Harde snelle tik (+- 20 per sec) uit versnellingsbak?

Gestart door DaMenaCe, 07-11-2007 19:12:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DaMenaCe

Mijn broer heeft vorige week een Volvo s70 2.5 10V automaat (LPI G2) uit 1997 gekocht met veel problemen.
Veel van die problemen los ik zelf op (remschijven/blokken/accu/cruisecontrol). Maar 1 issue kom ik niet 1/2/3 achter wat het is.

Probleem is namelijk dat ik een harde snelle getik hoor als ik het gaspedaal in druk.  Echt 20 of 30 getik per seconde, zelfde soort geluid van de kleppen die niet goed staan afgestteld trrrrrrrrrrrrr)Het is zowel als ie in zijn vrij staat (N) of dat ik rij. Al rij je 120 en je geeft gas om in te halen dan hoor je dat getik duidelijk met de ramen dicht. Het maakt niet uit of je 30 rijdt, of dat je 120 rijdt, het getik blijft hetzelfde, gaat niet sneller,langzamer,harder of zachter. je hoort het dus als je gas geeft en hoe dieper het gaspedaal hoe harder het geluid. Het maakt niet uit of je op benzine of op gas rijdt. De LPI injectors tikken ook als ie op LPG staat, maar ik weet dat dit normaal is.

Het lijkt uit de versnellingsbak te komen. Ik heb nooit een automaat gehad, dus weet daar maar heel weinig van af.

Kmstand van de auto is 231.000km. Onderhoud van vorige eigena(a)r(en) is helaas onbekend.
Wat zou het kunnen zijn? zou het op te lossen zijn om de olie te verversen?

ps: Hij zal zich voorstellen als de auto klaar is. Hij heeft deze gekocht omdat hij mijn S70 zo mooi vond, dat hij er zelf perse ook 1 wou hebben.

thuur

Als je het getik ook hoort als de auto stil staat kun je ook op zoek gaan naar de bron. Een schroevendraaier is een prima stethoscoop (ook tegen handvat, kop tegen plek waar je denkt dat het vandaan komt).


Gr ;)

DaMenaCe

Als de auto stilstaat en ik draai snel aan dat gashendeltje, dan hoor ik het inderdaad ook. En het komt richting de versnellingsbak vandaan.. Ik kom daar niet met een schroevedraaier, maar het is wel een goede tip om iets langs te pakken zodat ik er wel bijkom.

-D©©©L-

even voor de duidelijkheid: Het is dus niet toerental afhankelijk ?

DaMenaCe

#4
Ja, het is inderdaad niet toerental afhankelijk. Er zit dus geen verschil in snelheid/geluid in 2000rpm of 5000rpm.
Ik kom er niet precies achter waar het vandaan komt. In ieder geval wel rechtsonderin als ik onder de motorkap kijk. En het lijkt echt uit de versnellingsbak te komen?.

Ik heb trouwens vandaag nieuwe remschijven en remblokken geplaatst. Ook de rubbers van de bestuurderskant deuren opnieuw eropgezet (zat echt heel scheef en niet goed waardoor er herrie uitkwam).
Nu moet ik alleen nog uitzoeken waar dat irritante getik vandaan komt. Het heeft exact hetzelfde geluid als klepstoters/kleppen maar dan 5x harder.