16" of 17" winterbanden en in welke maat dan ? - een luxe probleem

Gestart door -D©©©L-, 01-10-2006 14:07:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

De winter komt langzaam dichterbij, en dus ook het vraagstuk "winterbanden".
Wat is wijsheid ?  ???

16" winterbanden in de maat 205/50-16 of 195/55-16  op een 6,5Jx16" velg (persus) 

17" winterbanden in de maat 205/45-17, 215/40-17 of 215/45-17  op een 7Jx17"velg (titan)

Ik wil ze mee kunnen nemen naar een evt. volgende auto; een (gechipte) t5 met 302 mm remmen. Dacht dat dat 16" met 302 wel paste ? Mogelijk kom ik met 195 breedte in de problemen met het vermogen op de "warme" winterdagen. Aan de andere kant geeft 195 wel veel meer tractie in de sneeuw (maar we hebber hier toch voornamelijk "smurrie" in de winter) en zijn ze stiller/zuiniger.  :eusa_think:

Omdat de kans dat je een stoeprandje raakt in de winter toch groter is dan in de zomer, twijffel ik of 205/45-17 niet te kwetsbaar is. 215/45-17 beschermt de velg wat meer, maar is eigenlijk wat breed voor de winter maar wel goed verkrijgbaar (en goedkoper) in vele merken en past schijnbaar, er zijn mensen hier die er mee rondrijden op een 850 t5 (icm uitslag begrenzer). 'k weet dat het eigenlijk niet de goede maat is.  :eusa_eh:

Gaat er even niet om of het jammer is om titans in de winter te gebruiken, niet alle (gebruikte) titans zijn even mooi...(ook niet na stralen-coaten) ...Bovendien staat het ook niet onaardig...

ervaringen, meningen, theorieen of tips ?
Ik hoor het graag !  :)

BenC70ES

Ik denk dat het verschil in breedte niet zoveel gaat uitmaken, belangrijkste is dat je toch winterbanden hebt, en het verschil dus imens is met zomerbanden.

Ik ga nu zelf van 205/55/16 winterbanden naar 225/45/17 maar heb er dus nog niet mee in winterse omstandigheden gereden.
Denk zelf dat het beter (strakker) stuurt en in sommige situaties indd. minder gripverlies.
Ik twijfelde zelf ook eerst om een 205/50/17 te nemen maar is toch iets minder courant en ook om problemen op Belgische keuring te vermijden. (plus ook minder bescherming voor de velgen).

Let even niet op de maten, die van de C70 zijn iets groter in diameter  :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

Citaat van: DCCCL op 01-10-2006 14:07:29
Mogelijk kom ik met 195 breedte in de problemen met het vermogen op de "warme" winterdagen.

dat heb je met een 205 of 215 ook hoor.
je zal met een verhoogde dosis feeling moeten gaan rijden...  :evil:

mehn

Citaat van: DCCCL op 01-10-2006 14:07:29Ik wil ze mee kunnen nemen naar een evt. volgende auto; een (gechipte) t5 met 302 mm remmen. Dacht dat dat 16" met 302 wel paste ?

Persus en Columba past iig NIET met 302. Meteor en Perfo past iig WEL met 302. De rest van de 16" lichtmetaal velgen ZOU ook moeten passen.

Ik heb gewoon 205/50 R16, net als de zomerbanden ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

FelixB

Zelf denk ik 'hoe smaller hoe beter', dan 'sijdt' de band beter door de sneeuw/regen.
Vergelijk een smalle racefietsband met een brede 28"-band op fietsen...
855R & C70 T5 cabrio automaat

Richard T5R

Ik ben in het bezit van een 850 T5R (met titan's) en was eigenlijk van plan om columba's te gaan gebruiken voor winterbanden. Is het zeker dat deze 16 inch wielen niet passen onder mijn auto?

Emiel

Hangt van de remschijven af. Als je standaard T-5R remschijven (280mm) hebt passen Columba's, bij 302mm remschijven niet.

Richard T5R

Ok bedankt voor de reactie. Ik zal dat even moeten opmeten aangezien ik niet weet of de standaard remschijven er nog op zitten.
Moet het remsysteem ook vervangen worden als er grotere (302mm) schijven gemonteerd worden?

Emiel

Het enige wat je vervangt zijn de remschijven en de remzadels (ook wel brackets) genoemd. Klauwen en blokken blijven hetzelfde...

Ludo

óf je zoekt andere 16" velgen die wél om de schijf heen gaan..... als je toch een luxe probleem hebt.  ;D

mehn

* mehn heeft nog wel een setje mooie Columba's...alleen erg zonde om als wintervelg te gaan gebruiken  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo


Richard T5R


mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 23-11-2006 07:58:07
* mehn heeft nog wel een setje mooie Columba's...alleen erg zonde om als wintervelg te gaan gebruiken  ;D

:eusa_whistle: :eusa_whistle: