Parkeersensoren inbouwen achterin in een C70 cabriolet

Gestart door FelixB, 17-08-2006 13:54:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark71

Citaat van: llinssen op 17-08-2006 22:51:55
Citaat van: mark71 op 17-08-2006 19:29:53

Deze doen het ook goed en heeft een mooi scherm(pje) in de auto.
http://www.globe-gadgets.com/


Ziet er wel mooi uit. Heb je ze overgespoten of met een lakstift?

Hoe moeilijk / veel werk is het om diekabels te trekken ?
Gaat vrij makkelijk het erin boren en de bumper hoeft er niet af.
De kabeltjes kun je ook zo naar binnen brengen er zitten rubbers genoeg om ze naar binnen te brengen.
Ik heb de bumper wel over laten spuiten op kosten van een ander die er tegen aan had gezeten (en ik zag dat gelukkig  :D).

gr  :)

FelixB

Iedereen bedankt voor de reacties!

Heel langzaam begint bij mij het beeld te komen, als ik dus die bij globe gadgets koop, zijn ze makkelijk in te bouwen en in de juiste kleur te spuiten?!
855R & C70 T5 cabrio automaat

FelixB

Zooo, ff een rondje Arnhem gedaan:

Gijsberts in Elst belt me terug, de verantwoordelijke man was er helaas niet
Hallfords: koop van het setje bij ons (circa 100,-), inbouwen kost euro 100,-
A.T.U. (na kwartier wachten  >:() : koop het setje bij ons (ook 100 euro), inbouwen duurt 3 uur, kost euro 180,-
Volvo-dealer: alles gemonteerd en in kleur gespoten: euro 730,-
855R & C70 T5 cabrio automaat

mehn

Citaat van: FelixB op 18-08-2006 15:09:07
Zooo, ff een rondje Arnhem gedaan:

Gijsberts in Elst belt me terug, de verantwoordelijke man was er helaas niet
Hallfords: koop van het setje bij ons (circa 100,-), inbouwen kost euro 100,-
A.T.U. (na kwartier wachten >:() : koop het setje bij ons (ook 100 euro), inbouwen duurt 3 uur, kost euro 180,-
Volvo-dealer: alles gemonteerd en in kleur gespoten: euro 730,-

Nou dan wist ik het wel...ging ik wel ff langs de automaterialenzaak voor een spuitbus in de kleur van je auto voor 10 euro ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

llinssen

Heb op ebay een mooie zien staan (snipe tool ingesteld  ;D ) van Bosch.  Die heeft specifiek montagemateriaal voor volvo c70 en dat staat me wel aan.

Als die het  niet wordt omdat iemand veel te hoog gaat zitten, dan wordt het een zelfbouw setje.

Vanwege kleur van de auto zal ik dan wel bij Volvo een spuitbusje kopen....

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

FelixB

Net telefoon van Gijsberts uit Elst (een Volvo-specialist).

De parkeersensor-set zélf kost euro 440,-
Inhbouwen kost euro 200,-

1 koplampglas kost euro 92,- incl. BTW  :(
855R & C70 T5 cabrio automaat

@®-

#36
Inbouwen is heel simpel, je kan ze overal plaatsen waar je wilt (qua hoogte dan) hou alleen rekening dat een sensor altijd haaks op de grond staat (dus: de grond en dan de oppervlakte van de sensor 90o op elkaar staan).
In de kofferbak van de auto zijn rubber doppen die je eruit kan halen, daarin boor je een gaatje zodat je de draden van de sensoren erdoor heen kan trekken zodat de bedrading je auto in komt.
Zorg dat je de goede spullen hebt voor de gaten want de gaten die je maakt maak je maar 1 keer.

Wat ik altijd doe om de gaten af te tekenen is, bepaal de hoogte waar je de sensoren wilt hebben en plak met schilderstape op de hoogte waar je de sensoren wilt hebben over de hele lengte van de bumper de schilderstape. dit doe je boven de de tape waar je het wilt hebben nog een keen en daaronder ook nog een keer, dit zodat je de lak een beetje beschermt tegen beschadigingen.
Teken definitief op de middelste schildertape de positie van de sensoren af, en je gaat de gaten boren. Tip bij boren: laat de boor koelen anders smelt je door de warmte van de wrijving van de boor een groter gat en vervorming in de bumper dan je zou willen. Dan neem je een lange gorte boor die kleiner is dan de gaten voor de sensoren en boor de piepschuim binnenbumper uit voor de ruimte van de sensoren en zodat je de draden kunt door voeren achter de piepschuim binnen bumper.
Draden netjes om de 15 a 20 cm een tie wrap vast zetten en de draden aan de kant door voeren waar je het kastje wilt hebben

Bijna alle sensoren zijn over te spuiten, hou wel rekening dat alle sensoren iets minder gevoelig worden hierdoor (ze zijn immers ook gevoelig voor vuil), maar ze blijven goed genoeg.

Dit is de manier hoe ik ze inbouw en ik doe er gemiddeld zo 2 in de week.

P.s. als je een systeem wilt aanschaffen er zijn genoeg goede goedkope merken en soorten maar zorg dat je weet dat de mogelijkheid bestaat dat je een extra sensor kunt aanschaffen zodat wanneer er 1 kapot is je er altijd een nieuwe bij kunt bestellen.

Derks

Kijk ook goed naar het bereik van het systeem, m.a.w. wanneer begint hij met piepen.
Sommige systemen hebben hun laatste ononderbroken piep al bij 50-40 cm.
Dat is nu net een afstand die je zelf wel kan overzien. Het lijkt mij prettiger om er een te hebben die je kan instellen ( weet niet of die er zijn) of een, die zijn laatste piep geeft bij 15-20 cm.


Gr derks

@®-

Citaat van: Derks op 19-08-2006 17:20:00
Kijk ook goed naar het bereik van het systeem, m.a.w. wanneer begint hij met piepen.
Sommige systemen hebben hun laatste ononderbroken piep al bij 50-40 cm.
Dat is nu net een afstand die je zelf wel kan overzien. Het lijkt mij prettiger om er een te hebben die je kan instellen ( weet niet of die er zijn) of een, die zijn laatste piep geeft bij 15-20 cm.


Gr derks

Er zijn digitale systemen die je kunt instellen.

Mijn mening is een systeem die van te voren vastgestelde waarde's heeft over het algemeen toch nauwkeuriger zijn. Het enige zo'n systeem moet je wel van te voren weten of je nog een trekhaak zou willen hebben. Dan moet je de middelste sensoren iets verder uit elkaar plaatsen.

Het systeem die ik zelf heb geeft bij 15 cm zijn laatste piep (de lange piep).

llinssen

Citaat van: @®- op 19-08-2006 16:11:34
Inbouwen is heel simpel, je kan ze overal plaatsen waar je wilt (qua hoogte dan) hou alleen rekening dat een sensor altijd haaks op de grond staat (dus: de grond en dan de oppervlakte van de sensor 90o op elkaar staan).
In de kofferbak van de auto zijn rubber doppen die je eruit kan halen, daarin boor je een gaatje zodat je de draden van de sensoren erdoor heen kan trekken zodat de bedrading je auto in komt.
Zorg dat je de goede spullen hebt voor de gaten want de gaten die je maakt maak je maar 1 keer.

Wat ik altijd doe om de gaten af te tekenen is, bepaal de hoogte waar je de sensoren wilt hebben en plak met schilderstape op de hoogte waar je de sensoren wilt hebben over de hele lengte van de bumper de schilderstape. dit doe je boven de de tape waar je het wilt hebben nog een keen en daaronder ook nog een keer, dit zodat je de lak een beetje beschermt tegen beschadigingen.
Teken definitief op de middelste schildertape de positie van de sensoren af, en je gaat de gaten boren. Tip bij boren: laat de boor koelen anders smelt je door de warmte van de wrijving van de boor een groter gat en vervorming in de bumper dan je zou willen. Dan neem je een lange gorte boor die kleiner is dan de gaten voor de sensoren en boor de piepschuim binnenbumper uit voor de ruimte van de sensoren en zodat je de draden kunt door voeren achter de piepschuim binnen bumper.
Draden netjes om de 15 a 20 cm een tie wrap vast zetten en de draden aan de kant door voeren waar je het kastje wilt hebben

Bijna alle sensoren zijn over te spuiten, hou wel rekening dat alle sensoren iets minder gevoelig worden hierdoor (ze zijn immers ook gevoelig voor vuil), maar ze blijven goed genoeg.

Dit is de manier hoe ik ze inbouw en ik doe er gemiddeld zo 2 in de week.

P.s. als je een systeem wilt aanschaffen er zijn genoeg goede goedkope merken en soorten maar zorg dat je weet dat de mogelijkheid bestaat dat je een extra sensor kunt aanschaffen zodat wanneer er 1 kapot is je er altijd een nieuwe bij kunt bestellen.

Ik heb inmiddels mijn Bosch Parkpilot van Ebay binnen (130 euro+12 verzending uit duitsland) Ik heb ook het speciale bevestigings setje voor de c70 besteld van bosch (26 euro), dus zodra dat binnen is kan ik met de montage beginnen. Maar over dat boren maak ik me wat zorgen. Als ik de bumper er niet af neem, hoe weet ik dan wanneer ik moet stoppen?

Een andere vraag: bij bosch zit een klein display met ledjes die men in de handleiding aanbeveelt om op de hoedenplank, aan het dak of aan de achterspijl te monteren. Dat is nogal lastig bij een cabrio. Heb je misschien een suggestie voor een goede plek?

Kom je toevallig op de sleuteldag bij hooftman in waddinxveen op 30 september? Dan kan ik live wat tips van je stelen.....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

FelixB

Heb net gereageerd op het topic 'bumper demonteren'.

Heb bij Halfords een setje gezien dat in de kentekenplaathouder zit; simpel en doelmatig...
(en makkelijk te monteren, want anders moet de bumper eraf  :-\ )

Doet denk ik wat IK wil, dus......
855R & C70 T5 cabrio automaat