S70 10v naar 20v turbo project 440 pk

Gestart door JosS70, 19-08-2006 10:19:24

Vorige topic - Volgende topic

JosS70

Hoi,

Ik had een S70 standaard met 144 pk 10 v.

Ik heb toen een Mosselman turbo met 0.7 bar erop laten zetten met aangepast motormanagment. Motor volledig gereviseerd. Compressie verhouding aangepast. Aangepast uitlaatsysteem, nokkenassen, zuigers enz enz. Tevens een carbon luchtfilter.

JosS70

Tevens zit er ook een ultra S pulley op.
Heb ook motorsteunbussen vervangen en een veerpootbrug gemonteerd + een nieuwe grill.

Nog even terugkomen op de start met de  Mosselman turbo!

Bij aanschaf zit er geen software aanpassing bij en de druk is 0.4 bar en de 144 pk versie gaat dan in combinatie met ander uitlaatsysteem, racecat en luchtfilter en met aanpassing software naar 175 pk.
De opgegeven waarden door Mosselman kloppen niet!!

JosS70

Vorig jaar:

www.freddycane.com is de site waar meer info staat over het turboproject inhoud.  Ik ben momenteel de enige die dit heeft laten doen.

Destijds is de motor is geheel gereviseerd, geprepareerd en uitgebalanceerd. Compressie verlaagt, nokkenassen naar een speciaal turbo profiel gebracht. Zuigers aangepast, vliegwiel enz enz. Er zijn niet veel mensen die dit gedaan hebben en het was dan ook niet makkelijk om de juiste waarden ed te krijgen. Verder zijn er betere onderdelen in het blok gebruikt en zit er een carbon luchtfilter op.Lichtere poulie. Aangepaste buizen en aparte intercooler naar turbo. Op 0.7 bar deed de auto dus 235 pk.

Ik wilde verder dus moest er een DTA management module opgezet worden die het huidige management met kabelboom vervangt. Een grotere turbo met een apart gemaakt spruitstuk. En een op maat gemaakte race uitlaat zal vervangen worden.

JosS70

Bij het maken van het spruitstuk was het probleem dat de bochten van een bepaalde dikte moesten zijn, zodat het paste. De originele was echt een waardeloze vorm. De nieuwe handgemaakte zal  een veel betere werking hebben. Turbogat zal hierdoor erg gereduceerd worden.

Voor het DTA systeem moest de BDP -sensor aangepast worden. Het is hun gelukt om de auto in closed-loop te laten draaien in de deellast en dus misschien zuiniger dan voor de tijd maar in vollast natuurlijk niet want door het meer geproduceerde vermogen zal er meer benzine in moeten en het verbruik automatisch stijgt maar dat is alleen als je volgas rijdt. Daarbij komen nog de problemen die we krijgen als mijn standaard motormanagement in de gaten krijgt dat de auto wel rijdt terwijl het denkt dat de motor niet loopt

breakman

vreemd project  ??? lijkt me een beetje riskant ivm motormanagement ! om nog maar te zwijgen over het kostenplaatje  :-\

wel extra rijplezier  ;D :P

JosS70

elianmars

Eindelijk een eigen topic!!

Nu hoef ik niet meer te kijken in het topic "Turbo achteraf"  ;D

JosS70

FCG heeft er 2 maanden over gedaan om met een mal de juiste afmetingen te vinden. Hij heeft hem ook zelf gemaakt en ziet er dus toch anders uit dan bovenstaande afbeelding. Het blok moet bij mij 30 cm gekanteld worden om het spruitstuk te monteren. Het is dus geen standaard iets. Het moest precies kloppen, zodat de grotere turbo er weer precies op komt.  Ook gaan hebben ze zelf een intercooler gebouwd die exact op mijn auto past.

JosS70

Met mosselman kit!

Met FCG kit:

JosS70

breakman

Mosselman ziet er wel pak netter uit !!!  :)

JosS70

Het blok moest precies 20 cm naar voren. Het originele hitteschild moest eraf en maakt plaats voor een veel slanker schild, dat de hitte beter aan kan van het spruitstuk.

Ook moest er op diverse plekken een hitteschild geplaatst worden, zodat de kabels, leidingen e.d niet te heet worden.

Een koelblok voor de intercooler, de aansluitingen zijn handgemaakt om een perfect passend geheel te krijgen.

De front mounted intercooler loopt over de gehele breedte van de auto lopen.

DTA systeem: 5 bobines waren er nodig

Ook wordt ervoor gezorgd dat het blok bijna niet meer kan kantelen. Ik heb al een powerflex motorsteun rubber, maar de onderste rubbers zullen ook verbeterd worden.

Het zachtste motorsteun rubber zal vervangen worden door een speciaal pijpje. Dat eigenlijk helemaal niets meer doorlaat. En ja, er wordt zelfs nog rekening gehouden met het comfort.  

De wastegate moest op een andere plek gezet worden van de nieuwe turbo en er is een speciale waterpomp op gekomen die zorgt voor een optimale koeling.

JosS70

JosS70

fearless

Mooi, ga het project nu hier maar volgen. Vond het al zo'n mooi project.

Auto staat binnenkort ook op hele mooie wielen.  ;D