Ik heb hem

Gestart door Lindert Bogers, 12-09-2006 18:45:11

Vorige topic - Volgende topic

Lindert Bogers

Eindelijk was ik er aan uit an afgelopen zaterdag was het zover.

KW V3 !!!!!

Iemand anders er al ervaring mee die me iets kan zeggen over instellingen ?

Zodra het eronder gaat komen er foto's.

Eugene

Super !

Voor zover ik weet rijden alle KW'ers hier met V2

If it's not blown, it sucks...

Chris S.D.

En wat mag het verschil tussen V2 & V3 zijn  ???

Eugene

V2 is in hoogte en rebound (teruggaande slag) te verstellen. V3 ook de ingaande slag.

If it's not blown, it sucks...

Johann

Citaat van: thedoctor op 12-09-2006 18:45:11
Eindelijk was ik er aan uit an afgelopen zaterdag was het zover.

KW V3 !!!!!

Iemand anders er al ervaring mee die me iets kan zeggen over instellingen ?

Zodra het eronder gaat komen er foto's.

In eerste instantie niet teveel aan veranderen. KW heeft ze vrij goed staan maar het zal de eerste paar honderd kilomter aan de harde kant zijn.
Na enige tijd weet je wel of het je aanspreekt of niet.
Met het veranderen ga dan eerst de rebound verstellen. Dit zijn als 't goed is de verstellingen aan de bovenkant. Hier regel je het meeste de hardheid van het onderstel mee in normaal gebruikt.
Je voelt dan of er meer of minder vering in de auto zit afhankelijk van instelling.
Je moet dus eigenlijk andersom denken..
De vering zal inveren als er last op komt. De schokbreker moet deze beweging remmen. Vervolgens moet de veer weer terug komen en met de rebound stel je de mate van terugkomen van de schokbreker in. Staat ie strak dan zal de veer dus langzamer uitveren, langer onder spanning blijven. Bij hevige veerbewegingen blijft de veer dan dus korter maar zal op de volgende hobbel dus harder aanvoelen. Nadeel is dat de ophanging langzamer het wegdek volgt. Op eeb vlakke weg is dit lekker, op een hobbelige weg kan de auto gaan stuiteren en eventueel wegspringen en dan denk je snel dat het aan de andere instelling ligt. Ook kun je bij een dichte rebound op de achteras snel last krijgen van "lift oversteer" de achterkant wil dan onder remmen of bij plots last wissel de voorkant voorbij.

Heb je deze bewegingen goed staan, qua comfort ook, dan blijven er nog korte stoten over. Deze merk je het meeste bij ribbels en bij o.a. hard remmen en hobbelen cq stuiteren van de neus. Om deze beweging af te vangen kun je de "bump" gaan verstellen. Zet ze niet al te open want dan kan de boel gaan doorslaan.
Als dit eenmaal naar wens is zul je de rebound denk ik ook weer ietsjepietsje bij moeten stellen.

Tel de slagen die je moet verstellen. Werk in kwart slagen of halve slagen. Ben je de tel kwijt draai ze dan helemaal open tot je lichte weerstand voelt en ga dan weer opnieuw tellen.

Lindert Bogers

Thnx voor de tip,

Zit er nog steeds niet onder vanwege tijds gebrek  >:(

Turbobiker

Volgens mij moet dat verhaal van Johann toch andersom. Je moet je hardheid halen uit de ingaande demping, niet eerst de uitgaande demping zo zetten dat je de juiste mate van hardheid haalt voor je gevoel. Want zoals Johann ook al aangeeft kan dat grote nadelen opleveren op slecht wegdek. Ik vermoed dat het grootste gedeelte van de instelling van de compressie (ingaand) toch op lowspeed zit, (gewoon om de klant te laten voelen dat 'ie wat verstelt ::) ), dus kun je vooral de gevoelsmatige hardheid verstellen zonder dat dit echt ten koste van het weggedrag gaat. Wil je de wagen echt harder, dan kun je altijd nog hardere veren betellen. DAARNA ga je pas aan de uitgaande demping draaien als de standaard instelling je niet bevalt. Te langzaam is dus niet goed, maar te snel geeft al gelijk een deinerig gevoel.

En denk eraan dat 'hard' niet per definitie sneller is.

Veel draaiplezier ;)
De Tussenpaus

Lindert Bogers

Oke dan, begin eerst met de basis set up en vandaaruit gaat ik naar jullie verhaal draaien  :)

Lindert Bogers

Ik heb nu een XC850 !?

M a r c

Draaien Lindert, draaien...  ;D

Meet vanaf het onderste gedeelte van de draad ca. 5,5cm omhoog en zet daar de ring vast, dan kom je al een heel stuk beter uit.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

fearless

Is nu wel lekker hoog, wel uniek.  ;)

Lindert Bogers

Alles zit eronder gelukkig, maar nu het volgende.
Van voor raakt tie, eerst een 850XC nu een BTCC auto.
Het volgende is er aan de hand, gemeten vanaf iets voor het begin van de draad (onderzijde) draad + dat stukje is 6cm (was 11cm gister) dus 5cm laten zakken. Nu is het zo dat tie raakt bovenkant plastic en achterkant nvoorbumper bij het zwarte plastic. De auto moet nog uitgelijndt worden en ik heb tevens AP remmen, ik kan nu nog tussen band en spatbord 1 vinger steken (wijs)  :eusa_liar: maar ik wil hem nog verder laten zaken ik heb nog 6cm over ! Heeft iemand tips wat het beste te doen, binnenschermen eruit, warm stoken ombuigen of rand van het spatbord dunner maken?
Instellingen  staan zoals fabriek af !

M a r c

Sowieso bij het uitlijnen het camber voor op -0,4 tot -0,5 laten zetten, dan heb je al minder last. Door de AP-remmen is je ET-waarde eigenlijk verandert en komen de wielen verder naar buiten.

info@europeantuning.nl

Lindert Bogers

Zal ik het net zo moeten aanpassen zoals Tom of is dat niet perse nodig? En kan tie dan nog verder zaken?

M a r c

Citaat van: thedoctor op 17-09-2006 18:12:26
Zal ik het net zo moeten aanpassen zoals Tom of is dat niet perse nodig? En kan tie dan nog verder zaken?

Tom heeft bij Jerommeke de randen van de scherm ingekort en de binnenschermen aangepast....  weet niet of jij bereid bent om in je T-5R te gaan zagen?  ;D

info@europeantuning.nl