ABS-lampje + foutcodes

Gestart door FGG, 03-09-2006 18:50:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

FGG

Ik word nog druk op de sleuteldag:

Vandaag tijdens een ritje van een kilometer of 40 op LPG ging bij mij het ABS-lampje branden. Even gestopt, motor uit, motor aan, geen lampje. Na de eerste drempel in de woonwijk, hup, ABS-lampje weer aan. Thuis even OBD-A3 uitgelezen:

3-2-1
1-4-2
1-2-1

Iemand ideeën?

(is er overigens een overicht van alle foutcodes?)

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Je linkervoorwielsensor komt niet mee.... Kan een los stekkertje zijn of beschadigde bekabeling. Even het wiel eraf en goed kijken naar de sensor/stekker/bekabeling.

De rempedaalschakelaar kan ook haperen, maar het kan ook een oude foutcode zijn.

Tenslotte codes resetten en rijden maar weer.


De meeste foutcodes staan hier. ;)

Solderen lijkt me (nog?) niet aan de orde, je hebt het oude type controller.


Gr 8)

FGG

Citaat van: thuur op 03-09-2006 18:59:08
Je linkervoorwielsensor komt niet mee.... Kan een los stekkertje zijn of beschadigde bekabeling. Even het wiel eraf en goed kijken naar de sensor/stekker/bekabeling.

Komende week komen de nieuwe (voor)banden erop, kan er meteen even worden gekeken.

Thnx.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

Zo, bandjes zitten erop en het ABS-euvel is ook gevonden:

De kabel welke van het motorcompartiment naar de ABS-sensor loopt (links-voor) was uit de achterste clip geschoten waardoor de kabel een 'andere bocht nam'. Hierdoor liep de kabel langs de band en was de mantel volledig afgesleten. Voorlopig even gefixed door de mantel te verwijderen en de afzonderlijke aders af te plakken. Misschien op de 30e de kabel vervangen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Citaat van: FGG op 16-09-2006 19:46:56
Zo, bandjes zitten erop en het ABS-euvel is ook gevonden:

De kabel welke van het motorcompartiment naar de ABS-sensor loopt (links-voor) was uit de achterste clip geschoten waardoor de kabel een 'andere bocht nam'. Hierdoor liep de kabel langs de band en was de mantel volledig afgesleten. Voorlopig even gefixed door de mantel te verwijderen en de afzonderlijke aders af te plakken. Misschien op de 30e de kabel vervangen.


Mooi  :eusa_clap:

Als je de kabel deugdelijk afplakt (water- en stofdicht, duurzaam, etc.) hoef je hem niet te vervangen. Ik ga er van uit dat de aders nog koperkleurig waren en niet groen/wit inmiddels. Bij twijfel zou ik het wel vervangen. Wel zo handig als je je ABS eens echt nodig hebt.


Gr ;)

FGG

Citaat van: thuur op 16-09-2006 23:48:55
Citaat van: FGG op 16-09-2006 19:46:56
Zo, bandjes zitten erop en het ABS-euvel is ook gevonden:

De kabel welke van het motorcompartiment naar de ABS-sensor loopt (links-voor) was uit de achterste clip geschoten waardoor de kabel een 'andere bocht nam'. Hierdoor liep de kabel langs de band en was de mantel volledig afgesleten. Voorlopig even gefixed door de mantel te verwijderen en de afzonderlijke aders af te plakken. Misschien op de 30e de kabel vervangen.


Mooi :eusa_clap:

Als je de kabel deugdelijk afplakt (water- en stofdicht, duurzaam, etc.) hoef je hem niet te vervangen. Ik ga er van uit dat de aders nog koperkleurig waren en niet groen/wit inmiddels. Bij twijfel zou ik het wel vervangen. Wel zo handig als je je ABS eens echt nodig hebt.


Gr ;)

De kabels waren nog mooi koperkleurig. Dat doorslijten is gebeurd op de dag van de eerste post, 3 september dus, da's twee weekjes geleden. Het verklaard meteen de 'verbrande rubber' lucht die ik toen rook.  ;)

En 't kabeltje schijnt niet de hele wereld te kosten en dan kan ik toch nog iets zinnigs doen, de 30e ;D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

HJ850

Citaat van: FGG op 17-09-2006 16:09:18
Citaat van: thuur op 16-09-2006 23:48:55
Citaat van: FGG op 16-09-2006 19:46:56
Zo, bandjes zitten erop en het ABS-euvel is ook gevonden:

De kabel welke van het motorcompartiment naar de ABS-sensor loopt (links-voor) was uit de achterste clip geschoten waardoor de kabel een 'andere bocht nam'. Hierdoor liep de kabel langs de band en was de mantel volledig afgesleten. Voorlopig even gefixed door de mantel te verwijderen en de afzonderlijke aders af te plakken. Misschien op de 30e de kabel vervangen.

Mooi :eusa_clap:

Als je de kabel deugdelijk afplakt (water- en stofdicht, duurzaam, etc.) hoef je hem niet te vervangen. Ik ga er van uit dat de aders nog koperkleurig waren en niet groen/wit inmiddels. Bij twijfel zou ik het wel vervangen. Wel zo handig als je je ABS eens echt nodig hebt.


Gr ;)

En 't kabeltje schijnt niet de hele wereld te kosten en dan kan ik toch nog iets zinnigs doen, de 30e ;D


Thuur, FGG,

Ik heb dit probleem dus al 1,5 jaar of zo.
Pas nieuwe snesor er in, dat was het dus niet.

Ik ga de 30e de ABS ring nog maar eens goed bekijken, maar als ik dit zo lees beter ook de kabel vervangen.
Thuur, ervaring mee? FGG, als jij dit vervangen gaat doen kijk ik ff mee, wil namenlijk weten wat er precies waar los moet.

Hajo

FGG

Citaat van: HJ850 op 18-09-2006 19:40:11
FGG, als jij dit vervangen gaat doen kijk ik ff mee, wil namenlijk weten wat er precies waar los moet.

Dat wil ik ook weten. Schijnt niet zo ingrijpend te zijn.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Rita

Jongens, dit heb ik dus ook steeds. Bij de Volvo dealer geweest, die zei sensor, dus ik sensor vervangen (boven 200 euri incl montage) maar mien lampjes branden vrolijk weer. een van de monteurs zei al dat het de computer van de ABS zou zijn? Als het zo doorgaat kan ik die pakjes onder kerstboom wel vergeten...... :'( als iemand nog tips voor me heeft graag want als ik die lampjes niet uitkrijg kan ie ook niet APK gekeurd worden... :eusa_naughty:
hoor graag van jullie,

greetz Rita

thuur

Citaat van: Rita op 27-09-2006 18:06:14
Jongens, dit heb ik dus ook steeds. Bij de Volvo dealer geweest, die zei sensor, dus ik sensor vervangen (boven 200 euri incl montage) maar mien lampjes branden vrolijk weer. een van de monteurs zei al dat het de computer van de ABS zou zijn? Als het zo doorgaat kan ik die pakjes onder kerstboom wel vergeten...... :'( als iemand nog tips voor me heeft graag want als ik die lampjes niet uitkrijg kan ie ook niet APK gekeurd worden... :eusa_naughty:
hoor graag van jullie,

greetz Rita

Welke maand van welk jaar is je 850?


Gr ;)

HJ850

Citaat van: Rita op 27-09-2006 18:06:14
Jongens, dit heb ik dus ook steeds. Bij de Volvo dealer geweest, die zei sensor, dus ik sensor vervangen (boven 200 euri incl montage) maar mien lampjes branden vrolijk weer. een van de monteurs zei al dat het de computer van de ABS zou zijn? Als het zo doorgaat kan ik die pakjes onder kerstboom wel vergeten...... :'( als iemand nog tips voor me heeft graag want als ik die lampjes niet uitkrijg kan ie ook niet APK gekeurd worden... :eusa_naughty:
hoor graag van jullie,

greetz Rita

Zo, da's prijzig: ik was maand terug inclusief er even in zetten 98 euro kwijt, bij Volvo Furness in A'dam ZO.

Ik heb zelf risico genomen dat het de sensor was; in de hoop op een snelle fix. Bleek het toch niet. (nog iemand een 850 voor abs sensor nodig ?  ::)

En ABS controller heb ik ook al eens vervangen met gebruikte.
Daarmee even inhaken op jouw vraag:

Gaat / blijft bij jouw 850 direct na staten al de ABS lamp branden, of gaat ie tijdens rijden aan?


Toen ik dat eerste had, was de foutcode ook zodanig dat de controller zelf niet meer werkte. Ook vlak voor APK. Andere unit er in (kun je zelf als je een schroevendraaier kunt vasthouden; alleen gebruikt exemplaar op de kop tikken - zie Marktplaats, volvo onderdelen) en klaar voor APK.

Ik moet dus nu nog bij mij slecht snoertje of slechte 'abs krans/ring' nagaan zaterdag a.s. bij de sleuteldag. Want dat zijn wat ik begrepen heb de enige andere veroorzakers als de controlunit zelf nog goed is. Hoop ik eindelijk na 1,5 jaar van abs lampje af te zijn.


Verder kun je natuurlijk foutcodes uitlezen en noteren en hier posten. Als je een 850 van voor 96 hebt, kun je dat uitlezen zelf met tips en aanwijzingen via zoeken op 'abs foutcodes' of iets dergelijks hier op het forum.

Hajo

Rita

Ha Thuur en Hajo, dank voor de tips. Thuur, hij is van 17 augustus 1995. En die foutcodes, hij geeft steeds weer andere.... de sensor die vervangen is, is die van achter, dat moest uitgebouwd worden via de achterkant, van binnen dus vd estate. Sensor zelf was 150 euri.. Ben zelf reuze handig maar wel veel te voorzichtig want dan ben ik weer bang dat ik iets niet goed doe :eusa_doh: dus ben wel afhankelijk van anderen  :eusa_silenced:
maar als ik het goed begrijp moet ik ergens een gebruikte controller op de kop tikken en die erin zetten, dan zijn (hopelijk) ook de solderingen weer ok... ondertussen is ook mien toeter gesneuveld  :eusa_liar: ik zit natuurlijk weer veel te vaak en gestresst op da ding te beuken... zucht....
hoor jullie adviezen wel weer, hartstikke fien!  :eusa_clap:
greetz Riet

Rita

Oja  :eusa_wall: dat vroeg je ook Hajo, die lampjes gaan de ene keer na 10 minuten aan, de andere keer direct bij het starten, heel wisselend. Hij grijpt wel steeds vaker in (remt bij) als ik onder 40 een beetje rem.... HEEL IRRI!! :evil:

thuur

Citaat van: Rita op 28-09-2006 11:20:05
Thuur, hij is van 17 augustus 1995. En die foutcodes, hij geeft steeds weer andere.... de sensor die vervangen is, is die van achter, dat moest uitgebouwd worden via de achterkant, van binnen dus vd estate. Sensor zelf was 150 euri.. Ben zelf reuze handig maar wel veel te voorzichtig want dan ben ik weer bang dat ik iets niet goed doe :eusa_doh: dus ben wel afhankelijk van anderen  :eusa_silenced:
maar als ik het goed begrijp moet ik ergens een gebruikte controller op de kop tikken en die erin zetten, dan zijn (hopelijk) ook de solderingen weer ok...

Gebruikte controller zal uiteindelijk altijd hetzelfde gedrag vertonen. Jouw type controller is niet het beste ooit geleverd door Volvo :-[

Oplossing: Open maken en opnieuw solderen, kun je er weer minstens 10 jaar tegen. Eitje 8)


Gr ;)

alexJ

tja, ik zou ook effe de controller op de connectoren doorsolderen; zelf doen is heel goed mogelijk en kost bij elkaar een uurtje of wat prutsen; bij mij was de storing daarmee opgelost..
V70 classic 2.5