Kalkafzetting koelsysteem

Gestart door BasV70, 27-09-2006 11:48:15

Vorige topic - Volgende topic

BasV70

Even een stukje algemene techniek.  :P

Heeft iemand van jullie ervaring met kalkafzetting in het koelsysteem van de motor en het verwijderen daarvan??

Een kennis van mij heeft momenteel last van flinke kalkafzettingen in het koelsysteem. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het koelsysteem gevuld met gewoon water, of de koelvloeistof te sterk verdund. :eusa_naughty: :eusa_naughty:
Zijn de kalkafzettingen eenvoudig op te lossen door het systeem te spoelen met een anti-kalkmiddel (calgon, antical, o.i.d.), of anders een (citroen-)zuuroplossing? Of moet er drastischer ingegrepen worden door onderdelen als koelwaterslangen, radiator, kachelradiator, etc. te vervangen??  :eusa_silenced:
Graag jullie reacties.

@®-

Citaat van: BasV70 op 27-09-2006 11:48:15
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het koelsysteem gevuld met gewoon water, of de koelvloeistof te sterk verdund. :eusa_naughty: :eusa_naughty:

Bij Volvo wordt zelfs aangegeven dat er 50% antivries in moet en 50% water.

Volgens mij krijg je de kalkafzetting alleen maar bij lekkage.

-D©©©L-

Het kan zijn dat er bij lekkage ooit een dichtingsmiddel in gegooit is, een zgn. "pil".
De afzetting daarvan lijkt op het eerste gezicht kalk, maar is het niet.
Gewoon spoelen haalt al heel veel weg, maar je kan ook dit proberen:

klik !

Heb het nooit gebruikt/nodig gehad, maar mogelijk werkt het wel. Staat ook bekend als ontkalker.

BasV70

voor DCCCL: :eusa_clap: :eusa_clap:

Zal het hem eens onder zijn aandacht brengen....

ruby T5

Citaat van: BasV70 op 27-09-2006 11:48:15
Even een stukje algemene techniek.  :P

Heeft iemand van jullie ervaring met kalkafzetting in het koelsysteem van de motor en het verwijderen daarvan??

Een kennis van mij heeft momenteel last van flinke kalkafzettingen in het koelsysteem. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het koelsysteem gevuld met gewoon water, of de koelvloeistof te sterk verdund. :eusa_naughty: :eusa_naughty:
Zijn de kalkafzettingen eenvoudig op te lossen door het systeem te spoelen met een anti-kalkmiddel (calgon, antical, o.i.d.), of anders een (citroen-)zuuroplossing? Of moet er drastischer ingegrepen worden door onderdelen als koelwaterslangen, radiator, kachelradiator, etc. te vervangen??  :eusa_silenced:
Graag jullie reacties.

Alles compleet leeg laten lopen en er MB koelvloeistof op gooien.
Radiateur/expansievaatje/thermostaat kun je beter even ontkalken cq
doorspoelen.

Hans Duiven

Gewoon doorspoelen met zoutzuur 10%. Da's een stukje goedkoper dan die dure aftermarketspulen.

Hans

frekko

er is nog een ander produkt namelijk bars leaks bv radiator flush
of een middel van forte bv cooling system flush met bijde heb ik goede ervaringen
succes