sc-801 met versterker uitgang

Gestart door DerWeis, 03-09-2006 12:01:07

Vorige topic - Volgende topic

FrankvdAa

Van de week een Parrot CK3100 gekocht. Zojuist de bekabeling aangepast zodat ik deze tussen de kabel naar de centerspeaker kan plaatsen.

Zal een dezer dagen even wat foto's plaatsen.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Hierbij een deel van de beloofde foto's. Zal een dezer dagen ook even het resultaat op de foto zetten.

Zie ook dit topic
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

onnaj

Ik wil zowel de originele versteker aan mijn SC-801 koppelen en daarnaast een basstube (met ingebouwde versterker) aansluiten.

Is dit mogelijk en zo ja zijn er kabels te kopen waarop zowel een DIN -> DIN aansluiting en DIN -> 2x tulp aansluiting op zit?

Zijn deze handig te maken dmv solderen (ben zelf niet zo handig namelijk :))

thuur

Citaat van: onnaj op 17-03-2009 15:57:20
Ik wil zowel de originele versteker aan mijn SC-801 koppelen en daarnaast een basstube (met ingebouwde versterker) aansluiten.

Is dit mogelijk en zo ja zijn er kabels te kopen waarop zowel een DIN -> DIN aansluiting en DIN -> 2x tulp aansluiting op zit?

Ja, dat is redelijk makkelijk zelf te maken (pinout staat op pagina 1) maar je halveert de signaalsterkte en introduceert de kans op aardlussen e.d. Wat het resultaat gaat worden kan niemand je voorspellen.

Een beter optie zou een voorversterker zijn met meerdere uitgangen. De HU (en evt. een iPod oid) als input en dan netjes de uitgangen aansluiten op de apparaten die je wilt aansturen.

Gr ;)

pwaes

Citaat van: thuur op 18-03-2009 00:57:42

Ja, dat is redelijk makkelijk zelf te maken (pinout staat op pagina 1) maar je halveert de signaalsterkte en introduceert de kans op aardlussen e.d. Wat het resultaat gaat worden kan niemand je voorspellen.

Een beter optie zou een voorversterker zijn met meerdere uitgangen. De HU (en evt. een iPod oid) als input en dan netjes de uitgangen aansluiten op de apparaten die je wilt aansturen.

Gr ;)

Dus het is niet verstandig om 2 versterkeruitgangen te maken? Ik heb namelijk vandaag mijn 4x60watt Volvo C70 versterker binnen, welke ik op mijn SC-801 aan ga sluiten. Ik wil er alleen ook nog een actieve subwoofer bij aansluiten. Ik heb alleen nog geen kabels van/naar mijn originele versterker. Die zoek ik nog, maar ik kan dus het beste die actieve subwoofer op de speakeruitgangen aansluiten om rare dingen zoals aardlussen te voorkomen?

thuur

Citaat van: pwaes op 10-08-2009 20:13:13
Citaat van: thuur op 18-03-2009 00:57:42

Dus het is niet verstandig om 2 versterkeruitgangen te maken? Ik heb namelijk vandaag mijn 4x60watt Volvo C70 versterker binnen, welke ik op mijn SC-801 aan ga sluiten. Ik wil er alleen ook nog een actieve subwoofer bij aansluiten. Ik heb alleen nog geen kabels van/naar mijn originele versterker. Die zoek ik nog, maar ik kan dus het beste die actieve subwoofer op de speakeruitgangen aansluiten om rare dingen zoals aardlussen te voorkomen?

Het kan wel, maar zoals gezegd is het resultaat onzeker. Als je handig met de soldeerbout bent zou ik zeggen: gewoon proberen.

Aan de andere kant: een subwoofer hoeft niet heel zuiver te zijn, dus je zou ook een hi-input kunnen pakken op de versterker. Die neem je dan van de speakeruitgang op de radio.

Gr ;)

pwaes

Ja dat is ook waar  8) die subwoofer hoeft niet echt een zeer duidelijk signaal te krijgen.

Ga dit weekend de draadjes maar alvast trekken, hele dashboard ligt er dan tocht uit  :evil: :evil:

jordens.mark@gmail.com

Mosterd na de maatlijd voor pwaes misschien, maar wie weet heeft iemand anders er nog wat aan:

Ik denk dat het volgende, de meest optimale oplossing is wat betreft geluidskwaliteit en soliditeit van de constructie. Vergt wel wat gepriegel met dunne draadjes, maar het is het zeker waard.

Ik weet niet of je de versterker al hebt. Maar anders zou je er voor storingsvrij resultaat één kunnen nemen waar een stereo line-out uitgang op zit en waarvan de luidspreker aansluiting bridge-able is en waarvan je het uitgangsniveau kunt regelen (gain en scheidingsfiltertje). Dat is geen exotisch ding hoor, gewoon standaard versterkertje. Want dan kun je het volgende maken:

De versterkeruitgang voor de achterspeakers maak je los van de standaard versterker en steek je in de nieuwe versterker (vergt wat knippen en plakken met stekkertjes, maar je hoeft niet per sé te solderen, met kroonsteentjes werkt 't eventueel ook. Wel goed inwikkelen met isolatietape vervolgens anders gaan ze corroderen.)

Op de nieuwe versterker sluit je gebrugd je nieuwe subje aan. En op de aansluitingen die je van de oude versterker los had gemaakt sluit je dan dan de line-out uitgang van je nieuwe versterker aan. Zo doet alles het weer, zonder signaalverlies, brommen of gruizig geluid uit je sub.

Scheidingsfrequentie vervolgens zo instellen dat er niks hogers dan ca. 90 Hz naar de sub toegaat (anders krijg je hol klinkend geluid in je auto) Gain (is volume subje) zo afregelen dat het volume klopt met het geluidsniveau van de achterluidsprekers. Met de fader kun je dan vervolgens gezamenlijk het achterspeaker / subjer niveau regelen, ten opzichte van de voorspeakers.

Gaat je wel wat gezoek en gefrutsel met draadjes kosten, maar dan heb je ook de meest robuuste oplossing. Het is in ieder geval hoe ik het ga regelen in míjn 850.
Greetz,

Groet Jordi

cleo850

Ik kon de benodigde DIN-plug ook niet zo snel vinden en heb zelf de audio-lineout gemaakt door 8 draadjes op printplaat te solderen (met 4 x tulp: 2 x front L+R / 2 x rear L+R). Technisch goed gelukt: (L+R balance werkt goed / Front/Rear balance werkt ook).

Vraag: is er verschil tussen de front en de rear lineout van de SC-801? En dan bedoel ik qua dekking van frequentiegebied? of zijn beide full range?

Ik vraag me dit af omdat ik na installatie van een nieuwe Hertz composet 100W RMS (16,5 cm netjes ingebouwd in de voordeur opbergvakken onderin) nauwelijks kickbass uit de voordeur krijg, de 16,5 cm woofers zie je nauwelijks bewegen?
Ik stuur de set aan met een Hertz 4 x 70W RMS versterker met als ingangssignaal de front R+L van de SC-801 (crossover van de versterker zelf staat op full range).
Ik probeer het gemis aan bas te compenseren door de rear R+L lineout van de SC-801 naar een tweede versterker te sturen waarmee ik een 12"subwoofer aanstuur achterin. Daar komt dus wel sublaag uit, maar daarme heb ik nog geen kickbass voor in de auto.
Enkel akoustische open nummers klinken ok, maar als je begint met meer dichtgebouwde nummers metal/rock/pop etc., dan krijg je na een minuut gewoon last van je oren vanwege het scherpe kets geluid, een groot gemis aan kickbass voorin!
Toch met een ander merk radio gaan werken? Zou zonde zijn voor uitstraling van dashboard en kan ik de Cd-wisselaar niet meer gebruiken.

NinaPaul

MTX heeft de line drivers (hi/low converter) van het moment.

http://www.reqsound.com/

reeds een 20tal ingebouwd en verbaasd van het resultaat.
Het enige nadeel is de prijs.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

daytonawim

heb je de polarisatie van de speakers goed zitten, dat kan je controleren door je balance even nasr links of rechts te draaien.

als je twijfelt oven de range tussen voor en achter draai dan de tulpjes voor en achter eens om.

je kan een t stuk tulp gebruiken om je sub aan te sturen, gebruik een actieve instelbare filter uitde auto shop, die kosten een tientje of 3.

beluister het resultaat, voor dat je aan dure oplossingen gaat werken.

zelf had ik in de 850 en de s70 alijd de orginele speaker set up aangestuurd door een4x100 watt knappe versterker plenty bas, nu met de dynaudio nog net iets meer

mischien heb je hier iets aan.

cleo850

Bedankt nog voor de tips (we zijn alweer 3 mnd verder), inmiddels had ik toch al wel bovengemiddeld goed geluid gemaakt, uiteraard nog met de orginele SC-801 en org. line-uitgang 4 x tulp.
Front signal:
- 2 kanalen v/d Hertz 4x70 RMS versterker full range voor de composet 13 cm bovenin deuren en dashboard.
- Overige 2 kanalen v/d Hertz 4x70 RMS versterker voor 16,5 cm speakers onderin de deuren *met LPF)
Rear signal naar apparte versterker Mac-audio monoblock draaiend op 2OHM, voor aansturing 12"gesloten Kicker kistje achterin.
Nu volop bas!

Vanochtend de 30A hoofdzekering van hoofdvoedingskabel versterker(s) doorgebrand op: Tool -- 10.000 days... vet.
Nu dus ff een wit stipje (met type-ex) maken op mijn SC-801 volumeknop, zodat ik weet hoe ver ik hem volgende keer open kan draaien...

daytonawim

Ik denk dat het komt door je mac audio op 2 ohm, die trekt echt wel wat power !

Die 30 Amp is eigenlijk net genoeg voor je main amp.

Als die Mac in de kofferbak ligt, zou je een extra voedingskabel onder de auto door kunnen trekken.

cleo850

yep, ideaal gezien zou het zo moeten, echter stop er opnieuw een 30A in voor beide versterkers, gaat op halve power ook al echt erg hard, 30A is een goede graadmeter voor mijn oren...als ie er af en toe uitklapt wordt ik eraan herrinerd dat het ook gewoon ietsie minder hard kan... ;D