Invloed kromme velg op remschijf

Gestart door ief, 04-09-2006 18:58:31

Vorige topic - Volgende topic

ief

Wat ik mij afvraag:

In hoeverre kan een niet rechte velg ( die voor het mooie gericht moet worden zeg maar), voor het kromtrekken van een remschijf zorgdragen?

Mijns inziens vormen velg en schijf bij montage een geheel.

Ik vraag dit omdat ik zojuist vernomen heb dat ik onder garantie nieuwe schijven krijg en ik het vermoeden heb dat mijn velgen gewoonweg niet 100% zijn, gezien de stoeprandridder die voor mij in mijn V70 heeft gereden.

Zou het namelijk erg lullig vinden als het kromtrekken wordt veroorzaakt door de velgen.

Tijdens het rijden zijn niet echt hevige vibraties in het stuur waarneembaar, wel voel ik gehobbel in lichte vorm in de vorm van een hoogteslag in lichte mate.

Wellicht hebben ervaringsdeskundigen hier ideeën over?
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

ief

Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

RRRRR_Ramon

Geen ervaringsdeskundige, maar ik denk dat een kromme velg geen invloed heeft op een remschijf. Wat jij zegt dat een velg en schijf 1 geheel vormen ben ik niet helemaal met je eens.

Het hart van de schijf, waar je velg tegenaan gemonteerd wordt is niet krom, het is slechts het schijfoppervlak wat een lichte slingering heeft. Dat kan gewoonweg niet door een kromme velg veroorzaakt worden.

Dit zou wel theoretisch door een kromme astap inclusief slingerend wiellager kunnen.

Misschien worden de echte techneuten nu wakker............ maar zo denk ik erover.  ::)  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

RonnieDuck

VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Rijns_t5r

8) wat dacht je van een niet rond afgesleten band,liet pas de banden balanceren,kreeg ik te horen dat de band niet meer helemaal rond was,en was dus ook duidelijk zichtbaar op de balanceer machine toen deze meneer hem met de hand in de rondte draaide.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

-D©©©L-

Als de combinatie velg+band een behoorlijk hoogte slag heeft, is er in theorie een wisselende belasting van het remsysteem. Het moment dat uitgeoefend wordt op de reminrichting wisselt dan. Beetje natuurkunde:
M=Fxl als l groter word (door een niet ronde band of velg) en de kracht F blijft constant (massa van de auto + snelheid veranderd niet) dan zal M toenemen, dit alles in een moment opname natuurlijk. In het dynamisch geheel blijft F niet constant, hij is constant afnemend, er is immers een vertraging van het object.
Dit zou mogelijkerwijs in bepaalde gevallen en mèt de nodige randvoorwaarden een verschil in opwarming van de schijf kùnnen geven... In de praktijk geloof ik niet dat dit de (enige) oorzaak kan zijn. ::)
Pragmatische oplossing; geeft een paar centen uit om de velgen te laten richten, is veel comfortabeler (stralen/spuiten hoeft niet direkt, dat kan later wel). En overleg evt. met het bedrijf of er kwaliteits schijven onder kunnen (desnoods leg je er een paar centen bij), je zult niet de eerste zijn die voor garantie een paar brandhout imitatie schijven krijgt. Of je daar nou blij van wordt ?!   :(

Misschien wordt je hier nog wat wijzer van (maar die ken je geloof ik al wel... ;D).

my 2 cents, suc6!