[VOLVO 850 CLUBMEETING] Meten is weten!

Gestart door Emiel, 10-08-2006 02:06:16

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Klopt inderdaad dat de automaten meer verliezen in de aandrijving. Daar bovenop zou je ook nog weer een percentage kunnen tellen omdat ie op de weg ook sowieso meer doet als op een statische bank. Je zag bij iedereen dat de turbodruk minder hoog ging als op de weg en je hebt minder rendement van de intercooler. Maar ja...  dan zitten we wel érg te gissen....  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

volvos60t5

Citaat van: elianmars op 11-09-2006 00:46:33
Dan moet iedereen toch die brandende lampjes hebben gehad?
Citeer
Ook bij lampjes en de boordcomputer gaf "service ABS computer noodzakelijk" ofzoiets. Aan het eind van de straat was alles weer goed.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

M a r c

Citaat van: volvos60t5 op 11-09-2006 08:49:49
Citaat van: elianmars op 11-09-2006 00:46:33
Dan moet iedereen toch die brandende lampjes hebben gehad?
Citeer
Ook bij lampjes en de boordcomputer gaf "service ABS computer noodzakelijk" ofzoiets. Aan het eind van de straat was alles weer goed.

Gewoon vantevoren Tracs uitzetten...  bij mij heeft geen lampje gebrandt  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ruud

Citaat van: Sieger op 11-09-2006 00:12:45
Citaat van: Ludo op 11-09-2006 00:00:08
voorgaande jaren werd er telkens uitgegaan van 19% voor de automaat.

En zelfs dat % lijkt mij nog aan de lage kant voor een ouderwets  type automaat zoals wij die hebben: bedenk eens wat er bij pakweg 6000 tpm gebeurt in de koppelomvormer !

Volgens mij heeft zelfs die "ouderwetse type automaat" al een lock-up op de derde en vierde versnelling, waardoor er in die versnellingen geen verliezen zijn als gevolg van de koppelomvormer. Eventuele slip en rendementsgevolgen zijn dus uit te sluiten. 8)

groet
Ruud

Johann

Die lockup is een raar ding want volgens mij zit ie er alleen op als je redelijk constant in deellast aan 't rijden bent.
Zodra het vermogen er vol op komt hoor je wel weer slip bij een automaat. vooral het aanpakken is moeilijk op een rollenbank, er bestaat ook nog kans dat ie terug wil schakelen.

Ludo

Citaat van: Johann op 11-09-2006 09:35:45
Die lockup is een raar ding want volgens mij zit ie er alleen op als je redelijk constant in deellast aan 't rijden bent.
Zodra het vermogen er vol op komt hoor je wel weer slip bij een automaat. vooral het aanpakken is moeilijk op een rollenbank, er bestaat ook nog kans dat ie terug wil schakelen.

dat klopt.
de lockup is niet geactiveerd als je zo(als op de bank) op het gaspedaal gaat staan.
er is gerold in 3 i.p.v D.
zie je ook terug in de grafiek, 2x een piek(je).

mehn

Ik denk ook niet dat de automaat in de lockup komt op de rollenbank. Daarvoor wordt te veel vermogen gevraagd.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

HaRdCoRe-WeZ

Het was een leuke dag. Altijd gezellig om mensen weer te spreken. Ben diep onder de indruk van Jerommeke, de tering wat gaat dat haaaaaaaaarrrrrrrrddddddddddddddddddddddddd. En een geluid, man, te bruut gewoon. Kan me voorstellen dat je daar koppijn van krijgt Tom, echt een beetje te zeg maar. Maar goed, je moet er wat voor over hebben  ;D

Leuke pics geschoten, kan ze niet plaatsen, thuis ff geen i-net.

Op de terugweg nog even aan het knallen geweest met TWR 850 en Rijns_t5r. Ging lekker  :P

JCviggen

Niet helemaal hetzelfde misschien, maar de 4-traps AW bak die in m'n 960 zat kon ik best in lock-up krijgen bij volgas.
Eerst optrekken tot in de 3, zorgen dat het toerental niet te laag is en dan'm in de L zetten.

Op de bank zou je dan even 90% gas moeten geven tot een kleine 4000rpm en dan pas helemaal planken. Hij schakelt dan niet terug en je kan'm tot de begrenzer trekken als je wil. Mijn 960 slipte in die stand helemaal niks.

Over die van Ludo, ik denk dat ie op de bank de LPI een veel grotere "voorsprong" heeft op de benzine dan op straat omdat LPI minder last heeft van de omstandigheden. Het koelt de inlaat ietwat en heeft hoger octaangetal.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

ruud

Citaat van: ruud op 11-09-2006 09:10:32
Citaat van: Sieger op 11-09-2006 00:12:45
Citaat van: Ludo op 11-09-2006 00:00:08
voorgaande jaren werd er telkens uitgegaan van 19% voor de automaat.

En zelfs dat % lijkt mij nog aan de lage kant voor een ouderwets  type automaat zoals wij die hebben: bedenk eens wat er bij pakweg 6000 tpm gebeurt in de koppelomvormer !

Volgens mij heeft zelfs die "ouderwetse type automaat" al een lock-up op de derde en vierde versnelling, waardoor er in die versnellingen geen verliezen zijn als gevolg van de koppelomvormer. Eventuele slip en rendementsgevolgen zijn dus uit te sluiten. 8)

groet
Ruud

Aan de reacties te horen zwets ik maar wat uit mijn nek  :D en heeft die lock up funtioneel dus geen zin. Als die bak niks te schakelen heeft zou ie het beste in die lock up kunnen gaan, dacht ook steeds dat dat zo was, maar het ding is veel eigenwijzer!  :Pik lees zelfs dat als ie op een rollenbank komt, weigert te werken  :-\  (grapje Mehn)
En ikke maar altijd denken dat die lock up steeds up lockte als er niet geschakeld hoefde te worden, ikke dommerik, vraag me af hoe ik daar toch bij kom....volgens mij eens ergens gelezen......zou ik moeten zoeken, want Ludo wilt bewijs (terecht!) ...alleen ik heb gen zin om dat erbij te zoeken op het moment.

groetjes
Ruud

Ludo

de lock up word toch enkel geactiveerd als er een trage acceleratie of constante snelheid is?.
op de rollenbank is dit dus geen van beide.

Lindert Bogers

Zit net mijn grafiek te bekijken en ik heb 245,7 pk en 415,2Nm op de wielen.

Omgerekend naar krukas 245,7*1,15= 282,55 pk.
                                         415,2*1,15= 477,48 Nm.
Dit zijn de spec: 3"downpipe ferrita
                          2,5 free flow rest ferrita
                          chip European tuning
                          KenN inlegfilter
                          Verkort inlaat traject met bov
                          Magnecor bougie kabels + iridium bougies.

Het betreft een 850 T-5R handbak met orginele turbo.

Is dit netjes of moet het meer kunnen zijn?

Ik heb 15% aangehouden omdat dat de vorige keer ook is geweest.

Turbobiker

Koppel is zeer aanzienlijk :o Vermogen klopt wel. Zeer snelle wagen op straat en je loopt in vermogen ook nauwelijks achter bij de echt dikke bakken ;D
De Tussenpaus

Ludo

Citaat van: Turbobiker op 12-09-2006 18:48:42
Zeer snelle wagen op straat en je loopt in vermogen ook nauwelijks achter bij de echt dikke bakken ;D

welke zijn dat dan?.  ;D

Turbobiker

Die van Ludo is bijvoorbeeld heel snel ::)
De Tussenpaus