Te veel koelvloeistof

Gestart door 850fan, 24-07-2006 23:05:03

Vorige topic - Volgende topic

850fan

Hallo allemaal,
Bij de laatste onderhoudsbeurt van de TDI is er door de dealer te veel koelvloeistof bijgevuld  :-\ 
Het zit nu tot ruim boven het max-streepje zag ik gisteren (koude motor).
Kan dit kwaad?

Enno

is niet voor niets een overdruk systeem....

850fan

Citaat van: V70Enno op 24-07-2006 23:11:16
is niet voor niets een overdruk systeem....

Ja dat begrijp ik, maar dat het niveau ruim boven het max-streepje staat kan dus geen kwaad (ook niet met dit warme weer)  ???  Vind 't toch wel wat vreemd om dat resevoir zover bij te vullen namelijk.

Enno

volgens mij wordt het er vanzelf uitgeblazen als de druk te hoog wordt...bij volvo nooit meegemaakt in 4 jaar bij VW wel...maar daar was een lekke koppaking dan ook de oorzaak van...te veel uitlaatgassen in het koelsysteem

Ludo

Citaat van: V70Enno op 25-07-2006 21:18:24
volgens mij wordt het er vanzelf uitgeblazen als de druk te hoog wordt...

dan moet je wel goed weten dat de dop z'n werk goed doet.
anders zoekt het zich een andere weg die wellicht veel kostbaarder is.
ik zou het er gewoon effe uithalen.  ;)

Enno

Jeroentjuh

Gewoon als de koelvloeistof koud is een de stop onderin de radiator (dop 13) iets los draaien, iets eruit laten lopen totdat het weer op niveau is en dan weer dichtdraaien......

ThomasGLT

Makkelijker is toch gewoon beetje uit het reservoir scheppen.

Ludo

Citaat van: ThomasGLT op 26-07-2006 12:36:14
Makkelijker is toch gewoon beetje uit het reservoir scheppen.

krijg jij dan een schep door dat kleine gaatje?.  ;D

850fan

Ok, er toch maar even uithalen dus. Duidelijk! Blijf dit wel slordig vinden van de Volvo-dealer, maar goed.
Via het resevoir zie ik ook niet zo zitten nee haha!  ;D  Denk dat ik het maar via de onderkant van de radiator eruit laat lopen zoals Jeroentjuh zegt. Heb ik weer even wat te doen!  ::)

Roger B.

slangetje in het reservoir, even zuigen, en op tijd slang uit je mond en laag houden ..... hevelen dus... (wet van de communicerende vaten er op los laten) zie de moeilijkheid niet...... anders moet je weer op je rug onder de voorbumper gaan liggen en daar weer proberen zonder morsen (of het boeit niet dat je morst) die plug los gaan draaien...

ThomasGLT

Citaat van: Roger B. op 27-07-2006 11:06:02
slangetje in het reservoir, even zuigen, en op tijd slang uit je mond en laag houden ..... hevelen dus... (wet van de communicerende vaten er op los laten) zie de moeilijkheid niet...... anders moet je weer op je rug onder de voorbumper gaan liggen en daar weer proberen zonder morsen (of het boeit niet dat je morst) die plug los gaan draaien...

Dat bedoel ik dus inderdaad. Een plug die onderaan zit, komt dus alles uitlopen, krijg je zo snel die plug er weer niet op. Wat een gedoe. Door het gaatje past trouwens een koffie schepje, en het gaat niet heel snel, maar je krijgt er uit wat je eruit wil hebben.

Snellebaksteen

Citaat van: ThomasGLT op 28-07-2006 17:02:50
Een plug die onderaan zit, komt dus alles uitlopen, krijg je zo snel die plug er weer niet op.

Neehoor, het is een soort kraanplug. Je lost hem 1 of 2 slagen en hij begint te lopen. Loopt ie te hard? Draai je hem wat dichter. :)
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

ThomasGLT

Citaat van: Snellebaksteen op 28-07-2006 21:50:51
Een plug die onderaan zit, komt dus alles uitlopen, krijg je zo snel die plug er weer niet op.

Neehoor, het is een soort kraanplug. Je lost hem 1 of 2 slagen en hij begint te lopen. Loopt ie te hard? Draai je hem wat dichter. :)

Kan je weer zien hoeveel ervaring ik daarmee heb. Ik moet binnenkort ook wat bijvullen, nu staat er natuurlijk zo`n mooie sticker op het reservoir dat je eigenlijk alleen volvo Coolant moet gebruiken enz. enz. Maar ik twijfel sterk of dat er nu wel in zit eigenlijk, volgens mij zit er gewoon een standaard merk koelvloeistof in.

In alle gevallen kan ik gewoon bijvullen met alle koelvloeistoffen toch, of kunnen verschillende soort o.i.d. absoluut niet tegen elkaar?

DD

Citaat van: ThomasGLT op 28-07-2006 22:42:28
Citaat van: Snellebaksteen op 28-07-2006 21:50:51

Kan je weer zien hoeveel ervaring ik daarmee heb. Ik moet binnenkort ook wat bijvullen, nu staat er natuurlijk zo`n mooie sticker op het reservoir dat je eigenlijk alleen volvo Coolant moet gebruiken enz. enz. Maar ik twijfel sterk of dat er nu wel in zit eigenlijk, volgens mij zit er gewoon een standaard merk koelvloeistof in.

In alle gevallen kan ik gewoon bijvullen met alle koelvloeistoffen toch, of kunnen verschillende soort o.i.d. absoluut niet tegen elkaar?

de groene en de blauwe kunnen door elkaar heen (staat alleen niet mooi krijg je rare niet heldere kleur van) de rode moet appart blijven daar mag alleen rood bij.