Mijn vakantiedomper

Gestart door KIM, 19-09-2006 13:04:42

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Zo, ik ben net terug van een, op zijn zachtst gezegd, enerverende vakantie in andalusie (Spanje).
Omdat mijn dempers voor niet meer zo geweldig waren wilde ik ze graag vervangen voordat ik op vakantie ging. Het was lastig om een verentang te bemachtigen, dus ik was de avond voor de vakantie nog aan het sleutelen om ze eronder te krijgen. Helaas kwam ik tot de ontdekking dat ook een homokineethoes aan de linkerzijde het had begeven.
Dat werd dus zaterdagmiddag in plaats van zaterdagmorgen op vakantie.
In het Franse Chateauroux 's avonds een camping opgezocht. De volgende morgen wilde de roffel heeeeeel erg slecht aanslaan. Op gas gestart en toen ging het iets beter. Tijdens de rit kwamen we in de bergen terecht en daar heb ik de gewoonte om tijdens afdalingen over te schakelen op benzine omdat dit beter op de motor afremt (Vialle AMS systeem). Toen de heuvel echter weer omhoog ging hield de roffel op benzine wel heel erg in; weer op gas dus. Ik werd wel nerveus, want dit kan een hele hoop betekenen. Het zou kunnen dat de tank leeg is, of de benzinepomp kapot is. Dat laatste, weet ik uit ervaring, kan een duur geintje worden, maar volgens mijn gevoel moest er toch nog genoeg benzine in zitten. 30 liter getankt en geprobeerd: .....niets.....
Fijn! de benzinepomp had te lang droog gedraaid en was daardoor kapot gegaan. Eigen stomme rotschuld!!!! Het betekende echter wel dat een andere pomp mij in Frankrijk 310 Euroos kostte; ik moest in Spanje wel op benzine rijden want LPG is daar op maar enkele plaatsen leverbaar. Het alternatief was om na een halve week weer huiswaarts te keren.
In Spanje aangekomen de roffel afgetankt (Euro 95 kost daar 1 Euro per liter). Ik ontdekte tot mijn verschrikking dat de benzine er werkelijk uit zeek !!! De manchet van het benzinepomphuis was kennelijk toch teveel verdroogd / beschadigd om voor een voldoende afdichting te zorgen. Dus in het vervolg maar niet meer helemaal aftanken.
Extra lastig was het rijden op benzine, omdat de brandstofhoeveelheissensor in de tank ook defect is; ik kan op de stand benzine dus niet zien hoeveel er in de tank zit. Ik ken het brandstofverbruik op gas wel, maar op benzine niet, dus wanneer moet je dan bijtanken en hoeveel?

De roffel loopt geweldig op benzine, dus dat was het probleem niet, maar ik weet wel dat ik voortaan toch maar wat meer aandacht ga besteden aan het benzinesysteem van mijn roffel.

Het brandstofverbruik op benzine heeft mij trouwens wel hogelijk verbaasd; waar ik normaal ongeveer 8 km op een liter LPG rijdt, reed ik in Spanje ongeveer 11 km op een liter benzine. En dat met volle belading, bergen en een gevuld fietsenrek achterop...

LPG rijders: trek lering uit mijn ellende!

FGG

Ik ben blij dat ik zo eens per week toch nog wel ff een stukkie op benzine doe. Meestal wel een km of 25.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Kris

Mijn roffel start automatisch op benzine en schakelt pas na boven de 2000 toeren te zijn geweest over op LPG.

Als je een beetje rustig wegrijdt rij je dus iedere keer automatisch een stukje benzine. Lijkt mij voldoende. Het vraagt een een beetje discipline want hij wil best harder maar rustig aan de straat uit voorkomt een hoop narigheid lees ik net......
Is het een vogel...?? Is het een vliegtuig...?? Nee het is een VOLVO!!

Ludo

Citaat van: FGG op 19-09-2006 13:19:50
Ik ben blij dat ik zo eens per week toch nog wel ff een stukkie op benzine doe. Meestal wel een km of 25.
Citaat van: Kris M op 19-09-2006 21:23:19
Mijn roffel start automatisch op benzine en schakelt pas na boven de 2000 toeren te zijn geweest over op LPG.

heel fijn, maar dat helpt niet als er niet voldoende benzine in de tank zit.
dat was nl het doorslaggevend probleem bij KIM:

Citaat van: KIM op 19-09-2006 13:04:42
Fijn! de benzinepomp had te lang droog gedraaid en was daardoor kapot gegaan.

het moraal is dus: zorg dat er altijd een minimum hoeveelheid benzine (20-25L) in de tank zit!.  ;)

FGG

Citaat van: Ludo op 19-09-2006 21:45:17
Citaat van: FGG op 19-09-2006 13:19:50
Citaat van: Kris M op 19-09-2006 21:23:19

heel fijn, maar dat helpt niet als er niet voldoende benzine in de tank zit.
dat was nl het doorslaggevend probleem bij KIM:

Fijn! de benzinepomp had te lang droog gedraaid en was daardoor kapot gegaan.

het moraal is dus: zorg dat er altijd een minimum hoeveelheid benzine (20-25L) in de tank zit!. ;)

Dan gaat toch 't lampje branden? En volgens mij heb je zelfs dan nog een litertje of 5 a 10.

Ludo

Citaat van: FGG op 19-09-2006 22:02:06
Dan gaat toch 't lampje branden? 
behalve als de sensor kaduuk is zoals bij KIM.  ;D

Citaat van: FGG op 19-09-2006 22:02:06
En volgens mij heb je zelfs dan nog een litertje of 5 a 10.
dat is te weinig, de benzine word constant rondgepomp, ook al rij je op lpg.
door het rondpompen word de benzine opgewarmd, bij een lange(re) rit word de benzine dan té warm en uiteindelijk verbrandt de pomp... 

Kris

Ludo,

Dank voor de uitleg. Ik begreep het al niet helemaal.
Is het een vogel...?? Is het een vliegtuig...?? Nee het is een VOLVO!!

Domaso

Sinds ik m'n roffel heb (3 weken) rij ik met weinig benzine rond. Heb gisteren dus getankt en heb nu dus ca 30 lt in de tank. Begrijp nu dat het belangrijk is om genoeg benzine in je tank te hebben.

goede tip  :eusa_clap:
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

elmarconi

Citaat van: Ludo op 19-09-2006 22:14:10
dat is te weinig, de benzine word constant rondgepomp, ook al rij je op lpg.
door het rondpompen word de benzine opgewarmd, bij een lange(re) rit word de benzine dan té warm en uiteindelijk verbrandt de pomp... 

Het zal toch niet! De benzinepomp loop continue, ook als je op LPG rijdt?
--
Autogas Inside . . .

Ludo

Citaat van: elmarconi op 20-09-2006 00:18:37
Het zal toch niet! De benzinepomp loop continue, ook als je op LPG rijdt?

dat klopt, de voeding voor de lpg installatie word afgetakt van de benzinepomp.
betekent dus niet dat de benzinepomp word stilgelegd!.

FGG

Een en ander wordt nu een stuk duidelijker. Binnenkort maar weer eens even tanken, dan. Nu heb ik meestal wel tussen de 10 en 30 liter benzine bij me. Dat moet dan toch wel genoeg zijn, lijkt me.

KIM

Mijne start ook op benzine (daarom wilde hij in Frankrijk niet goed aanslaan). Dat betekent dus dat je langzaam de benzine uit je tank opgebruikt. Als je nooit op benzine overschakelt, weet je bij een AMS systeem niet hoeveel benzine je in je tank hebt. De brandstofniveau aanduiding in je dashboard wordt bij een AMS systeem namelijk ook voor het LPG gebruikt. Rijdt je op benzine, geeft hij het benzineniveau aan, rijdt je op gas geeft hij de LPG hoeveelheid aan. Bij mij is als bijkomend probleem nog de sensor van benzine defect.
De moraal is hier eigenlijk dat je je benzineniveau regelmatig moet controleren. Omdat de benzinepomp altijd ronddraait is het voor de levensduur van de pomp van belang om een kwart tot een halve tank benzine aan boord te hebben.

M a r c

dus ik was de avond voor de vakantie nog aan het sleutelen om ze eronder te krijgen.

Dus je bent op vakantie gegaan met een auto die nog uitgelijnd moest worden... ?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

KIM

Stuurstangen zijn niet los geweest; dus valt er niets uit te lijnen. Andere zaken zijn immers niet instelbaar.

DD

daarom geeft vialle in de boekjes ook aan dat je rond de 30 liter benzine bij je moet hebben naast de gas tank. En dat het verbruik bij een lpi systeem ongeveer een liter op 200km is.