roken na start en stationair draaien

Gestart door dekoppelkoning, 19-07-2006 20:37:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dekoppelkoning

Hallo volvo fans,

Anderhalf jaar geleden een 850 2.5 20V op G3 gekocht met 290000km. Ondertussen heeft de auto 340.000 gelopen maar sinds 20-30.000 km zie ik na een minuut stationair draaien grote grijze walmen achter de auto komen als ik optrek. Ook bij de start geeft de auto een aardige pluim.

Dit zijn mijn constateringen:
Het olie verbruik is altijd constant gebleven rond de 1 liter op 2500 km (is ruim!);

Als ik op benzine rijd, is het roken aanzienlijk minder zo niet (bijna) over;

Twee maanden geleden heb ik de compressie gemeten en van deze was cil 1: 9 bar, 14,5 bar, 15 bar, 15 bar en 14 bar. Natuurlijk geschrokken van cilinder 1. Reinigingsmiddel voor het olieverversen door de olie gegooid, veel op benzine gereden en na twee weken weer gemeten. Cil 1 gestegen tot 10 bar. Overige cilinders allen rond de 14.5. Is dit een serieuze afwijking die tot dergelijk roken kan leiden?

Een maand geleden heb ik ook de carterventilatie gereinigd en deze was echt helemaal schoon. Wat mij verder opviel is dat de motor de olievuldop in het begin altijd iets aanzoog maar tegenwoordig is het neutraal: geen gezuig, geen geblaas.

Als laatste observatie: de auto rookt zowel bij koude motor als bij warme motor. Daardoor leken mij klepsteelrubbertje een kleine kans. Maar 10W40 is vrij dunne olie dus wellicht lekt het ook al bij koude olie.

Wie o wie heeft een goed advies wat ik het beste kan doen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken want ben behoorlijk ten einde raad en ben zelfs geneigd de auto naar de dealer te brengen voor een analyse maar eerlijk gezegd denk ik daar niet veel verder mee te komen.
Groeten,

Wouter

face.flava


thuur


dekoppelkoning

Nee, geen enkel koelwaterverbruik. Verder rij ik echt rustig met de auto. De auto heeft een KLPD verleden dus kan mij haast niet voorstellen dat tijdens mijn rijden de zuigerveren gesneuveld zijn. Maar alles is mogelijk natuurlijk. Is zuigerveren vervangen een doe-het-zelf klus of betekent dat motor vervangen?
Groeten,

Wouter