hoog verbruik LPG

Gestart door Geert850, 23-09-2006 16:29:46

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Is er nog wat uitgekomen Marco vóór je vakantie?

;)

seb

Hallo heren/damas,

het is begrijpelijk dat je op gas een hoger verbrik hebt dan met benzine.
Gas heeft een lagere energie waarde . Je zult dus meer nodig hebben om dezelfde prestaties te halen.

dat de verbruiksmeter blijft werken op gas komt omdat deze meestal op onderdruk in het inlaatspruitstuk werken. Het heeft dan ook weinig met de brandstof te maken.
Reken het maar eens na met benzine. Hier zal het ook niet exact kloppen.

Ik reed met mijn 850 station tot voor kort ook ongeveer 1 op 7.
De gasinstallatie viel plotseling uit .
Heb bij de gasboer de spoelen op de verdamper laten vernieuwen.(zekeringen had ik al gedaan)
Resultaat is echt verbluffend.
direkt na het vervangen rijdt de auto 1 op 10. (geen grap)

Voor wat betreft het verhaal met de andere wielen is het zeker mogelijk dat het verbruik sterk omhoog schiet.
Als de wielen veel groter zijn dan de orginele maat ( het gaat dan om de dynamische bandomtrek) heb je ineens een heel andere eindoverbrenging van de auto.
daaraan is het verbruik ,trekkracht en je topsnelheid direkt verbonden.
Probeer dus altijd de buitendiameter van je band gelijk orgineel te houden.

groeten

EVV

Citaat van: seb op 13-09-2008 22:33:34
dat de verbruiksmeter blijft werken op gas komt omdat deze meestal op onderdruk in het inlaatspruitstuk werken. Het heeft dan ook weinig met de brandstof te maken.
Reken het maar eens na met benzine. Hier zal het ook niet exact kloppen.
Ga er maar van uit dat bij een 850 het verbruik niet gemeten wordt dmv onderdruk maar mbv de signalen die naar de injecteurs worden gestuurd. Die hebben immers een (redelijk) constante opbrengst. Dus gewoon meten hoe lang ze open staan, delen door de afgelegde weg -> je verbruik. Dit in tegenstelling tot onderdruk. Voor turbo's zou dit al helemaal niet werken, voor NA motoren kan je bij heel vele verschillende toerentallen dezelfde onderdruk hebben

Citaat van: seb op 13-09-2008 22:33:34
Ik reed met mijn 850 station tot voor kort ook ongeveer 1 op 7.
De gasinstallatie viel plotseling uit .
Heb bij de gasboer de spoelen op de verdamper laten vernieuwen.(zekeringen had ik al gedaan)
Resultaat is echt verbluffend.
direkt na het vervangen rijdt de auto 1 op 10. (geen grap)
Misschien toch eens aan een uitlaatgas meting hangen? Misschien loopt hij nu wel veel te arm en zit je over een tijdje met de problemen. Als zo'n beetje alle gas 850s hier 1:7-8 rijden en benzine 1:10-11, zou het een beetje raar zijn dat er ineens 1tje tussen zit die 1:10 rijdt op gas...

Enno

Het lijkt er op dat ik na een leuk dagje "racen".....over 320 KM zo'n 48 liter LPG verstookt heb. Een gebruik van 1 op 6,7. Gemiddelde snelheid lag rond de 115 km/uur volgens de navigate gemeten over de gehele afstand. Ik heb lange stukken zo'n 150-160 km / uur  gereden. Ik heb sterk de indruk dat de motor gewoon te rijk loopt.....en dan vooral in het deellast bereik.

Ik ga dan ook a,s, dinsdag terug naar Mesman.

-D©©©L-

Citaat van: Enno op 13-09-2008 23:11:13
Het lijkt er op dat ik na een leuk dagje "racen".....over 320 KM zo'n 48 liter LPG verstookt heb. Een gebruik van 1 op 6,7. Gemiddelde snelheid lag rond de 115 km/uur volgens de navigate gemeten over de gehele afstand. Ik heb lange stukken zo'n 150-160 km / uur  gereden. Ik heb sterk de indruk dat de motor gewoon te rijk loopt.....en dan vooral in het deellast bereik.

Heb je al eens uitrekent wat 160 ipv 130 voor je verbruik betekend ? Ik denk dat de mensen bij mesman een hele goede oplossing hebben; een baksteen onder je gaspedaal.  ;)
Daarnaast is een te rijk lopen in deellast geen LPi probleem. De ecu moet dit immers corrigeren. De lambda sonde hangt ook alleen aan de ecu, niet aan de LPe.   

herbe777

Luchtweerstand neemt in het kwadraat toe.

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 14-09-2008 00:06:45

Heb je al eens uitrekent wat 160 ipv 130 voor je verbruik betekend ? Ik denk dat de mensen bij mesman een hele goede oplossing hebben; een baksteen onder je gaspedaal.  ;)
Daarnaast is een te rijk lopen in deellast geen LPi probleem. De ecu moet dit immers corrigeren. De lambda sonde hangt ook alleen aan de ecu, niet aan de LPe.   

We gaan het wel zien ....De boordcomputer staat netjes op 9,6 liter / 100 KM. Dus daar is weinig mis mee. Als die nu op 12 had gestaan.......dan zou je eerder verwachten dat er iets anders aan de hand was.....maar ik vind dit soort waarden gewoon netjes. Alleen is het verschil LPG / benzine op dit soort ritten aanzienlijk meer dan de 20-25%. Ten tweede lijkt hij stationair en verhoogd stationair gewoon rijk te lopen.

Als ik de airco aanzet begint de auto al gelijk een stuk rustiger stationair te draaien. Dat is op z'n minst vreemd te noemen.