std T-5R amp vraag

Gestart door OMD, 30-09-2006 19:08:06

Vorige topic - Volgende topic

OMD

Er zit standaard een versterker in de 850 met een vernogen van 4x40 watt

Maar er zitten 8 speakers in de auto. weet iemand op welk ohmage deze versterker werkt en of de speakers paralell staan zodat ze 8 ohm draaien oid?

Ik moet dit weten wegens vervanging van de compo en achterspeakers...

thuur

Dan zul je de specs van de speakers apart erbij moeten nemen en de aansluitschema's. Ik dacht dat de dash en D-stijl speakers 8 Ohm waren en de deurspeakers 4. Maar zeker weten doe ik het niet ;D

Gr ;)

Sbv

Mogelijk dat Hubert(Laserblue) dat wel weet

@®-

Citaat van: thuur op 30-09-2006 20:55:29
Dan zul je de specs van de speakers apart erbij moeten nemen en de aansluitschema's. Ik dacht dat de dash en D-stijl speakers 8 Ohm waren en de deurspeakers 4. Maar zeker weten doe ik het niet ;D

Gr ;)
de deurspeakers zijn ook 8 Ohm

-D©©©L-

In mijn sedan is het zo geschakeld;

Hoedenplank samen met achterdeur speakers, beide 8 Ohm. = Samen 4 Ohm
Dashboard samen met voordeur speakers, beide 8Ohm. = Samen 4 Ohm.

De schakeling is bij mij wat apart (wel origineel), de doorverbinding achterdeuren/hoedenplank gebeurt in de kabelboom.
De koppeling dashboard speaker-voordeur speaker gebeurt in de radio/versterker.
Er lopen dus  4 draden van achteren en 8 draden vanaf de voorzijde naar de radio/versterker.

Denk niet dat de originele eindtrap een belasting van 2 x 4 Ohm parallel (=2 Ohm !)fijn gaat vinden, de totaal opgenomen stroom wordt dan wel wat erg hoog (bij intesief gebruik) en koeling is daarvoor echt wel wat onderbemeten.
(gelijk maar een leuk zapco'tje erin ?)

;D :eusa_drool:

OMD

hmzzz... maar als ik orginele speakers vervang dan zou het gewoon weer geschakeld worden naar 4 ohm als ik het goed heb....  ???

-D©©©L-

Citaat van: OMD op 01-10-2006 21:59:43
hmzzz... maar als ik orginele speakers vervang dan zou het gewoon weer geschakeld worden naar 4 ohm als ik het goed heb....  ???
Als je composet monteerd ipv de origine dash-deur set, gaat dat goed (daar zit nl maar 1x midlaag en 1 tweeter).
Achter moet je iets meer uitkijken met 4 Ohm speakers, zeker met een sedan ! (heeft 2x midlaag en tweeter per kant)
Tussenweg is het aansluiten van de hoedenplank speakers via een aparte stereo eindtrap
Blaupunkt heeft wel leuk spul hiervoor, dat voor normaal gebruik goed voldoet. Ik kan het er niet zelf voor maken... LINK

OMD

Citaat van: DCCCL op 01-10-2006 22:11:50
Citaat van: OMD op 01-10-2006 21:59:43
Als je composet monteerd ipv de origine dash-deur set, gaat dat goed (daar zit nl maar 1x midlaag en 1 tweeter).
Achter moet je iets meer uitkijken met 4 Ohm speakers, zeker met een sedan ! (heeft 2x midlaag en tweeter per kant)
Tussenweg is het aansluiten van de hoedenplank speakers via een aparte stereo eindtrap
Blaupunkt heeft wel leuk spul hiervoor, dat voor normaal gebruik goed voldoet. Ik kan het er niet zelf voor maken... LINK

Tja, erg leuk (bizar lage prijs trouwens en Blaupunkt maakt erg goed spul)... maar als het goed is heeft de standaard radio geen versterkeruitgang en om nou via de high input te gaan werken is niet zo een slim plan....

In de deuren zit toch een coaxiale luidspreker? Dan is de tweeter niet apart namelijk. dan zit er op de achterspeakerdraden dus 4 luidsprekers. ALs de luidsprekers 8 ohm zijn dan zouden ze op 4 ohm werken.

Correct me if i am wrong please...

-D©©©L-

Citaat van: OMD op 02-10-2006 00:52:45

Tja, erg leuk (bizar lage prijs trouwens en Blaupunkt maakt erg goed spul)... maar als het goed is heeft de standaard radio geen versterkeruitgang en om nou via de high input te gaan werken is niet zo een slim plan....
:eusa_naughty: Hoe denk je dat de originele eindtrap aangestuurd wordt... aftakken kan, al zou ik weer moeten zoeken naar de beschrijving van de aansluitingen. (heb het ooit eens uitgezocht, om samen te werken met een ms4100 navi-radio)

Citaat van: OMD op 02-10-2006 00:52:45
In de deuren zit toch een coaxiale luidspreker? Dan is de tweeter niet apart namelijk. dan zit er op de achterspeakerdraden dus 4 luidsprekers. ALs de luidsprekers 8 ohm zijn dan zouden ze op 4 ohm werken.

Correct me if i am wrong please...

klopt helemaal, samen zijn ze 4 Ohm, per stuk 8 Ohm . standaard autoluidsprekers zijn echter per stuk 4 Ohm. Als je dus alles vervangt door "standaard" aftermarket spul, zit je op 2ohm. :eusa_hand:

[tech-mode]

Door de inductieve werking van de luidspreker spoel in de woofer, zal deze bij hogere frequenties hoogohmiger worden, dat is het gebied waar de tweeter begint te werken, deze heeft nl een serie condensator waarvan de impedantie afneemt naar mate de frequentie hoger wordt. Ze sluiten zo dus minof meer "netjes" op elkaar aan, en ondanks dat ze beide 8 ohm zijn, is het samenstel ook 8 Ohm.
Dat ze samen achter 1 front zitten (coaxiaal) doet er niets aan af.
Achterin heb je echter twee van die setjes parallel (deuren + hoedenplank), en dus 4 Ohm totaal.

Voorin is het iets complexer, je hebt de bovengenoemde woofer/tweeter combo in de deur, in het dashboard zit echter een breedband speakertje dan al redelijk vroeg  meedoet. Dit komt omdat er een grotere condensator in het filter zit. de tweeter in de deur begint pas bij ca 5,5 Khz mee te doen, dit breedbandertje begint al op 2 khz, en zorgt er zo voor dat de buhne "voor" je zit. Hij overlapt dus wel behoorlijk, waardoor er toch weer een 4 Ohm situatie onstaat.

[/tech-mode]

Kijk je naar de situatie in een estate, dan zie je dat de voorin en achterin situatie gelijk zijn. 1xwoofer/tweeter combo in de deur + gefilterd breedbandertje in dash/d-stijl.

hoop dat je het nog volgt...  :eusa_think:

P.S. ik heb zelf de achterdeur speakers "geopereerd", het huis van de tweeter was gescheurd en deze waren dus defect. Het buisje waar de tweeter opgelijmt zit, is met een schroefje vast op de poolplaat gezet en kan je dus losnemen. 'T is een beetje link klusje (pas op voor de conus en de rolrand), ik heb nu weer de originele wooferjes achterin (zonder tweeter).  :eusa_dance:

OMD

Je hoeft niet bang te zijn dat ik het niet volg ;) Hoe weerstand werkt e.d weet ik gelukkig wel.

Car-audio is me hobby en heb al heel wat daverende installs op me naam staan. ( meegedaan met EMMA competities ) en ik bouw installs in andere auto's. Het laatste project heeft zaterdag nog een beker op geleverd op een evenement. ( En met zo een install wordt je helemaal gek met weerstanden, paralelle schakelingen enz enz...  ;) )

Maar soms kom je dingen tegen wat je niet zeker weet en dan weet ik wel zeker dat er mensen zijn die het voor mij kunnen oplichten :)

Wat een gedoe, ik ben blij dat ik er nog even naar vroeg want ik wist dus niet dat het standaard 8 ohm was in de volvo. Lekker onhandig. Dan moet ik toch maar aan geloven een andere radio aan te schaffen. Ben nou eenmaal een audio purist.

johan283

@OMD:

Wat is nou een leuke headunit met USB aansluiting? Mijn Cd wisselaar is kapot, laser is na 11 jaar versleten. Dus een mooi moment om een nieuwe Head unit te kopen.

-D©©©L-

Ik reageer toch ff;
Dit is waar ik op uit kwam, maar heb er uiteidelijk een "oude" navi-radio ingehangen met een mp3-cd wisselaar.

Voornamelijk I-pod gebruik: Alpine cde9850ri ! (ca €250)
Met gewone USB media (pen, mp3 player etc.): Clarion dxz468rmp (ca. €200)   

OMD

Dat zijn inderdaad hele leuke radio's.

Hou wel in acht dat Clarion niet meer geleverd wordt in Nederland. Vanuit Duitsland wel.
Er zijn nog wel radio's te vinden maar zijn vaak oude modellen.

johan283

inderdaad leuk spul zal een kijken wat er verder nog is..... :evil:

-D©©©L-

Heb het toch even nagezien, front woofers zijn wel 4 Ohm.