stekker van carterontluchting

Gestart door Oele, 31-08-2006 21:50:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oele

Op de carterontluchting onderaan bij een turbo model op de luchtaanvoer voor de turbo zit een stekker...

Waar dient deze voor?

:-[ :-[
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Johann

Das een "PTC nippel" .

De cartergassen worden vanuit het cilinderblok en deels vanuit de cilinderkop naar de vlamdemper (1) gepompt waar de olie van de gassen wordt afgescheiden en naar het oliecarter wordt teruggepompt. De drukverschillen tussen het bovenste en onderste gedeelte van de motor worden genivelleerd door de slang naar de cilinderkop.
Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel (6) in de carterslang (5) naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang (7) vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.
De PTC-nippel stabiliseert zich net na het starten van de motor op circa 80°C.