Boost solenoid PWM

Gestart door Johann, 12-09-2006 23:28:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Er zijn vast wel electronica techneuten op dit forum?
Kan iemand mij vertellen op hoeveel Hz de boost solenoid z'n werk doet?

M a r c

Citaat van: Johann op 12-09-2006 23:28:04
Er zijn vast wel electronica techneuten op dit forum?
Kan iemand mij vertellen op hoeveel Hz de boost solenoid z'n werk doet?

Moet je Tom mailen... die is zich daar ook al een paar weken aan in het verdiepen  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Jeroentjuh


ief

Zou toch zo graag willen weten waar dit over gaat.... ::)
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

Johann

Citaat van: ieV70 (Ivo) op 12-09-2006 23:59:00
Zou toch zo graag willen weten waar dit over gaat.... ::)

De turbo regeling is en klep met een plunjer welke doormiddel van een frequentie aansturing op een bepaalde stand gaat staan. Men noemt dit "Pulse Width Modulation". De stand van de plunjer is wat de druk van de turbo doet.

Deze kleppen hebben een bepaalde basis frequentie voor de aansturing.

Oele

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Johann

Citaat van: Oele op 13-09-2006 11:08:54
Hier wordt verwezen naar 13 Hz...

http://www.turbobricks.com/forums/showthread.php?t=41390



Kan kiezen tussen 16,24,31,61,122 en 244 Hz..

Bedankt, zal wel beginnen met de laagste waarde en kijken wat ie doet.

thuur

Droog technisch gesproken maakt de frequentie bij PWM niet zoveel uit. Het gaat om de breedte van de pulsen.

1. _|~~|__|~~|__

2. _|~~~|_|~~~|_

Frequentie van 1 en 2 is hetzelfde, echter de pulsbreedte van 2 is groter.


Gr ;)

Daf46

Ik weet niets van boostcontrollers maar:

Zou er bij een te lage frequentie niet het gevaar ontstaan dat de regelaar in zekere mate gaat meetrillen met die frequentie ? Terwijl bij hogere freq de massatraagheid het geheel min of meer stabiel houdt ? Bij heel hoge frequenties ga je volgens mij dan weer inductieve verliezen krijgen.

Johann

Citaat van: thuur op 13-09-2006 11:25:14
Droog technisch gesproken maakt de frequentie bij PWM niet zoveel uit. Het gaat om de breedte van de pulsen.

1. _|~~|__|~~|__

2. _|~~~|_|~~~|_

Frequentie van 1 en 2 is hetzelfde, echter de pulsbreedte van 2 is groter.


Gr ;)

Dat snap ik maar hij zal bij 0% of 100% toch wel een bepaalde frequentie verwachten toch?

Daf46

#10
Bij 0% of 100% heb je geen pulsen meer.

Bij 0% geef je geen signaal, bij 100% geef je constante stuurspanning.

De keuze van de frequentie hangt volgens mij af van de de massatraagheid van de controler en de eventuele resonantiefrequentie van het geheel.

Indien je zou aansturen bij res.freq gaat de controller de neiging hebben om mee te dansen met de pulsen. Maar volgens mijn gevoel zal de res freq vrij laag zijn.

YellowBanana

Citaat van: thuur op 13-09-2006 11:25:14
Droog technisch gesproken maakt de frequentie bij PWM niet zoveel uit. Het gaat om de breedte van de pulsen.

1. _|~~|__|~~|__

2. _|~~~|_|~~~|_

Frequentie van 1 en 2 is hetzelfde, echter de pulsbreedte van 2 is groter.


Gr ;)

Volgens mij is dat ook de manier hoe  de TCV de actuator aanstuurt. Gewoon door de klep langer of korter open te schakelen.
Johann, zet maar eens druk op de BLITZ boostcontroller met contact aan, je hoort dan de klep pulseren zodra deze boven 0 bar uitkomt. (voor de beeldvorming)

Johann

Sorry, 0 en 100 was natuurlijk een slechte keuze..  ::)
Maar laten we er even van uit gaan dat ie bij 0 geen aansturing krijgt dan zou ie bij 99% in theorie dus nog moeten regelen op een signaal.

Zoals thuur z'n tekeningetje neer zet zie ik een blok puls met een vaste frequentie. Dan maakt de frequentie dus wel uit want 3 puls hoog op 122Hz is toch aanzienlijk korter dan 3 puls hoog op 16Hz.. Toch?

Daf46

#13
PWM:

tcyclus = thoog+ tlaag en deze is dus constant bij een gekozen frequentie

freq = 1/tcyclus

Dutycycle:  tlaag / (tcyclus)
  50% is dus  tlaag = thoog
 
Bij 10Hz is 50% dus 50ms laag en 50ms hoog
Bij 20Hz is 50% dus 25ms laag en 25ms hoog


10 Hz 50% : __~~__~~__~~
10 Hz 25% : ___~___~___~
10 Hz 75% : _~~~_~~~_~~~
20 Hz 50% : _~_~_~_~_~_~