Groter filter inlaat

Gestart door 850 T5 Freak, 03-09-2006 23:23:35

Vorige topic - Volgende topic

850 T5 Freak

Misschien werkt het voor geen meter, helemaal zinloos maar misschien tog wel? iemand ervaring al uitgeprobeerd? laat het me weten  ;D

Een grotere diameter van powerfilter en via een konische gedeelte naar lmm:

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

luuk

denk niet dat dat helpt... de lucht wordt toch aangezogen. en er kan niet meer lucht door heen dan rond 70 mm
luuk

Eugene

Die grotere filteraansluiting zal niet veel doen, maar van de MAF naar turbo de boel verbeteren zal wel nut hebben.

If it's not blown, it sucks...

RonnieDuck

Ik denk dat idd een compleet grotere buis meer zou helpen!  Maar is de huidige buis niet groot genoeg? Vooral met een open luchtfilter!

Wat doet een PTC nippel eigenlijk???

VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

850 T5 Freak

De cartergassen worden vanuit het cilinderblok en deels vanuit de cilinderkop naar de vlamdemper gepompt waar de olie van de gassen wordt afgescheiden en naar het oliecarter wordt teruggepompt. De drukverschillen tussen het bovenste en onderste gedeelte van de motor worden genivelleerd door de slang naar de cilinderkop.
Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel in de carterslang naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.
De PTC-nippel stabiliseert zich net na het starten van de motor op circa 80°C.

duidelijk?  ;D

Gr Dave

RonnieDuck

::)

Wist ik wel,...vroeg me alleen af of jij het eigenlijk ook wel wist!

::) ???
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Johann

Heb al met tig verschillende setups gereden en over de grote lijn zijn de verschillen minimaal.
Het enige wat echt helpt is de diameter van de pijp net voor de turbo ingang vergroten.
In de standaard buis zit hier een restrictie.

PTC nippel heb je nodig om de carterontluchting te regelen tussen stationair en wanneer de turbo op druk is.

Eugene

Die restrictie is idd wel flink te noemen....

Catchcan monteren, dan hoeft die nippel er ook niet meer op ::)

850 T5 Freak

catchcan?? nog nooit van gehoord  :-[ leg eens uit eugene, want ben tog van plan om die standaard plastieke pijp te vervangen, en ptc-nippel niet meer nodig dan??? explain!  ;D

Mzzl Dave

Eugene

Citaat van: 850 T5 Freak op 04-09-2006 12:35:14
leg eens uit eugene, want ben tog van plan om die standaard plastieke pijp te vervangen

Ben ik ook van plan, en ben nog aan het bedenken wat het beste is.

Catchcan is een potje wat eigenlijk de carterventilatie vervangt. Je sluit al die slangen dan aan op zo'n potje en daardoor komt de olie in dat potje en niet in de inlaat. Dus geen nippel nodig op de inlaatbuis, geen vettige IC buizen, geen verstopte carterventilatie en geen vieze luchtjes.... :)

850 T5 Freak

uhm johan bedoel je vanaf lmm naar turbo een grotere diameter? en ingang lmm 70 mm houden? of ook groter zoals ik in het plaatje al liet zien? en wat eugene zei heb jij daar al ervaring mee? catchcan???

Mzzl Dave

850 T5 Freak

Eugene

Van MAf naar turbo gewoon 70 mm, en dan vlak voor de turbo een vernauwing naar 60mm, zodat ie op de compressorinlaat past.

Johann

Eugene

Die bedoel ik, maar dan betaalbaar :P