Waarom loopt een eindstuk vaak breed uit?

Gestart door HJ850, 27-09-2006 23:19:20

Vorige topic - Volgende topic

HJ850

Ik wil mijn vierkante eind-sierstuk er af en een simpele ronde van mij oude uitlaat  (mooi geborsteld stuk RVS pijp) er op gaan zetten.

Maar kijkend naar al die uitlaat eindtukken vroeg ik mij opeens af:

Waarom lopen veel uitlaat eindstuken breed uit? Dus diameter opening groter dan de pijp.  :eusa_shifty:
Is dat puur esthetisch, of heeft dat nog een functie?

Jeroentjuh

Alleen voor de looks, zolang je maar niet kleiner gaat dan de buis  ;)

thuur

Daarom heet het ook een uitlaatsierstuk ;)

Gr 8)

Johann

Omdat als ie klein wit en vierkant was geweest het een suikerklontje zou zijn..   :eusa_doh:

-D©©©L-

van: http://www.uitlaten.com/faq/antwoorden.html#3

CiteerEindsierstukken; welke invloed hebben deze op de klank en het geluid?

* Een groot eindsierstuk heeft hetzelfde effect als een scheepstrompet, dus een stuk klankversterking. Dit is gedeeltelijk te voorkomen door (net als bij een demper) absorptiemateriaal in de binnenzijde toe te passen. Hierdoor wordt het geheel van de klank omgevormd naar voornamelijk diepe tonen, de hoge tonen worden weggefilterd.
    * Met twee eindsierstukken geld dit verhaal dubbel zo sterk.
    * Note: een bocht naar beneden op het einde van de uitlaat brengt de hoeveelheid geluid flink terug.

Misschien kan je wat met deze input over auspuff.  :)

Frans Harkema

Citaat van: Johann op 27-09-2006 23:35:24
Omdat als ie klein wit en vierkant was geweest het een suikerklontje zou zijn..   :eusa_doh:

Stop dat een huilend kind in z'n mond en je hebt een perfecte demper....... ;)

HJ850

Citaat van: DCCCL op 28-09-2006 00:13:49
CiteerEindsierstukken; welke invloed hebben deze op de klank en het geluid?

* Een groot eindsierstuk heeft hetzelfde effect als een scheepstrompet, dus een stuk klankversterking. Dit is gedeeltelijk te voorkomen door (net als bij een demper) absorptiemateriaal in de binnenzijde toe te passen. Hierdoor wordt het geheel van de klank omgevormd naar voornamelijk diepe tonen, de hoge tonen worden weggefilterd.
    * Note: een bocht naar beneden op het einde van de uitlaat brengt de hoeveelheid geluid flink terug.

Misschien kan je wat met deze input over auspuff.  :)

Dank, inderdaad. Doet dus een klein beetje voor het geluid... ik ga nog eens goed naar de binnen diameter van het huidige einddstuk kijken.