien 750 tot 1000 euro kosten. Je moet wel zelf voor vloeistoffen etc. zorgen.
Ik zeg net dat je dit zou moeten doen maar dit is mijn ervaring.

johan283

motor op? Met zulke compressie waarden  ???

face.flava

Citaat van: johan283 op 19-07-2006 21:45:18
motor op? Met zulke compressie waarden ???

dat zegt nog lang niet alles he,.......

thuur

Citaat van: face.flava op 19-07-2006 21:54:21
Citaat van: johan283 op 19-07-2006 21:45:18
motor op? Met zulke compressie waarden ???

dat zegt nog lang niet alles he,.......

400k is voor een Volvo niet zo'n zeer goede prestatie hoor ::)


Gr ;)

volvo855estate

Ik denk dat ik voorgaande tips ter harte neem en de carterontluchting en oliescheider laat reinigen cq vervangen, tevens zal er een nieuw benzinefilter op komen (ihkv baat het niet dan schaadt het ook niet). Anders dan hiervoor gesteld vind ik 400k best wel een prestatie, óók voor een volvo maar voor een volvo is het geen uitzonderlijke. De motor nu al afschrijven doe ik nog even niet, wat ik overigens begin van de week wel al in gedachte had gedaan. Zijn bovengenoemde zaken eigenlijk gemakkelijk thuis met een krikje oid te doen? Een inlaatspruitstuk loshalen klinkt als gemakkelijk afbrekende bouten enzo op moeilijk bereikbare plaatsen of heb ik het mis?
Daarnaast is die 3000 euro wel incl: BTW, andere motor, in/uit en ombouwen, vloeistoffen zoals motor en bak olie, koelvloeistof, oliefilter, drukgroep + lager + koppelingplaten, maar excl onverwachtte zaken zoals poreuze slangen e.d. ik wil hier mijn dealer toch wel wat credit geven! Zelf wil ik best het eea proberen maar ik heb de ruimte en gereedschappen hier niet voor. Dan ben je al gauw klaar hé!

johan283

Citaat van: face.flava op 19-07-2006 21:54:21
Citaat van: johan283 op 19-07-2006 21:45:18
motor op? Met zulke compressie waarden ???

dat zegt nog lang niet alles he,.......

Wanneer verklaar je dan een motor op? Vanwege wat olieverbruik de mijne verbruikt ook veeeeels te veel (1liter op 1000 tot 1300) Maar trekt nog steeds als een beest.
Bij mij wordt de motor "op" verklaard als de motor geen power meer levert door inwendige slijtage.

Hoe kun je inwendige slijtage buiten een compressie meting verder zien dan?

Jeroentjuh

Citaat van: volvo855estate op 19-07-2006 22:12:29
Een inlaatspruitstuk loshalen klinkt als gemakkelijk afbrekende bouten enzo op moeilijk bereikbare plaatsen of heb ik het mis?

Neej stelt nix voor om die eraf te halen.....

face.flava

#28
Citeer
Hoe kun je inwendige slijtage buiten een compressie meting verder zien dan?


O.a. door olieverbruik, telkens problemen, GELUID! ;) dit zegt natuurlijk niet alles, dat de motor op is, is in jou geval een overstatement. Al hij het nog gewoon goed doet en wat meer olie vraagt (1l op 1300km is wel erg veel) zou ik er niet direct iets aan doen, maar het zal op den duur erger worden.
Wel zijn er genoeg onderdelen die na enkele 100k kms goed slijten. Deze zijn trouwens ook niet gemaakt om eeuwig mee te gaan. Nou heb je een aantal opties, telkens die onderdelen vervangen als je "symptomen" krijgt. Er is een kans dat als je een vervangt een ander weer problemen gaat geven omdat die onderdelen het, kort na de andere, ook begeven. Als je dit allemaal bij elkaar optel kom je op een aardig bedrag niet te vergeten, werkuren! Wat je ook kunt doen, een jongere of gereviseerde motor nemen, heb je in een keer veel kosten en ook een keer werkloon, maar dan ben je klaar, als het goed is. Nou en dan kan je misschien weer 400k rijden...... zo zie ik het.
Zo heb ik dit vaker gedaan bij mijn andere auto's (400k heb ik nooit gehaald  ;D ).

johan283

Mmmmh ik zet erop deze motor nog 50 a 70 k bij dan zit ik ook op de 400 ton. Lijkt me een mooi moment om wat anders te gaan zoeken. Zelfs Volvo's hebben niet het hele leven.  :'(

Ondertussen eens kijken of er  goedkope oplossingen zijn voor mijn olieverbruik. Trouwens dit verbruik had ie al bij 280 k en waarschijnlijk ook al eerder. Vertelde mij de vorige eigenaar die hem tot 280k had.