Stuurbekrachtigings-olie-verbruik

Gestart door ad, 23-12-2002 13:13:43

Vorige topic - Volgende topic

ad

hallo, ik heb een vraagje over het oliepeil van de stuurbekrachting van mijn 850. na een jaar is het peil van de middenstand gezakt tot het laagst toegstane niveau. is dit normaal? voor zover ik weet verlies ik geen olie (geen plekken onder  de auto).
alvastd ank voor jullie reacties
gr ad koch

Joeri

hee hallo,

Het volgende :
Zo ongeveer een jaar geleden is mijn distributieriem vervangen. Na een maand begon mijn stuurbekrachtiging te loeien in de bochten. Wat bleek, te weinig olie in het reservoir. Bijgevuld door de garage, geen probleem. Nu een klein jaar verder heb ik hetzelfde euvel  :-/ Flink geloei van de sturbekrachtiging in de bochten. Duidelijk hetzelfde als de vorige keer dus maar weer gaan laten bijvullen.

Is dit verbruik nou normaal ?? Of is er wellicht iets anders aan het handje ??

ik hoor graag jullie mening.

Groetjes, joeri B  ;)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Reitse

Ik gok op een (klein) lekje in het stuurhuis. Een afdichtingsring die het aan het begeven is of iets in die richting.

micha

Citeerhee hallo,

Het volgende :
Zo ongeveer een jaar geleden is mijn distributieriem vervangen. Na een maand begon mijn stuurbekrachtiging te loeien in de bochten. Wat bleek, te weinig olie in het reservoir. Bijgevuld door de garage, geen probleem. Nu een klein jaar verder heb ik hetzelfde euvel  :-/ Flink geloei van de sturbekrachtiging in de bochten. Duidelijk hetzelfde als de vorige keer dus maar weer gaan laten bijvullen.

Is dit verbruik nou normaal ?? Of is er wellicht iets anders aan het handje ??

ik hoor graag jullie mening.

Groetjes, joeri B  ;)

Hoe klinkt dat dan, wat moet ik me erbij voorstellen? Als ik inparkeer, hoer ik een zacht gezoem  bij het sturen, weet iemand wat dat is en of het normaal is? Het lijkt echt uit mijn stuur te komen, tenminste, daar waar het stuur vast zit.

Mellow_yellow

Een zacht zoemend geluid vanachter de stuurkolom is normaal wanneer je langzaam rijdt en veel stuurt. Wanneer je hem echt hoort janken en zuigen dan is er meer aan de hand en zit er te weinig olie in. Je hebt dan gewoon een lekkage want olieverbruiken doet een stuurhuis of pomp niet...

Aad

Hallo Joeri,
Olie verbruik is in de stuurbekrachtiging nooit normaal. Het is een hydraulische cilinder die door een pomp het insturen vergemakkelijkt en dus een gesloten systeem. Het is niet zo moeilijk om de onderzoeken waar eventueel het lek zit, controleer alle delen onder de auto en motorkap die betrekking hebben op de stuurbekrachtiging, als er ergens een lek is dan is die omgeving herkenbaar door nat of vettig. Als het lek slechts 1 x per jar bijvullen is en er geens druppels olie onder de auto hangen raad ik aan eens per halfjaar een beetje olie bij te vullen tot het erger wordt. De reparatie kan duur zijn.
Je moet ook zo zien dat de pomp het het zwaarst heeft als je aan het parkeren bent en dan draaid hij net het langzaamst. Beter zou het zijn om een klein beetje gas te geven dat de pomp het iets makkelijker heeft.
Stuur ook zo weinig mogelijk als je stilstaat, geeft ook schade als je systeem nog niet helemaal op bedrijfs temperatuur is.

Het sissen aan het einde van de stuurslag is normaal want dat is de veiligheid die dan overstort ter voorkoming van overdruk. wel is het raadzaam dee beveiliging niet als eindstop te gebruiken maar net even ervoor of als je hem hoort iets terug te draaien. Hierdoor voorkom je ook lekkage aan het systeem.
Probeer al die dingen eensn en misschien valt het wel mee.

Groeten en succes Aad

micha

CiteerEen zacht zoemend geluid vanachter de stuurkolom is normaal wanneer je langzaam rijdt en veel stuurt. Wanneer je hem echt hoort janken en zuigen dan is er meer aan de hand en zit er te weinig olie in. Je hebt dan gewoon een lekkage want olieverbruiken doet een stuurhuis of pomp niet...
Gelukkig!

Joeri

Het is me wat duidelijker geworden, bedankt  ;)

Maar als ik nou zelf ga bijvullen wat moet ik dan aanschaffen ? Type's ofzo, ben dr helemaal niet in thuis  :-/

Alvast bedankt, Joeri !

george

CiteerHet is me wat duidelijker geworden, bedankt  ;)

Maar als ik nou zelf ga bijvullen wat moet ik dan aanschaffen ? Type's ofzo, ben dr helemaal niet in thuis  :-/

Alvast bedankt, Joeri !
Staat op het reservoir.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Joeri

CiteerStaat op het reservoir.

Weet je het heel zeker ? Ik heb gekeken maar zonder resultaat.
Iemand anders misschien nog tips ? Er is toch wel een standaard olie die gebruikt wordt ?

Groeten, Joeri

VolvoDeMio

Volgens mij 'hydraulic fluid'.

(uit mijn hoofd voor automatische versnellingsbakken én stuurbekrachtiging)

Automaterialenzaak geeft je automatisch het goede spul mee is mijn ervaring.

bassie81

Mijn Roffel, verbruikt nogal wat stuurbekrachtigingsolie, het stuurhuis is dan ook wel wat nat.

Omdat ik nog niet te veel kosten wil maken, ga ik het nog niet laten fixen. Bijvullen is bij mij noodzakelijk. Nu heb ik bij de automaterialenhandel gevraagd om olie voor de stuurbekrachtiging van mijn 850. Ik heb gekregen olie voor automatische transmissie (dat staat op de fles)

Op de fles staat niets over toepassing voor sturbekrachtiging. Kan ik deze olie er gewoon bij gooien??? :eusa_think:

de boekhouder

Gebruik ik ook (gelukkig weinig overigens) en ik kreeg dat van de Volvo dealer mee.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Ludo

is idd hetzelfde.
A(utomatic) T(ransmission) F(luid).

bassie81

dus PSF is gelijk aan ATF

Power Steering Fluid   ;D