welke maat winterbanden ?

Gestart door alfredgeel, 08-09-2006 20:45:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alfredgeel

Om mij alvast voor te bereiden op eventuele sneeuw heb ik mij alvast een set stalen velgen aangeschaft voor mijn V70Xc '98.
De orginele bandenmaat is 205/55/16.
Moet ik die maat ook aanhouden voor winterbanden of moet ik naar een andere maat gaan als er ook nog sneeuwkettingen ( Zwitserland )op moeten ?

@®-

ik zou bij dezelfde maat blijven.

Is ook een courante maat.

BenC70ES

En op een XC heb je zeker plaats genoeg veronderstel ik voor sneeuwkettingen.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Derks

Is het voor winterbanden juist niet beter om iets smaller te nemen?

een 195 bijvoorbeeld, zijn die ook niet goedkoper?

gr derks

@®-

Citaat van: Derks op 08-09-2006 21:32:29
Is het voor winterbanden juist niet beter om iets smaller te nemen?

een 195 bijvoorbeeld, zijn die ook niet goedkoper?

gr derks
Daar zijn de meningen over verdeelt.

Ik heb het iig bij de originele maar gehouden, heb ik bij weer zonder sneeuw gewoon meer wegcontact. Zeker als je bedenkt dat we in nederland wel 3 dagen sneeuw hebben.

PRINCE

Algemeen kun je zeggen dat iets smaller beter is (breder glijdt beter). Houdt wel rekening met de volgende aspecten:
- de juiste maat (ivm draagvermogen ed) en snelheidsindex
- de juiste druk houden (dus oppompen en controleren als ze koud zijn, iedere 2 weken) en niet harder of zachter dan de spec.  (werkt het sneeuw uitwerp systeem niet meer, geen goede grip)
- winterbanden na 5 jaar gewoon weggooien... (het rubber wordt dan harder en ze moeten juist zacht zijn voor de juiste grip en het sneeuw uitwerpen)
- Winterbanden hebben effect vanaf een temp lager dan 7Celsius
- uitkijken met het verwisselen van banden op LM. Haarscheurtjes in de velg kunnen onstaan door vaak wisselen van banden. Zowieso geen LM gebruiken in de winter ivm pekel (of je moet ze laten beschermen met een speciaal laagje 'vernis').
- bewaar ze in de zomer op een koele donkere plaats (geen direct zonlicht erop), stapel ze 'liggend' als je ze op de velg laat. Zet ze 'rechtop' zonder velg (en niets erop leggen anders vervormen ze alsnog).

Kijk altijd even naar de testresultaten van een band. Je koopt mischien een winterband voor een prikkie maar die 'doet niks'. Het idee is dat je investeerd in je veiligheid en dat kost nu eenmaal wat centjes.

Greetz,
PH (was 8 jaar werkzaam bij M in Frankrijk)

FelixB

Hai Prince,

En nu jij weer bedankt (na het navigatie-topic) voor jouw advies!

Toen ik 5 1/2 jaar geleden mijn 850 kocht kreeg ik er ook een set winterbanden/wielen bij, dus volgens jou kan ik ze beter 'oprijden' na deze winter want dan zijn ze zéker 6 jaar oud...

On-topic: mijn C70 heeft standaard 225/45R17 zomerbanden en voor de winterbanden laat ik er zo ook 205/55R16's onderleggen. Vóór zitten er nu 302-remmen op dus 195's zal helaas niet passen vermoed ik.
En anders heb ik de velgen tóch al gekocht, ik wil dat eigenlijk niet weten  ;)
855R & C70 T5 cabrio automaat