Olie lekkage

Gestart door Jan van Dijk, 14-08-2006 12:21:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Dijk

Mijn Volvo 850 station, 2,5 10 klepper lekt olie bij de klepdeksel en via de oliedop. Volgens de garage is er een probleem met de vijfde cilinder (nog maar 30% compressie), waardoor er een hoge druk in het carter ontstaat. Daardoor perst ie de olie eruit. De garage zegt dat ze pas kunnen zeggen wat er aan de hand is als ze de motor eruit gehaald hebben. Mijn vraag: wat zou het probleem kunnen zijn en wat is een oplossing?

animalT5R

Laat ze eens naar de carterventilatie kijken,gok dat die ook wel eens schoongemaakt/vervangen mag worden.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

RonnieDuck

Is de ring in de olievuldop niet gewoon oud? Of heb je echt compressie laten meten?
Overdruk kan idd net zoals johan zegt door de vuile carterventilatie komen!

Mvg Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

DD

als die olie lekt via de dop, moet je een nieuwe rubber ring halen bij de dealer. dat verhelpt het eerste deel al.
Dan inderdaad de carter ventilatie schoonmaken (zie toppics hier verder in het forum) en eventueel een nieuwe kleppendeksel pakking.

Ik zou eerst deze oplossingen proberen kosten een paar tientjes totaal. Beter als dat ze meteen beginnen met de motor te demonteren.

ed

Maar goed, wat heb je eraan om de carterventilatie te reinigen als de compressie inderdaad maar 30% is. Als ze deze waarde hebben gemeten BIJ WARME MOTOR is de motor inderdaad overleden. Beter is het dan een ruilblokje te plaatsen.

Overigens wel opvallend hoeveel blokken en koppakkingen er sneuvelen de laatste tijd
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: ed op 14-08-2006 12:43:47
Overigens wel opvallend hoeveel blokken en koppakkingen er sneuvelen de laatste tijd

Ssssst  >:(

Van de miijne wordt morgen de compressie gemeten  :-\

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: mehn op 14-08-2006 12:47:52
Ssssst  >:(

Van de miijne wordt morgen de compressie gemeten  :-\

blijf je erbij?.
ik ben wel benieuwd of ze dit doen op de manier dat Vadis voorschrijft.

Jan van Dijk

De garage heeft voor nood een extra carter ontluchting geplaats (zeg maar een tweede uitlaat) Het lekken is nu gestopt, maar dit is natuurlijk geen echte oplossing. Zo komt ie nooit door de APK keuring. En het olie gebruik blijft onverminderd hoog.

mehn

#8
Citaat van: Ludo op 14-08-2006 12:54:05
Citaat van: mehn op 14-08-2006 12:47:52
Ssssst >:(
Van de miijne wordt morgen de compressie gemeten :-\
blijf je erbij?.
ik ben wel benieuwd of ze dit doen op de manier dat Vadis voorschrijft.

Nee ik blijf er niet bij...

* mehn start VADIS

edit: je doelt op het loshalen van de connector van de motortoerentalschakelaar?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Racingbrick

Citaat van: DD op 14-08-2006 12:39:44
als die olie lekt via de dop, moet je een nieuwe rubber ring halen bij de dealer. dat verhelpt het eerste deel al.
Dan inderdaad de carter ventilatie schoonmaken (zie toppics hier verder in het forum) en eventueel een nieuwe kleppendeksel pakking.

Ik zou eerst deze oplossingen proberen kosten een paar tientjes totaal. Beter als dat ze meteen beginnen met de motor te demonteren.

Ik heb vorige week een nieuwe vuldop ring gehaald, en een nieuwe o-ring voor de peilstok ( als ik toch bezig was)
( ik had een klein beetje olie rond de vuldop en op het kleppendeksel) en ook rond de peilstok pijp)

Ik was iets van 4 euro kwijt voor beiden...

-D©©©L-

#10
Citaat van: Jan van Dijk op 14-08-2006 13:03:47
De garage heeft voor nood een extra carter ontluchting geplaats (zeg maar een tweede uitlaat) Het lekken is nu gestopt, maar dit is natuurlijk geen echte oplossing. Zo komt ie nooit door de APK keuring. En het olie gebruik blijft onverminderd hoog.

Daar kan je al uit concluderen dat er sowieso een probleem is met de caterter ontluchting.
Deze "tweede uitlaat" ziet waarschijnlijk gewone buitenlucht, de carter dampen worden dus niet meer geforceerd afgezogen.
In het geval dat de carter vertilatie normaal zou funtioneren, zouden deze dampen geforceerd afgezogen worden. Het lekkage probleem zou altijd kleiner moeten zijn dan met een "tweede uitlaat". Dit sluit een evt. slechte zuigerveer natuurlijk niet helemaal uit, vind het alleen net wat te vroeg om de conclusie "motor overleden" te trekken. 
Lees anders dit topic ook nog even... Ik was ook erg bang voor een versleten zuigerveer, maar ben wel wijzer geworden. 
(tnx. thuur!  :))

Hoe zit het met het olie verbruik, je zegt al "onverminderd hoog", maar op welke manier meet je dat dan ? ???
De trekkracht van de motor, zijn daar problemen mee ?  Kleur van de bougies ?
En die tweede uitlaat, komt daat echt olie uitzetten ? Een beetje damp is normaal (zeker bij een koude motor !).

-marco-
- ik zeg toch; ik ben niét eigenwijs  ;) -




 
 

Jan van Dijk

Dank voor jullie adviezen. De tweede uitlaat is een slangetje waaruit uitlaatgassen en oliedamp komt. Ik heb er nog geen olie uit zien lekken. Ik meet het door elke duizend km te kijken hoeveel ik er bij moet doen. De trekkracht van de motor lijkt wat minder en hij lijkt wat onregelmatiger te lopen, maar voor mij is het lastig vergelijken. Ik rijdt er pas een jaar mee.

DD

Citaat van: Racingbrick op 14-08-2006 13:22:31
Citaat van: DD op 14-08-2006 12:39:44
als die olie lekt via de dop, moet je een nieuwe rubber ring halen bij de dealer. dat verhelpt het eerste deel al.
Dan inderdaad de carter ventilatie schoonmaken (zie toppics hier verder in het forum) en eventueel een nieuwe kleppendeksel pakking.

Ik zou eerst deze oplossingen proberen kosten een paar tientjes totaal. Beter als dat ze meteen beginnen met de motor te demonteren.

Ik heb vorige week een nieuwe vuldop ring gehaald, en een nieuwe o-ring voor de peilstok ( als ik toch bezig was)
( ik had een klein beetje olie rond de vuldop en op het kleppendeksel) en ook rond de peilstok pijp)

Ik was iets van 4 euro kwijt voor beiden...


ja dat rubbertje is niet de duurste. een kleppendeksel pakking en een inlaat spruitstuk pakking (heb begrepen dat die er ook af moet voor goed reinigen) kosten iets meer maar nog steeds niet de hoofdprijs.

animalT5R

Kleppendeksel pakking?die heb je niet nodig als je de carterventilatie gaat vervangen.
Inlaatspruitstuk pakking moet je inderdaad vervangen,staat een complete know how op het forum,geloof onder technisch onderhoud.

Gevonden  ;D

KLIKKERDIEKLIK
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Jan van Dijk

Zal je net zien. Moest zojuist een boodschap doen en... hij stopt er mee. Ik weet niet of het het zelfde probleem is, maar hij start in elk geval niet meer....