Zelf dynamo vervangen?

Gestart door Fokke 01.01.005, 26-07-2006 18:24:39

Vorige topic - Volgende topic

Fokke 01.01.005

Goeiemiddag,

vanmiddag liet de trouwe blauwe me toch weer een keer in de steek. Ik verdenk de dynamo. Heb er al een besteld bij Hunter. Morgen dus sleutelen.

Vraag is nu: wie geeft me even een samenvatting wat de beste werkwijze is. Uit andere posts met het zoekbegrip 'dynamo' bleek mijn vermoeden terecht dat er veel moet worden verwijderd.

Probleem is dat overmorgen de blauwe moet rijden voor een vakantierit van 400 km, dus ik zit eventjes met een probleem dat morgen moet worden opgelost.  Haast is dus geboden.

Wie helpt?

AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Emiel

Woeps, heb net in een ander topic geantwoord.... :-X

ed

Stuurpomp moet los om erbij te kunnen. Is wel een rotklusje, maar als je de stuurpomp aan de kant legt kan de dynamo er net tussenuit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Fokke 01.01.005

Citaat van: Emiel op 26-07-2006 20:58:57
Woeps, heb net in een ander topic geantwoord.... :-X

Zelf haal ik de stuurbekrachtingspomp weg, de leidingen loshalen hoeft niet. Met een beetje gefriemel kan je dan de dynamo ertussen uit pakken. Let er wel goed op dat je de steuntjes van de pomp exact goed terugmonteerd anders ligt ie uit het lood.

Er zit nog 1 bout goed verstopt, precies onder de dynamo.

Oja haal de accupool er wel af.

Dank voor je hulp Emiel. Ik ben alvast begonnen. Die bout onder de dynamo, die was me nog niet opgevallen.

En wat een gepriegel !

ik zal wel een fotoverslag voor de Roffel maken. Ben een heel end op streek.

Nog tips wat de bedrading betreft van de dynamo? Kan ik daar nog wat kapot maken zonder kennis van zaken?

groeten,
Fokke

855-Champagne

Haal in elk geval de accu los.

Roger B.

minpool loshalen is voldoende, klem even goed wegleggen bij de pool vandaan, dan kun je geen kortsluiting meer maken,

Uiteraard bij de nieuwe alle kabels op de zelfde aansluitingen plaatsen als waar je ze bij de oude eraf gehaald hebt...

Fokke 01.01.005

Even een update:

vorige week dus de dynamo vervangen. Wat een dievenbaan is dat. Met twee-en-een half verlengstuk en kniekoppeling van mijn doppendoos de onderste bout losgekregen. (Je zit dan ongeveer ter hoogte van de accu met je ratel/sleutel)

Maar nu het frustrerende: De storing werd helemaal niet door de dynamo veroorzaakt. De 12V kabel die van de dynamo naar de startmotor loopt en vervolgens door naar de accu gaat, was bij de startmotor losgetrild.

Dat gaf zoveel verlies dat ik op de Dynamo slechts 11.2 volt laadstroom mat, en daardoor de Dynamo als boosdoener verdacht. Tip dus voor de toekomst: als je de laadstoom van de dynamo écht wilt meten, gooi dan alle kabels los om een goede meting te doen.

De dynamo die ik bij Hunter in de afvalbak heb achtergelaten vorige week was dus nog gewoon goed! Whaah !

Weer een leermoment beleefd met de trouwe blauwe dus...

Emiel

Aiaiai, dat is jammer!

Je weet nu iig hoe de dynamo vast zit.... ;)