ABS en Tracs-off lampje gaan aan..... en weer uit...en weer aan?

Gestart door paul-r, 01-09-2006 09:22:56

Vorige topic - Volgende topic

paul-r

Beste kenners,

Raar probleem sinds de vakantie: bij mij gaan de 2 lampjes op het dashboard van ABS en Tracs-off soms branden (tegelijk). Er zit volgens mij totaal geen logica in het aan-uit gedrag. Niet als ik moet remmen b.v. Het gebeurd wel vaker dat als ik 's morgens wegrijd de lampjes niet gaan (blijven) branden, maar als ik dan zo'n 50 km gereden heb springen ze plots aan. Als ik de motor dan uitzet en daarna weer start blijven ze branden. Ze kunnen dan na verloop van tijd tijdens het rijden ook weer spontaan uit gaan. Geen touw aan vast te knopen.

Garage heeft al een en ander gecontroleerd, zonder succes. De computer geeft wel een foutmelding bij het rechterachterwiel: iets van ABS storing. Dus garage heeft de sensor in orde gemaakt, maar dat helpt nog niet. Verder hebben ze naar een massa-probleem gezocht. Lijkt het ook niet te zijn.

Iemand een tip waar te zoeken. Heel vervelend en irritant zo'n lampje. Heb zelf niet de indruk dat de ABS zelf niet goed functioneert.

Paul

Esveldt

Heee, dat heb ik ook gehad tijdens de rit naar huis vanuit Frankrijk.

Maar na 1 stop was het weer weg. Misschien kwam het bij mij door wat frequenter remmen? (File rijden).

Heb het maar 1 x gehad. Het is dat ik het probleem nu lees anders was ik het helemaal vergeten.

mehn

Als de lampjes nu nog eens branden, beweeg dan eens een beetje met je contactsleutel.
Dit lijkt verdacht veel op een kapot electronisch gedeelte van je contactslot ;)

Zware sleutelbos?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

paul-r

Citaat van: mehn op 01-09-2006 09:32:16
Als de lampjes nu nog eens branden, beweeg dan eens een beetje met je contactsleutel.
Dit lijkt verdacht veel op een kapot electronisch gedeelte van je contactslot ;)

Zware sleutelbos?

Maikel, geen zware sleutelbos, maar ik ga het proberen. Wat een vreemd verschijnsel. Heb je het eerder gehoord/meegemaakt dat je dit opteert?

Paul

mehn

XC60 D4 AWD:

johan283

1) bepaal welk type abs-controller je hebt ATE mark 3 of mark 4?
2) lees ABS foutcodes uit
3) noteer deze codes
4) reset de abs computer
5) als de codes opnieuw komen kijk welke codes dat zijn

Bij het oude type zal de controller over het algemeen nog goed zijn. Bij het nieuwe type zullen de connectoren soldeer lassen wellicht gebroken of los zitten. Die kun je dan door solderen.

Het nieuwe type gaf altijd de storing abs sensor niet ? Weet uit mijn hoof d niet welke codes dat zijn.

Op basis van de codes check de sensoren en bedrading daar naa r toe.

Ergens op het forum staat een link naar onderhouds manuals met daarin de reparatie methodes voor ABS. Zoek daar met de zoek functie naar

SUC6

thuur

Oude type controller geeft zelden een foutcode, en als er wel eentje zit dan ga er maar vanuit dat daar de storing zit.

Het nieuwe type controller (vanaf MY95) geeft wel eens 'ABS Pomp kaduuk', Rechtsachter onregelmatig/afwezig boven/onder 40 km/u. Vooral bij deze meldingen moet je er op bedacht zijn dat de controller wel eens stuk zou kunnen zijn. Reparatie is eenvoudig en goedkoop.

Defect contactslot merk je als ook je lichten niet meer branden of je dashboard uitvalt. Zoals Mehn zegt, probeer de sleutel ietsjes terug te draaien (zonder dat de motor uitvalt!) en kijk of het verschil maakt.

Gr 8)

paul-r

Citaat van: thuur op 01-09-2006 13:08:02
Oude type controller geeft zelden een foutcode, en als er wel eentje zit dan ga er maar vanuit dat daar de storing zit.

Het nieuwe type controller (vanaf MY95) geeft wel eens 'ABS Pomp kaduuk', Rechtsachter onregelmatig/afwezig boven/onder 40 km/u. Vooral bij deze meldingen moet je er op bedacht zijn dat de controller wel eens stuk zou kunnen zijn. Reparatie is eenvoudig en goedkoop.

Defect contactslot merk je als ook je lichten niet meer branden of je dashboard uitvalt. Zoals Mehn zegt, probeer de sleutel ietsjes terug te draaien (zonder dat de motor uitvalt!) en kijk of het verschil maakt.

Gr 8)

Dank Thuur, mijn auto is van na MY95, dus er zou een nieuwe contoller in moeten zitten. Ga met deze wetenschap naar de garage. Zal ook de contactslot truc even uitvoeren.

Paul

thuur

Citaat van: paul-r op 01-09-2006 13:15:27

Dank Thuur, mijn auto is van na MY95, dus er zou een nieuwe contoller in moeten zitten. Ga met deze wetenschap naar de garage. Zal ook de contactslot truc even uitvoeren.

Paul

Je garage zal je waarschijnlijk vertellen dat je een nieuwe controller nodig hebt (als de contactslot truc niet werkt). Maar dat is echt niet nodig want dat is belachelijk duur. Of ze sturen je door naar die gast wat zich tegenwoordig dik 200 euro (ex BTW :o) rekent om je controller te fixen....

Reparatie kan veel goedkoper dan dat ;D

Gr ;)

johan283

Citaat van: thuur op 01-09-2006 13:08:02

Gr 8)

Ik heb ook een oud type, met de stekker aan de bovenkant. En ja heb e.e.a. op aanwijzing van de controller vervangen en heb tot nu toe geen storingsmelding

Waar staat My2000 voor? M=???? en Y=???? 2000 is jaartal

mehn

XC60 D4 AWD:

johan283

Guido_Smit

iK HEB DIT LAATST OOK TOEVALLIG VOOR  HET EERST GEHAD BIJ MIJN V70,TOT 3X TOE ZELFS. NU IS HET WEER EVEN RUSTIG MAAR IK DENK DAT HET WEL WEER TERUG KOMT.  MOET TOCH DEZE WEEK OP APK EN NIEUWE DISTRIBUTIERIEM LATEN MONTEREN EN ZAL DAN OOK DE FOUTCODES LATEN UITLEZEN.

GUIDO.

peterr

Citaat van: thuur op 01-09-2006 13:27:33

Je garage zal je waarschijnlijk vertellen dat je een nieuwe controller nodig hebt (als de contactslot truc niet werkt). Maar dat is echt niet nodig want dat is belachelijk duur. Of ze sturen je door naar die gast wat zich tegenwoordig dik 200 euro (ex BTW :o) rekent om je controller te fixen....

Gr ;)

Ik rijd al een jaar rond met ditzelfde probleem en vraag mij af hoe deze reparatie veel goedkoper kan.  ::)
Nu de winter nadert kan ABS zo nu en dan nut hebben, dus wil het wel gefixt hebben, maar dan idd. graag goedkoper dan 240 euro...

mehn

Citaat van: peterr op 12-09-2006 09:33:12
Citaat van: thuur op 01-09-2006 13:27:33

Gr ;)

Ik rijd al een jaar rond met ditzelfde probleem en vraag mij af hoe deze reparatie veel goedkoper kan.  ::)
Nu de winter nadert kan ABS zo nu en dan nut hebben, dus wil het wel gefixt hebben, maar dan idd. graag goedkoper dan 240 euro...

Volgens mij geeft thuur een hint ;)

XC60 D4 AWD: