Stotterende auto

Gestart door Ludo, 07-07-2006 11:01:55

Vorige topic - Volgende topic

Rijns_t5r

8) sjips maikel,waar dient het dan voor?
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Jeroentjuh

Citaat van: Rijns_t5r op 02-09-2006 18:43:56
8) sjips maikel,waar dient het dan voor?

Is gewoon de ontluchting van de automaat  ;D

RRRRR_Ramon

Citaat van: mehn op 02-09-2006 18:28:16
Als donor heeft een echte Russische fietsenpomp gediend die uit een Lada komt ;D

Heb je ook gewoon standaard in je schuurtje liggen voor noodgevallen!! ;D  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

mehn

Citaat van: RRRRR_Ramon op 02-09-2006 20:00:22
Citaat van: mehn op 02-09-2006 18:28:16
Als donor heeft een echte Russische fietsenpomp gediend die uit een Lada komt ;D
Heb je ook gewoon standaard in je schuurtje liggen voor noodgevallen!! ;D ::)

Nee een vriend van me ;)
Hoorde bij de standaarduitrusting van een Lada die zijn schoonvader ooit heeft gehad ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: Jeroentjuh op 02-09-2006 19:05:40

wat en waarom moet er dan ontlucht worden?.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Ludo op 02-09-2006 20:21:43
Citaat van: Jeroentjuh op 02-09-2006 19:05:40

wat en waarom moet er dan ontlucht worden?.

Olie wordt warm en zet uit, er zal dan lucht uit de bak moeten anders zou er een overdruk ontstaan. Olie koelt af bij stilstand, er zal dan lucht de bak in moeten anders zoun er een onderdruk ontstaan.

Wat ik dan wel vreemd vind is dat er dan geen luchtfiltertje op zit, die de instromende lucht filtert.  :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

mehn

Ik gooi er nog maar eens een update in...

Inmiddels heeft mijn ECU in de auto van Ludo gezeten en aangezien die gewoon goed liep kan dat niet de oorzaak zijn.
Omdat het probleem zich niet voordoet als de auto pas gestart is (maar pas na een kilometertje) zou je ook de lambdasonde kunnen verdenken. Uitwisselen is er nog niet van gekomen maar als ik de stekker losmaak dan loopt de auto nog steeds beroerd. Ik kreeg na het loshalen van de stekker trouwens geen lambda lampje of foutmelding...

Nu heeft er afgelopen zaterdag een vriend achter me van thuis uit ri Oss. Die constateerde geen vreemde signalen uit de uitlaat BEHALVE toen ik een sukkelende vrachtwagenchauffeur snel voorbij wilde bij de verkeerslichten A58/A50 ;D
De auto stotterde weer zoals hij bijna altijd doet als je aan het gas pedaal komt. Als ik dan veel meer gas geeft trekt de auto door het stotteren heen en in dit geval liet ik een flinke zwarte rookpluim achter, onverbrande brandstof dus...En ik me maar afvragen waarom hij plotseling zover achterbleef, aan mijn acceleratie kon dat niet liggen ;)

Nouja ik hoop dat ik morgen en ervaren monteur tref die genegen is met me mee te denken  :eusa_pray:

XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: mehn op 29-09-2006 11:47:47
Nouja ik hoop dat ik morgen en ervaren monteur tref die genegen is met me mee te denken  :eusa_pray:

heb je hier nog de kans voor gekregen of is het niet meer ter sprake gekomen wegens tijdgebrek?.

mehn

Ik heb een minuut of 5 staan praten met een monteur. Toen hij mijn verhaal had aangehoord kon hij maar tot 1 conclusie komen zei hij; de inlaatnokkenas staat verkeerd ::)
Nu ben ik zelf bij de distributieriemwissel geweest en ik weet zeker dat na de wissel alles gelijk stond aan voor de wissel...
Ik ga binnenkort maar eens kijken of de nokkenassen op dit moment nog steeds in die posities staan of dat op de een of andere manier een van de twee een tandje versprongen is.

Als deze conclusie zou kloppen en de inlaatnokkenas staat verkeerd, dan vind ik het wel vreemd dat het de laatste tijd steeds erger wordt. Lijkt me niet echt logisch.

XC60 D4 AWD:

Ludo

het is idd vreemd dat het steeds erger word, ik twijfel ook wel aan die theorie.
de lambdsonde zou je nog eens kunnen proberen/uitwisselen.

anders eens aan Mesman vragen hoe de lpg installatie precies gevoed word.
was als ik me niet vergis via het brandstofrelais.
wellicht is dat (eventjes) op een andere manier aan te sluiten zodat het benzine systeem volledig uitgeschakeld kan worden.
de drukregelaar lijkt me toch nog altijd een rol te spelen hierin.

mehn

Citaat van: mehn op 01-10-2006 09:08:56
Ik ga binnenkort maar eens kijken of de nokkenassen op dit moment nog steeds in die posities staan of dat op de een of andere manier een van de twee een tandje versprongen is.

De nokkenassen staan beide (ten opzichte van elkaar dus) nog in dezelfde positie als voor en na de riemwissel. De positie van de krukas heb ik niet kunnen checken.

XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: mehn op 04-10-2006 17:21:07
De positie van de krukas heb ik niet kunnen checken.

Vandaag nog maar eens alles losgehaald; distributie staat op tijd.

XC60 D4 AWD:

kl64

Citaat van: mehn op 07-10-2006 19:08:05
Citaat van: mehn op 04-10-2006 17:21:07
De positie van de krukas heb ik niet kunnen checken.

Vandaag nog maar eens alles losgehaald; distributie staat op tijd.

Het hele verhaal gelezen te hebben moet  je volgens mij toch in de onstekings hoek de problemen zoeken.
Niet per ongeluk de verkeerde bougies erin gezet? (T5 moet niet de 3 spiraal, maar de 1 spiraal hebben)
Rotor/verdeelkap al na de wissel al eens aan een nadere inspectie onderzocht?

Volgens mij zit de oplossing niet in de dingen die haast nooit voorkomen.

mehn

Vrijdag was ik bij een Bosch Service Centre ivm het stotterprobleem. Toen de medewerker van die tent in de auto zat en gas gaf zag ik dat ik een probleem had met een intercoolerslang.
Aangezien ik een van de weinigen ben met een standaard intercoolersetup ;) heb ik thuur eens lief aangekeken en mocht ik de slang uit zijn V70 T5 ff lenen om uit te wisselen.

Conclusie: binnenslang gescheurd en daardoor gedraagt de buitenste laag van de slang zich een beetje vreemd bij gasgeven.

Aangezien de motorkap toch open stond en een geplande lektest vandaag niet kon doorgaan heb ik de best geïsoleerde tang uit thuur's gereedschapskist genomen en daarmee de bougiekabelslangen een voor een losgehaald met lopende motor.

Concusie: het stotterprobleem heeft te maken met cylinder 4. Als daar de bougiekabel vanaf is loopt de auto uiteraard beroerd (want op 4 cylinders) maar is het stotteren verdwenen. Bij het verwijderen van de bougiekabels bij de andere cylinders is geen verschil te merken.

Dus... :-\

XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: mehn op 15-10-2006 19:45:22
Dus... :-\

bougies eens wisselen, bv 4 naar 3...
of een andere kabel op 4...