Weer apk gekeurd voor een jaar!!

Gestart door hertog850, 02-02-2006 17:20:06

Vorige topic - Volgende topic

RemkoT5

Yesss. 498K kms weer door de apk. Opmerking afkeur waren de  remblokjes achter en te losse handrem. (Hand)rem blokjes vervangen en bij APK herkeur met steekproef. Geen opmerkingen. Ik was een beetje bang voor de uitstoot meting van de ferrita 100 dpi racecat...  Dit bleek gelukkig ook in orde. :eusa_clap: >:(

rjverbrugh

Vandaag de V70R ook weer door de keuring, 2x zelfs! (steekproef)

Peultje

Ik vraag me af of de uitwisselingen van meningen en adviezen rond de APK van mijn Rode R hier in dit hoofdstuk van ons aller forum  thuishoort maar toch weer een hoofdstuk. Ik heb de voorste Lambdasensor voor een nieuwe Bosch verwisseld. Ding zat behoorlijk vast maar na wat heetstoken met de brander ging de oude uit zijn gat.Dit met achterlaten van zijn schroefdraad. Dus de nieuwe ging er niet in. Ook het stekkertje wat Volvo lekker opgeborgen heeft tussen de versnellingsbak, wat metalen leidingwerk en de luchtleiding naar de turbo met achterlaten van veel knokkelvel losgekregen. Een vorige eigenaar had daar ook al problemen mee gehad en daarbij het witte borgklepje op de contrastekker afgebroken. Ter vervanging heeft hij of zij een hoop kit, isolatieband en een tyrapje aangebracht. Na een forse partij gevloek al dat spul weggekregen en de stekker los. Van de sloop een nieuw wit borgklepje gehaald en het zit nu weer netjes. Enkel is de montagebus in de custom uitlaat zo geplaats dat er niet genoeg kabellengte is om de stekker in de daarvoor bedoelde gaatjes in de montageplaat te steken. Maar met wat tyrapjes zit het nu lekker. Om de nieuwe sensor in de montagebus in de uitlaat te krijgen een tappenset 18x1,5 gekocht maar die kreeg ik er ook met geen mogelijkheid in. Toen maar naar Lynx in Bergschenhoek die ook de uitlaat in elkaar gelast heeft. Daar op de brug met veel snijolie, gevloek en ellebogenstoom er een tap door kunnen halen. Toen ging de nieuwe sensor er probleemloos met wat hoge temperatuurvet in.

Vandaag weer naar mijn vriend de keurmeester. Na lekker lang opwarmen kwam de CO net aan op een goedkeurwaardige waarde. Dus dat is nu goed. Rest enkel het vervangen van het voorwiellager, ik voelde er eerst niks geen speling aan en maakt ook geen herrie. Maar als je het wiel draait en je legt een hand op de veer voel je het rommelen en dat is rechts niet. Kortom, ik geef me over en heb een lager gekocht.

Waar ik wel problemen mee heb is zijn probleem met de remslangen achter. Deze zijn door Volvo van een metalen spiraal ter bescherming rondom de remslang voorzien. Dat dit niet voor niks is blijkt, de slangen schuren tegen de carrosserie. Ik heb ze wat met een tyrapje richting de handremkabel getrokken maar dat helpt niet voldoende om het laatste stuk vlak voor de remschoen vrij te laten van die carrosserie en dat zou wel moeten. Ik vermoed dat een vorige sleutelaar het stukje vaste remleiding op de remschoen dat gebogen is en naar achteren wijst (lastig te zien op de foto linksboven)180 graden gedraaid gemonteerd heeft. Ik denk dat dat stukje naar voren (naar de lezer toe) moet wijzen. Dan loopt denk ik de slang vrij van de carrosserie. Heeft iemand hier daar een mening over? Zou ik erg mee geholpen zijn.

Ik weet niet of de nippel in de klauw loshalen en het stukje leiding in de nippel draaien een haalbare oplossing is, ook heb ik mijn twijfels of het mogelijk is dat stukje te buigen zonder dat het breekt Heb daarom maar twee nieuwe slangen gekocht.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Peultje

Net even nagedacht en in mijn onderhoudslijst gekeken. Daaruit blijkt dat in 2015 de remslangen achter vervangen zijn en niet door mijzelf maar door het zelfde autobedrijf waarvan de keurmeester nu de auto op diezelfde slangmontage heeft afgekeurd. Dus morgen maar even met de factuur van deze interventie en een forse glimlach naar dat bedrijf terug.

KIM

Tsja... Duidelijk verkeerd gemonteerd. Dat knikje zit er niet voor niets. Overigens heb ik mijne voor Goodridge versies verruild.
Kabels en leidingen weghangen bij zo'n AWD achteras is een drama: Bij mij zijn de handremkabels door verkeerde montage doorgesleten.

Peultje

Net nog even beter gekeken maar de garagist heeft er in 2015 de verkeerde remslang verkeerd opgezet. Blijkbaar moet je die gasten goed controleren. Er zit nu de OEE 9475298 op. Er moet de 9209896 op. Bij chassisnummer 587536 zijn ze naar dat laatste type overgegaan. Mijn Rode R heeft een hoger chassisnummer dan de genoemde 587536.

Peultje

Vandaag het linkervoorwiellager vervangen. Nou, als u denkt te weten hoe vast iets kan zitten hebt u het mis, wat zat die as vast in het lager. Met een heuse Kukko poelietrekker en een stuk steigerpijp van zo'n 1,5 meter lukte het uiteindelijk de as uit de naaf te persen. Wat zat dat ding vast. Haynes geeft aan dat je met een bronzen drijver en wat vriendelijke klapjes die as er uit krijgt maar in het geval van een rode R uit 1999 klopt dat echt niet.

Ook het verwijderen van het lager uit het fuseestuk was pas na het toepassen van de benodigde hoeveelheid grof geweld met een forse vuisthamer, waardoor al spoedig het punt van no return gepasseerd werd daar de boel toen al ernstig vervormd was, een gelopen race. Uiteindelijk het weer een stukje indraaien van de E14 torx bouten en daarop meppen deed het lager loskomen. Lijkt er sterk op dat het nog het originele lager was. Het nieuwe zit er lekker met wat anti seize weer in.

Na demontage van de as bleken de oude spiebanen voorzien te zijn van of roest of een rijkelijke hoeveelheid Locktite maar ik denk beide. De boel netjes schoongemaakt en weer gemonteerd. Ook maar de daarvoor bedoelde afdichtingsring 9492980 er tussen gezet. Die zat er niet maar voor die paar euro een lager van rond de 100 euro beschermen leek me een zinvolle investering. De spiebanen van de as trouwens maar weer met Locktite (648) ingesmeerd voor montage.

Van de gelegenheid gebruikt gemaakt om ook maar de licht lekkende keerring in de bak te vervangen.

Ook maar even de afdichtingsringen uit het oude lager gewipt. Dat de operatie niet geheel zinloos was is duidelijk. Veel vet zit er niet meer in.

Al met al fors meer werk dan eerst voorzien, maar ja het regende toch.

T5-4life

Mooi dat het gelukt is. Gave poelietrekker trouwens.
Het is heel wisselend, de volgende as en wiellager vallen er waarschijnlijk zo uit  :)
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Roffeltje

Lekker bezig geweest! Dat de as goed vast in de naaf kan zitten had ik al eerder gelezen. Binnenkort de ashoes van de aandrijfas vervangen en ik ga het proberen zonder de as uit de naaf te halen. Met nog maar 218 dkm is de zaak waarschijnlijk nog niet eerder los geweest, dus ik vrees ook het ergste.....
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Peultje

Vanochtend vreugde alom: na de vervangen remslangen, het wiellager linksvoor en de voorste lambdasonde met vlag en wimpel door de keuring.

gero

Citaat van: Peultje op 04-01-2022 12:29:25
Vanochtend vreugde alom: na de vervangen remslangen, het wiellager linksvoor en de voorste lambdasonde met vlag en wimpel door de keuring.

Je kan weer 1 jaartje   :eusa_dance:

henry classic v70

Hoppa, met vlag en wimpel weer APK tot 07-03-2023
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Timo

Weeral jaar goedgekeurd, easy.
Alleen opmerking op uitlaat omdat die bij de achterste hanger begint door te roesten.

Iemand ervaring met 2.5" RVS Simons?
Zoek een uitlaat die beter klinkt dan origineel maar niet 'te' is.

Grtz
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel

Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

jellejas

Niet met de RVS van Simons maar wel met de normale van Simons van EstateService en daar ben ik echt heeeel blij mee. Hij is eigenlijk nog steeds super stil maar wel iets agressiever. Hij is absoluut niet tokkie maar de mensen die de auto kennen en het weten kunnen hem wel aan horen komen. Ik vind hem ook fijn omdat ik bij de bak PU heb en bij de bovenste steun en als ik het gas in trap is het motorgeluid van voor mooier aanwezig dan een of andere bwaaaaap van de achterkant.
BRAAAAAAAP STUTUTU

jan smit

Weer fris na apk
Alleen aandrijf hoesje
Raw kwam niet terug -verv
Solenoid verv gaf storing aan
En tankmeter lampje stuk daar kon ik van onderaf bij