Backfire na gasinbouw - ter leering en vermaeck

Gestart door -D©©©L-, 07-08-2006 13:06:03

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

.

Ben

Mooi opgelost. En je gaat nog een praatje met die monteur maken?

Ben

Citaat van: DCCCL op 07-08-2006 13:13:58los ik de problemen zelf wel op.

Dan zou ik in ieder geval een deel van het salaris van die monteur vragen.

Racingbrick

Je heb mazzel gehad...
De 850 heeft zich goed gedragen, moet je eens een Alfa 155 op LPG zetten, dan is alles naar de haaien... ben je 1500 eurie lichter na een backfire. ( luchtfilterhuis/lmm/soms ook inlaatspruitstuk gescheurd)

Jij kon nog rijden ....

Ik zie dat het een automaat is?

MM

Citaat van: -D©©©L- op 07-08-2006 14:31:09
Da's het voordeel van een 850 blok, een alu inlaat spruitstuk en een stevig luchtfilterhuis dat genoeg "vlees" heeft om te lassen. Een 2.5 10v heeft trouwens geen LMM.... en dus heel geschikt voor LPG oefeningen  :P.  Ben aan het denken over een rubber klep (vialle had die vroeger) die het resultaat van een backfire naar buiten aflaat, is netter dan een aanhangwagen stekkerdoos. voorkomen is toch beter dan genezen.  ::)
en ja, dat gele oliepeil dinges is van de automaat.

Nu lees ik iets grappigs... een 2.5 10v heeft geen LMM??
Nu mijn lambda lampje brandt,  ben ik alle mogelijke oorzaken aan het aflopen, dus ook de LMM die ik dacht te hebben. 
Mijn vraag: wat heeft een 2.5 10v (1996) voor een sensor aan het luchtfilterhuis (tussen huis en gasklep)?

Misha

Citaat van: MM op 21-06-2008 18:31:50
Citaat van: -D©©©L- op 07-08-2006 14:31:09
Da's het voordeel van een 850 blok, een alu inlaat spruitstuk en een stevig luchtfilterhuis dat genoeg "vlees" heeft om te lassen. Een 2.5 10v heeft trouwens geen LMM.... en dus heel geschikt voor LPG oefeningen  :P.  Ben aan het denken over een rubber klep (vialle had die vroeger) die het resultaat van een backfire naar buiten aflaat, is netter dan een aanhangwagen stekkerdoos. voorkomen is toch beter dan genezen.  ::)
en ja, dat gele oliepeil dinges is van de automaat.

Nu lees ik iets grappigs... een 2.5 10v heeft geen LMM??
Nu mijn lambda lampje brandt,  ben ik alle mogelijke oorzaken aan het aflopen, dus ook de LMM die ik dacht te hebben. 
Mijn vraag: wat heeft een 2.5 10v (1996) voor een sensor aan het luchtfilterhuis (tussen huis en gasklep)?

Temperatuurgever, kost 2 tientjes max en is nooit stuk
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

MM

snofla

Citaat van: -D©©©L- op 07-08-2006 13:06:03
Onderweg naar luxemburg, met een gangetje van 150/160 op de A3 ter hoogte van bocholt......
BOEF....linksvoor, backfire !@#$%^&  >:(   
Motor liep gewoon verder, ben er op een parkeerplaats toch maar ff afgegaan.
Nou trof ik aan wat er meestal met een backfire gebeurd, luchtfilterhuis losgesprongen en vacuum slangetje los. Boel vastgezet en weer gestart. Niet an de hand lijkt het dus autobahn maar weer op. paar honderd meter verder bij 3000 rpm.... BOEF....  :-X
Weer auto aan de kant, luchtfilterhuis gescheurd... heb gelukkig altijd een stuk kauwgom-kit, gaffa tape en een zak tie-wraps bij me. (mc. guyver...). Op benzine verder naar .lu Ging verder goed, alleen een iets wat hoog verbruik (kan ook de snelheid geweest zijn ;D).

Maar waar wil ik naartoe met dit gelu:-X hele verhaal ? In .lu na afkoelen van de motor de kap losgetrokken en eens goed gekeken. wat trof ik aan ?

1) onbrekend rubber van de flame-trap houder...(zat erin, net voor de gasinbouw vervangen)
2) flame-trap houder niet in de bajonet "vastgedraaid" (kon niet omdat men de rubber bocht niet gemonteerd had, bocht was ook net nieuw.)
3) te ruime verlengslang op de bestaande buis naar de olie afscheider (zat er gewoon los omheen !) Deze zat ook veel te ruim om aansluiting de flame-trap houder (2 mm speling  :o ) en geen slangklem.

conclusie: Naast een brevet van onkunde/onvermogen van de monteur die dit ingebouwd heeft, bij elkaar een mega valse-lucht bron net voor de gasring... 't is een wonder dat ik niet eerder een backfire gehad heb. Verklaard waarschijnlijk ook waarom men moeite had om de CO bij inbouw goed/stabiel te krijgen, deze had soms wat rare pieken. De benzine is in .lu (als bekend) niet duur (betaalde voor euro98 €1.19/ltr.  :P) ondanks dat wilde ik toch wel graag op LPG terug naar .nl .
Al was het alleen maar om te weten hoe hard 'ie loopt.  ;D

Wat heb ik gedaan ?

1) Flame-trap houder eruit, opening naar luchtslang dichtgezet met een stuk/prop poetsdoek met een beetje motor olie (poor man k&n) + tie-wrap.
2) slang vanaf de olie afscheider vastgezet met een tie-wrap zoda ie "vrij ventileert" onder de kap.
3) vacuumslang naar Flame-trap houder "afgedopt" met het boutje van de gasklephuis afdekkap en vastgezet onder de kap. (tie-wraps  ;D )

resultaat: Omdat het probleem zich voordeed bij vollast, het volgende gedaan (na warm rijden):  Een rondje Herborn-Echternach-Osweiler-Herborn met 120 km/h de helling op (ja, ik ken de wegen elke steen in de weg daar veel te goed). Geen Backfire !
Daarna via de veldweg (anliege frei...) onderin Herborn met 5500 rpm de 20% hellling op (u wilde vollast, zei u ???) ...bovenaan reed ik 110  8). En dat alles op LPG !  Moet trouwens zeggen dat 'ie nu tot 4000 rpm op LPG veel harder trekt dan op benzine. dat was hiervoor niet zo.
Probleem opgelost, thuis ff permanent maken en CO afstellen. Stukje gereden naar luxemburg-stad om te tanken (géén LPG te koop in .lu boven luxemburg-stad !) en weer terug gevlogen gereden.
Gisteren op LPG naar nederland en ondanks de nogal forse rijsstijl (veel 150-180),bagage en (te) veel sluerhutten en baustellen op de route, 385 km op een tank. 
Da's dus zo'n 1 op 7.6 /13.2 l op 100 km. Voorwaar niet slecht voor een 2.5 10v automaat/airco  op gas... dacht ik.

ow ja, op vlakke stukken 185 km/h op LPG, 196 km/h op Benzine (GPS meting)
Had je tijdens het rijden last van het stoten op LPG om de 3 a 4 seconden ( net of de volvo geen brandstof kan vinden ? )

elmarconi

Uche, uche, even door de stofwolken heenkijken....  ;D
--
Autogas Inside . . .