stand 4 van aanjager

Gestart door cromags, 18-07-2006 13:49:59

Vorige topic - Volgende topic

cromags

heb met de zoek optie wel vanalles gevonden over de aanjager en dan vooral over standje 123 maar bij werkt stand 4 niet, ik kan geen losse stekkers vinden, zekering nr 5 is ook goed.

normaal is stand 3 genoeg voor de ramen in de winter, maar nu het zo heet is wou ik graag dat stand 4 met de airco aan het ook deed.

bvd

job

Roger B.

weerstand bij kachelmotor?

Jeroentjuh

Yepz denk ook dat je kachelweerstand defect is.....

cromags

oke zal ik die er uit halen en vervangen

bedankt

DopdeDouwer

Mmm ik denk niet dat het de kachel weerstand is maar juist een relais ofzo.
De kachelweerstand doet alleen stand 1-3. Zonder kachelweerstand kan je stand 4 prima gebruiken.
Vierkant Rules

flippie12

hoi,
Ik heb ook dit probleem, maar je foto doet het niet meer, kan je die weer svp posten?
Thanks!

flippie12

Zou je me de foto kunnen mailen?
Thnks

-D©©©L-

Citaat van: flippie12 op 10-07-2007 08:32:02
Zou je me de foto kunnen mailen?
Thnks

Ik heb hem er weer neer gezet, hoop dat dat is wat je zoekt. Dat betreffende relais moet klikken (voelbaar als je je vinger erop legt) als je stand 4 inschakeld. 

suc6 !

flippie12

Goed dat het er weer opstaat  :laugh:

Heeft dat maximumrelais overigens niets met de standen 1-2-3 van doen, die werken nl nog wel?

ps. Komen die mooie plaatjes uit Vadis  :eusa_silenced:

-D©©©L-

Citaat van: flippie12 op 11-07-2007 09:22:09
Goed dat het er weer opstaat  :laugh:

Heeft dat maximumrelais overigens niets met de standen 1-2-3 van doen, die werken nl nog wel?

ps. Komen die mooie plaatjes uit Vadis  :eusa_silenced:

Het maximum relais wordt gebruikt om de kachelventilatormotorweerstand te overbruggen, in pricipe staat dat circuit dus los van de standen 1,2 en 3. Heeft ook een eigen zekering.

flippie12

Ik heb gisteren het relais bekeken en ik zie dat het wel omschakelt zodra ik stand 4 in werking zet.
De fan doet dan niets.
Kan het relais dan toch kapot zijn?

De zekering nr 5 30 amp in het zekeringenkast is ok, de 15 amp in het rode kabeltje achter het handschoenenvakje is ook ok.

Waar moet ik nu zoeken?

Relais toch maar vervangen of zit het in de 1-2-3-4 schakelaar op het dashboard? ???

thuur

Zekeringen heb je ook echt uitgenomen en opnieuw in de zekeringouder gestoken?

Dat het relais schakelt is maar de helft van het verhaal. Je moet ook nog zeker weten of er daadwerkelijk contact gemaakt wordt tussen de kabels. Dwz. de stekker aan de kabels en het voetje controleren op corrosie, printplaatje in het relais controleren op soldeerbreuken en de contacten van de schakelaar zelf uiteraard. Wellicht doet de fan het wel (of kort) als je op het relais tikt, aan de kabels beweegt, etc. Dat zou duiden op een van de bovengenoemde kwaaltjes.

Gr ;)

HJ850

Citaat van: -D©©©L- op 11-07-2007 10:35:03
Citaat van: flippie12 op 11-07-2007 09:22:09

Het maximum relais wordt gebruikt om de kachelventilatormotorweerstand te overbruggen, in pricipe staat dat circuit dus los van de standen 1,2 en 3. Heeft ook een eigen zekering.

Aha, zou dus het piekstroomverbruik bij inschakelen stand 4 aanjager met als gevolg terugval motortoeren er op duiden dat dit relais niet goed werkt?
En idem bij Airco inschakelen?

Ik heb nu wel zwaardere dynamo (120A) waardoor dit terugvallen motor toeren door zware belasting nauwelijks meer voor komt bij stand 4 aanjager, maar nog wel enigszins bij airco.

Dus als deze relais (die naast de aanjager is voor airco) dat moeten overbruggen: wellicht vervangen??

flippie12

Van het weekend heb ik het maximaal relais vervangen.
Moest eerst besteld worden en koste ca 9 euri.
En gelukkig doet de fan het weer in stand 4, is wel erg handig bij dit warme weer  ;).

Ook nog even het oude relais uit elkaar gepeuterd, daar leer je altijd weer wat van.
Het contact waar het relais aantrekt was ingebrand.