olie peil stijgt ??

Gestart door Marley, 24-07-2006 22:22:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marley

Hoi liefhebbers ,

Volvo 850GLT 2.5 20V

Zaterdag heb ik mijn carterventilatie ( slang van olieafscheider naar vlamdover ) veranderd . Dit omdat het olieverbruik nogal vrij hoog was ( 1ltr - 1000km ) .

De slang die normaal op de vlamdover zit heb ik verlengt en op het "bekende flesje spa gemaakt ) en hierin blaast hij nu de dampen in . Het flesje is geheel droog nog en verder ook geen rare dingen na 100km rijden zo .

Echter vanavond peil ik de olie na een paar uur stil staan en wat blijkt , het niveau op de peilstok is gestegen van half naar maximum

Kan iemand hiervoor een verklaring geven ???????????????

Zaterdag was hij echt op de helft van de peilstok voordat ik de ventilatie veranderd heb en ook dus nog olie heb nagekeken .

Zou het misschien mogelijk zijn dat er olie in de olieafscheider heeft gezeten die nu terug loopt naar de motor ????

De auto loopt prima , zelf volgens mijn gevoel nog beter dan met de ventilatie op de vlamdover . Geen koelwater weg ect .....

Het oliepeil kan toch niet zomaar 1/2 ltr stijgen zonder bijvullen ??
Peilen van de olie is op dezelfde wijze gebeurd dan zaterdag dus daaraan ligt het niet .

Graag jullie mening a.u.b.  :o :o


Enno

kleine stukjes  gereden?

mehn

Citaat van: Marley op 24-07-2006 22:22:31
Het oliepeil kan toch niet zomaar 1/2 ltr stijgen zonder bijvullen ??

Daalt het koelvloeistofniveau?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marley

Nee , geen echte korte stukjes . Gewoon zoals normaal ritjes van + - 10 - 25 km .

Geen koelwater weg !!!!!!!!!!!! ;)

Prima starten en lopen en nog wel beter dan voorheen zegt mijn gevoel .

Ra ra ra ????

Zaterdag stond hij precies op de helft van de peilstok na 2 uurtjes stil staan . Nu na een paar uurtjes stil staan op maximum . Ik heb wel 30x die stok eruit gehad want kon het ook moeilijk vatten .

Ik weet niet hoe de olie afscheider is geconstrueerd maar kan mij voorstellen dat daar olie in zou staan en dat dit nu is terug gelopen omdat het vacuum ontbreekt nu de slang niet meer op de vlamdover zit .

Andere optie's ??????




thuur

De auto stond op dezelfde plek toen je peilde, en je hebt net zolang gewacht nadat je de motor hebt uitgezet met peilen?


Gr ???

Marley

Yep Thuur , niks anders dan zaterdag behalve dat het nu een andere dag is  ;D

Geen koelwater weg !!
Geen korte stukjes gereden !!
Auto loopt echt prima zelfs nog beter dan met slang op vlamdover !!
Geen olie bijgevuld !!


Maar ik heb misschien een theorie ( al weet ik niet hoe de olieafscheider is geconstrueerd ) .
Ik vond zaterdag in de vlamdover olie ( motor is dus zijn eigen olie aan het opzuipen door waarschijnlijk een verstopte olieafscheider ) dit verklaard ook het hoge olie verbruik .
Vraag is nu hoeveel vacuum trekt het inlaatspruitstuk op de olieafscheider ?
Gezien de olie die er in de vlamdover aanwezig was ( zeker enkele druppels toen ik deze demonteerde ) zal dus een bepaalde hoeveelheid olie aanwezig moeten zijn elke keer als je heb gereden in de slang naar vlamdover en ook in de olieafscheider .

Kan deze olie terug lopen als je elke dag rijd naar het motorblok ? Nu is het vacuum weg en zou het dus best wel eens zo kunnen zijn dat deze hoeveelheid olie is terug gelopen naar het motorblok .

Wat vinden wij van deze theorie ? De hoeveelheid olie moet ergens vandaan komen en als hij er nu wordt ingeschud zal hij dus elders vandaan moeten komen .


JCviggen

Niet ZOveel olie zou ik denken. Zit er niet teveel benzine bij in de olie?  :-X
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Marley

Citaat van: JCviggen op 25-07-2006 01:47:45
Niet ZOveel olie zou ik denken. Zit er niet teveel benzine bij in de olie? :-X

Nee totaal niet

johan283

Wat is nu dan het olieverbruik ?

Tsja ik heb het zelfde. En dan komt het doordat ik op verschillende parkeer plaatsen de olie peil. Heb ook een olie verbruik van 1 ongeveer 1000km. Ben nog aan het onderzoeken waar het aan kan liggen  ???

Enno

Citaat van: Marley op 25-07-2006 00:25:23
Nee , geen echte korte stukjes . Gewoon zoals normaal ritjes van + - 10 - 25 km .


ritjes van 10 - 25 km zijn in mijn ogen korte stukjes. Die rij ik ook dagelijks. Pas  bij ritjes van meer dan 100 km is de motor & olie op bedrijfstemperatuur. de laatste weken wat vaker langere stukken gereden & dan merk je ook dat het oliepeil ietsje daalt.....dat heeft vooral te maken met water ga ik van uit....het is niet veel maar je ziet het wel.

Rij ik daarna weer kleinere stukjes dan staat het peil volgens mij weer gewoon op max.

Marley

Ik rij niks anders dan anders  ???

Water zou kunnen maar met deze temperaturen ??

Mij lijkt dat de motor en olie behoorlijk op temperatuur komen ook op 10km ritjes .

Verder ook geen "mayonaise "of iets dergelijks te zien aan peilstok ect.

Zou het water zijn dan zou het ook al voorheen moeten zijn opgetreden lijkt mij , ik reed toen ook kortere en langere ritten door elkaar met kouder weer.

Peilen gebeurd nogmaals onder de zelfde omstandigheden en plaats !!!!!!

FelixB

Citaat van: Marley op 25-07-2006 12:29:09

Mij lijkt dat de motor en olie behoorlijk op temperatuur komen ook op 10km ritjes .

Nope:olie komt pas na 15/25 km pas goed op temperatuur; met dit weer dus 15 km.

Had hiervoor 2 golfjes: de 1e ging pas na 15 km pas een beetje lekker lopen. De 2e (GTS uit 1985, heerlijk bakkie) ook. Maar omdat daar een olietemperatuurmeter in zat kon ik zien dat de meter vanaf deze kilometers pas loskwam van de 70 graden...
855R & C70 T5 cabrio automaat

Enno

lekker lopen bij deze auto's doen ze pas na langere tijd. Ik ben zuinig op mijn V70.....racen...doe ik liever niet met koude motor, een als ik een rit maak van meer dan 100 km dan merk ik pas na een dikke 30 minuten dat alles lekker trekt....

Tot die tijd gewoon rustig rijden. Hoe kleiner de motor hoe eerder deze op bedrijfstemperatuur. Volvo motoren reken ik niet tot kleinere motoren, dus stukjes van 10 km leveren in mijn beleving ook condens op in de motor.