48 liter in een 80 litertank?

Gestart door pleysier, 09-08-2006 14:37:13

Vorige topic - Volgende topic

pleysier

Hallo!
Ik heb een probleempje met de gastank van mijn Volvo s70 2.0 (1998). LPI, G3. Ik ben er vrij zeker van dat er een 80 litertank in ligt (enorme cilinder in de kofferbak), maar als de ik de auto helemaal leegrijdt (430 kilometer, totdat hij gaat stotteren), krijg ik er bij het tanken niet meer dan 48 liter (op zijn hoogst!) in.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is, en of dat een beetje eenvoudig is op te lossen?
Alvast bedankt!

Enno

Tank te vaak leeggereden? 

Tankstop die nog werkt & te vroeg afslaat. .....hopen tot je tankstop het snel gaat begeven..

advolvos

Heb ook een s70 van 1998, lpi. Ingebouwd vanaf km 1. Er zit bij mij echter een 60 litertank in. 80% van 60 = 48 liter. Weet je wel zeker dat het een 80 litertank is?

Vertigo

Bij mijn weten kan je de inhoud van de tank ook op de volgende manier achterhalen:

Om het ledig gewicht van een auto op LPG te bepalen wordt ten opzichte van een benzineauto het ledig gewicht van de auto met de netto inhoud van de gastank verhoogd.
Voor een S70 2.0 is het leeggewicht (volgens autoweek site) 1386kg. Als het gewicht op het kentekenbewijs dus 1434kg is heb je 48 liter netto (dus een 60 liter tank)

Freulig

Ik heb een GasFX achterbanktank van 70 liter bruto. Maakt dus 55 liter max LPG.
Als het echter heel heet is, gaat er minder in, tot zelfs 48-50 liter.
Kan dat het zijn ?

pleysier

Dan moet je eerst weten hoeveel een 60- of 80 litertank incl. bedrading etc. weegt. Daar ben ik nog niet achter gekomen. De literinhoud zegt natuurlijk niet per defenitie iets over het gewischt van de installatie. 1 liter LPG weegt minder dan 1 kg, bovendien wordt de ledig voertuigmassa natuurlijk gemeten zonder volle brandstoftank (toch?)
Volgens RDW.nl heeft mijn volvootje een ledig gewicht van 1.442 kg. Nu nog even opsnorren hoeveel een 80-literinstallatie weegt...

@V70Enno: bedankt voor je reactie, maar die is voor een niet-techneut als ik wel erg cryptisch. Kun je het een beetje toelichten? BVD! Of de tank te vaak helemaal leeg gereden is weet ik niet, ik heb de auto nog maar kort (particulier gekocht). ZElf heb ik het maar 1 keer geprobeerd, om te testen. 430 km. op ca 46-48 liter vind ik een nette score, de 5cilinder loopt verder ook prima, zowel op gas als benzine.

@ Freulig: 't is een installatie van Vaille. 48 liter is echt de max, ook bij koud(er) weer zoals nu. Ben dus bang dat dat het niet is.

Freulig

Mijne is ook van Vialle, enorme zwarte cylinder. Heb je het ook bij andere pompstations en andere merken LPG ? Of tank je bij een vast adres ?
Laat anders eens doormeten bij LPG inbouwer wat eigenlijk de druk is bij een volle tank (Voltanken en dan op benzine er naar toe, ze hebben niet allemaal een tankinstallatie)

advolvos

Is - volgens mij - gewoon een 60 litertank. Niet te ingewikkeld doen.

ThomasGLT

Probeer eens diverse tankstation`s.

Volgens mij staat de inhoud, evenals het bouwjaar van de tank aan de binnenkant van de aansluitdoos die op de tank zit.

Freulig

Citaat van: advolvos op 09-08-2006 16:26:14
Is - volgens mij - gewoon een 60 litertank. Niet te ingewikkeld doen.
Tja, eigenlijk wel de meest logische verklaring...
Hoewel je de tank eigenlijk nooit helemaal leeg krijgt. Mijne begint al in te houden als er nog minstens 8-10 liter in zit.

Freulig

En dan heb ik het over mijn auto !!!!
;D

advolvos

pleysier, nog even over het leegrijden van de lpg-tank. omdat het pompje dat in de tank zit blijkbaar niet goed bestand is tegen drooglopen wordt aangeraden de lpg-tank niet helemaal leeg te rijden. nu zal het voor een keertje wel geen kwaad kunnen maar ik tank toch altijd al vrij snel nadat het rode ledlampje aangaat. volgens mijn ervaring - ik denk dat we dezelfde lpi-installatie hebben - heb je dan nog ca 8 liter lpg ter beschikking en dan varieert je actieradius van 45 km (met caravan) tot 80 km (rustig op de autoweg)

Ludo

Citaat van: Freulig op 09-08-2006 15:19:44Als het echter heel heet is, gaat er minder in, tot zelfs 48-50 liter.
Kan dat het zijn ?

dit heeft te maken met het gas wat retour naar de tank komt.
dit gas is opgewarmd en hoger van druk (pompdruk is 5 bar hoger) dan de heersende druk die al in de tank is.
de temperatuur en druk in de tank neemt hierdoor toe.
s'morgens tanken voorkomt dit.

mehn

IK heb gisteren 4x getankt ;D

2x ergens halverwege (op de heenweg en op de terugweg) bij een caravanbedrijf langs de Duitse A1 (Sind Sie schon wieder hier?), toen in thuis kwam en in Flensburg bij een Renault dealer ::)
Toen ik in Flensburg vertrok nadat ik bij de Renault dealer had getankt ging na 25km het eerste lampje al uit. De rest verliep volgens het normale patronn (elke 70 km een lampje) dus ik denk dat ik bij die dealer ook niet de hele tank gevuld gekregen heb. Dat bleek ook uit het aantal getankte liters ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: