lekke kachelradiator verholpen ( + modificatie)

Gestart door gbb, 01-10-2006 11:16:53

Vorige topic - Volgende topic

gbb

Na een paar week rondroffelen met de glt, die overigns geweldig rijdt, is ons het volgende opgevallen:

Op een wat hogere snelheid ( 80>)  beslaat het voorste deel van de zijruiten.  dit is overdag.
Gister laat in de avond op de snelweg besloeg bijna de gehele auto inclusief de voorruit.
Een paar dagen geleden heb ik alle ruiten schoon -en vet vrijgemaakt maar daar was weinig meer van te zien.
Daarbij ruik je een raar luchtje behalve wanneer alleen de middelste roosters blazen.

Aangezien er gister aan het eind van de rit een vettige laag over de ruiten zat, denken we dat de kachel radiator lekt   >:(

Het gekke is echter: de auto verliest geen zichtbaar koelvloeistof en de voetenruimtes zijn droog.

kan iemand nu met zekerheid zeggen dat het echt een lek is of is er nog een andere mogelijkheid? voor alle duidelijkheid: de auto heeft geen airco.

wanneer het om een lek gaat : is een "pil" vaak voldoende of moet het hele ding vervangen worden en wat kost zoiets?

ik hoop dat iemand met een mooie eenvoudige oplossing komt  :P

elianmars

Kijk eens onder de wagen. Als de radiateur lekt, komt 't koelwater in de opvangbak onder de radiateur. Dat gaat via een slangetje in het midden van de wagen naar buiten toe.

thuur

Staat de recirculatie aan?

Gr ;)

Johann

Klinkt als een lek ja. kan nu nog minimaal zijn. Lekt trouwens onder de bekleding dus heel moeilijk om te voelen of het nat is.

Jeroentjuh

Haal ff de bedkleding (en het zwarte plaatjes daar8r) rechts naast je gaspedaal los, daar zit je kachelradiator, als die lek is moet je het daar wel kunnen zien....

Zakt je koelvloeistofpeil ook?

Rayman

(aardig lek...heb dit zelf ook al gehad bij mijn vorige 850)

Forumlid 911sap11 had dit ook al een tijdje geleden in een wat ouder topic aangehaald

george

Vervangen van die dingen stelt niet veel voor. Haal een after market bij Marc en een set originele o-ringen bij de dealer. 2 uurtjes hobby-en max. ;) Gebruik de zoekfunctie maar dan gaat er een wereld voor je open
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

gbb

bedankt voor de reacties tot zover.

ga straks even de bekleding loshalen om te kijken of het lekt.

en dan binnenkort maar even het zootje vervangen denk ik  ;)

gbb

waar we al bang voor waren is helaas de waarheid.
de kachelradiator lekt.

Citaat van: george op 01-10-2006 17:50:02
Vervangen van die dingen stelt niet veel voor. Haal een after market bij Marc en een set originele o-ringen bij de dealer. 2 uurtjes hobby-en max. ;) Gebruik de zoekfunctie maar dan gaat er een wereld voor je open

enig idee wat dit gaat kosten?  ik zal de zoekfunctie maar even gaan gebruiken.. als ik er niet uitkom horen jullie het wel  :)

Enno

niet bijsterveel....

De gouden kachelradiator..van volvo hoef je niet te nemen......

er bestaan ook niet volvo- kachelradiators....

george

Citaat van: gbb op 03-10-2006 13:08:30
waar we al bang voor waren is helaas de waarheid.
de kachelradiator lekt.

Citaat van: george op 01-10-2006 17:50:02

enig idee wat dit gaat kosten?  ik zal de zoekfunctie maar even gaan gebruiken.. als ik er niet uitkom horen jullie het wel  :)

Alles bij elkaar ongeveer €100.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Rayman

ik heb t bij de dealer laten doen...was een goede 4 a 500 euro kwijt...maar dan wel allemaal volvo-origineel.

Enno

ik was naar ik meen zo'n 125 EUR kwijt.

gbb

ok alles is duidelijk. binnenkort maar eens aan de slag..

Nu zal het ook heel mooi zijn als iemand dit even kan doen met wat meer ervaring op dit gebied..  de vrije tijd die er is moet eigenlijk in de afbouw van de pv544 gestoken worden.
als er iemand is die dit wel wil doen in de buurt van Stadskanaal (Groningen) dan hoor ik het graag.

laatste vragen:

weet iemand een geschikt adres hier in de omgeving voor een ( niet-volvo) kachelradiator, en heeft iemand een beschrijving hoe je precies te werk moet gaan? ik zag meerder linkjes in oude topics maar die werken allemaal niet.

is het normaal dat de roostertjes naast het dashboard voor de ruiten altijd een beetje warme lucht blazen.. ook als de knoppen op "koud" staan ?

ook kwam ik het volgende onderdeeltje onder de mat tegen, deze lag er al los onder:

heeft dit misschien nog met de lekkage te maken.. wat is het precies en hoort dit hier wel thuis?

veel vragen..  maar het moet wel even goed gebeuren natuurlijk als ik er zelf mee aan de slag gaat  ;)

en dan kunn wie hopelijk weer met schone ruut'n en in een waarm interieur de winter deur  ;D

spitsrijder

Wat betreft het onderdeeltje wat je onder je mat heb gevonden,
het lijkt me het dempertje/geleider die er voor zorgt dat je asbakkie langzaam naar beneden "klapt".