nieuwe Bougies voor LPG ????

Gestart door s70, 12-09-2006 20:26:38

Vorige topic - Volgende topic

s70

Nieuw: bougies voor LPG.

Deze bougies zijn speciaal vervaardigd voor voertuigen met LPG.

Voordelen:

Warmtegraad afgesteld voor LPG;
Bougie correct afgesteld voor LPG;
Langere levensduur van de bougie in vergelijking met traditionele bougies;
Risico op backfire of misfire wordt hiermee heel sterk verminderd. 
www.vanmeenen.com.

M a r c

Is toch niks nieuws?  Pak de IK22 (lpg non-turbo) of IK24 (lpg mét turbo) van Denso en dan ben je ook klaar...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

RRRRR_Ramon

Citaat van: M a r c op 12-09-2006 20:49:21
Is toch niks nieuws?  Pak de IK22 (lpg non-turbo) of IK24 (lpg mét turbo) van Denso en dan ben je ook klaar...

De originele Volvo bougies bevallen mij ook prima, ook op LPG dus. Maar desalniettemin zou ik toch wel eens zo'n Denso willen proberen, de IK22 dan, ik heb een non-turbo. Ben benieuwd of dat wat uitmaakt.  8)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ludo

I... of IK24 (lpg mét turbo) van Denso en dan ben je ook klaar...

ja, daar heb ik méér vertrouwen in dan in zo'n russisch merk of Vanmeenen zelf.  :-X

RRRRR_Ramon

Van Meenen.............  ;D

Nou komt ie speciaal voor de LPG haters die altijd maar roepen: OP GAS MOET JE KOKEN !!

KLIK  ;D

pwassink

Citaat van: RRRRR_Ramon op 12-09-2006 21:56:25
Van Meenen.............  ;D

Nou komt ie speciaal voor de LPG haters die altijd maar roepen: OP GAS MOET JE KOKEN !!

KLIK  ;D

Zie je nu Wel !!

Hij vindt dat ook .. !
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Daf46

Citaat van: Ludo op 12-09-2006 21:41:29
I... of IK24 (lpg mét turbo) van Denso en dan ben je ook klaar...

ja, daar heb ik méér vertrouwen in dan in zo'n russisch merk of Vanmeenen zelf.  :-X

Ervaring met Vanmeenen (ik anders wel) ?

Ludo

Citaat van: Daf46 op 13-09-2006 09:30:16Ervaring met Vanmeenen (ik anders wel) ?

niet persoonlijk, maar wel verschillende installaties van Vanmeenen gezien op meetings.
gaande van slecht lopende motoren waarvan de problemen niet opgelost geraakten en eigenaars uiteindelijk installaties lieten verwijderen en/of een nieuwe lieten plaatsen elders.
maar het ergste vind ik dat ie een Bigas systeem verkoopt voor LPi.
als je op zo'n manier je produkt moet lopen verkopen vind ik het erg gesteld...
niet dat Bigas slechte systemen zijn, maar dit is iemand een Maybach verkopen en hem een 'gewone' Mercedes leveren, oplichting noem ik dat. 
met zo'n mensen wil ik geeneens ervaring... :-X

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Daf46

Citaat van: Ludo op 13-09-2006 10:09:17
Citaat van: Daf46 op 13-09-2006 09:30:16Ervaring met Vanmeenen (ik anders wel) ?

niet persoonlijk, maar wel verschillende installaties van Vanmeenen gezien op meetings.
gaande van slecht lopende motoren waarvan de problemen niet opgelost geraakten en eigenaars uiteindelijk installaties lieten verwijderen en/of een nieuwe lieten plaatsen elders.
maar het ergste vind ik dat ie een Bigas systeem verkoopt voor LPi.
als je op zo'n manier je produkt moet lopen verkopen vind ik het erg gesteld...
niet dat Bigas slechte systemen zijn, maar dit is iemand een Maybach verkopen en hem een 'gewone' Mercedes leveren, oplichting noem ik dat. 
met zo'n mensen wil ik geeneens ervaring... :-X

Bij mij heeft ie de installatie in ieder geval niet verkocht als LPI (kon hij ook niet aangezien ik het bigas systeem al goed kende op voorhand)

Het bigas SGIS+ werkt bij mij in ieder geval goed. Maar heb inderdaad wel problemen gehad in het begin.

Samengevat:

Pro:
- Bigas SGIS+ werkt goed tot 5000rpm
- Het systeem  is vrij eenvoudig wat kans op defecten verlaagd

Contra:
- Schakelt over op benzine bij 5000rpm (soms hoger afhankelijk van ???)
- Was in de beginne ZEER slordige geïnstalleerd (is wel verholpen maar toch)
- Ben absoluut niet tevreden over de positie van de gascomputer
http://daf46.50webs.com/volvo/slides/PC200101.html
- Heb geen enkele onderhoudsinstructie gekregen voor de installatie (het zou toch leuk zijn te weten wanneer je bvb een gasfilter moet vervangen)

Domaso

Advies wat ik kreeg van mijn gasboer inzake bougies:

Neem bougies met enkelvoudige electrodes.
Electrodeafstand: 6 mm
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

RRRRR_Ramon

Citaat van: domaso op 13-09-2006 11:06:47

Wat is daar de motivatie achter dan? :-\ Heeft hij die bougies soms in de aanbieding ???

Ik hoor ook gasboeren die de org. Volvo bougies met 3 electroden aanbevelen.  ;)

Domaso

Citaat van: RRRRR_Ramon op 13-09-2006 11:19:20
Citaat van: domaso op 13-09-2006 11:06:47

Wat is daar de motivatie achter dan? :-\ Heeft hij die bougies soms in de aanbieding ???

Ik hoor ook gasboeren die de org. Volvo bougies met 3 electroden aanbevelen. ;)

Geen idee van zijn motivatie. Ik had hem gebeld om de gasinstallatie in de Roffel te checken. Ik heb zelf voordat ik naar hem toe ging bougiekabelset, bougies, verdelerkap, rotor vervangen. De vorige eigenaar heeft de gasinstallatie begin vorig jaar laten inbouwen. De boel is opnieuw ingesteld en de dashboardschakelaar is vervangen. Geen kosten; beschouw het maar als garantie zei de gasboer.
Netjes toch.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Domaso

Citaat van: Domaso op 13-09-2006 11:06:47

Is dit een opgraving of niet?

Reden is echter minder plezierig. Gisteren een backfire gehad. Niet alleen de LMM himmelen maar ook de slang die verticaal omhoog komt uit de carterventilatie. Vanmiddag is de slang vakkundig door Thuur gerepareerd/vernieuwd. LMM heb ik besteld en kan ik morgen halen.
Vanmiddag kwamen uiteraard de bougies ter sprake. Zoals helemaal boven staat adviseerd mijn gasboer bougies met 1 elektrode. Hierover vond ik op het net het volgende:

* Vraag: In het artikel over bougie-ontwikkelingen in AMT nr 12 1998 (zie Autotechnisch archief; Onderdelen; Bougies: Bougie-ontwikkelingen nij NGK) schrijft u dat de elektrode-afstand van bougies van motoren die op gas draaien kleiner moet zijn om een hogere ontsteekspanning te verkrijgen. Hoe verklaart u het een en ander, als de elektrode-afstand wordt verkleind, neemt de ontsteekspanning toch juist af? Op een motorscope zijn de ionisatiepiek en de vonkspanningslijn toch lager als de elektrode-afstand van een bougie wordt verkleind? Berust het schrijven op een vergissing of ligt er een andere uitleg ten grondslag?

Antwoord: Eerst even vertellen welk effect het draaien op LPG heeft op de bougie en de ontsteekspanning. Bij een bepaald toerental en een bepaalde belasting wordt de neus van de bougie, dus ook de centrale elektrode, heter wanneer er op LPG wordt gedraaid dan op benzine. Dat geldt als de verdamping van de LPG in de verdamper en niet, zoals bij benzine, in het inlaatsysteem en/of in de cilinder plaatsvindt. Volgens metingen van NGK en Champion wordt de centrale elektrode ongeveer 50 IC heter dan op benzine. De benodigde ontsteekspanning op LPG is ongeveer 4 kV hoger dan op benzine, hoewel de centrale elektrode heter is en er dus een lagere ontsteekspanning nodig is. Dat komt doordat de chemische samenstelling van LPG en benzine verschillend is, het kost meer moeite om het LPG te ioniseren. Hetzelfde verhaal geldt ook voor aardgas dat als gas wordt toegevoerd. Het verkleinen van de elektrodeafstand geschiedt om de benodigde ontsteekspanning op ongeveer hetzelfde niveau te houden als die van de motor op benzine. Dan is de levensduur van de hele ontstekingsinstallatie gelijk. Vermoedelijk hebben we dit aspect in het genoemde artikel niet duidelijk genoeg uiteen gezet.

* LPG-Bougies

LPG-Bougies zijn geoptimaliseerd voor het gebruik in LPG-motoren. Deze gaan langer mee en zorgen voor een betere verbranding. Op de nederlandse website van NGK is geen informatie te vinden over LPG-bougies. Op Duitse website is bijvoorbeeld wel informatie te vinden. Volg de onderstaande link en download het pdf-je "Gasbetriebene Motoren Zünd- und Abgastechnik".

http://www.ngk.de/Spezialzuendkerzen_von_NGK.4400.0.html

Heel veel of zelfs alle taxi's in Japan (en Zuid-Korea) rijden op LPG.
Daarom loonde het de moeite voor NGK om voor veel voorkomende types een LPG-bougie te maken (Dit is voor het eerst in de geschiedenis want er bestonden nog geen LPG-bougies.)

Uiteindelijk is mijn vraag wie ervaring heeft met NGK BCPR7EIX bougies?
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Ludo

NGK zijn geen slechte bougies, ze worden heel vaak gebruikt met lpg.
de grootste boosdoener van backfire's is inderdaad meestal de ontsteking.
maar vergeet ook niet het onderhoud van de lpg installatie, dat hoort er nu eenmaal ook bij.
de verdamper en stappenmotor moeten regelmatig gereinigd worden.
sludge vormt zich sneller dan je denkt in deze onderdelen.
membramen gaan trager reageren als er sludgevorming is, soms blijven ze al hangen of is er haast helemaal geen doorgang meer.
uiteindelijk een backfire is dan helemaal niks vreemds.
iedere 20-25000km (laten) reinigen (eventueel reviseren met nieuwe membramen) is geen overbodige luxe...