Oliepeil controleren

Gestart door Joeri, 19-08-2002 14:13:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joeri

Hoi mensen !!

Aangezien m'n 850 aanstaande zaterdag moet gaan presteren ivm vakantie (naar Zweden  :D ) heb ik het oliepeil even gecheckt. Tot mijn verbazing stond hij weer op het min streepje  :o Dit was ook zo net voordat hij de vorige beurt kreeg. Toen heb ik er wel nog even wat bij gegooid en tijdens de beurt is alles verversd.

Nou kan ik mij nog vaag herinneren dat er eens een topic is geweest over het oliepeil en dat de 850 wel vaker (altijd) aan geeft dat het peil minimaal is terwijl het iegenlijk helemaal niet schommelt.  ???

Moet ik er nou nog wat olie bijgooien voor de vakantie of niet ?

En hoeveel liter zal ik er dan bijgooien ?

Groetjes, Joeri B  [smiley=cwm35.gif]
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Johann

#1
Mijn uitgangs punt is,

's Morgens met ijskoude moter pijl tussen driekwart en vol.
Met warme moter zit je dan al gauw op the helft.

SIPS Master

#2
heb ik vorig jaar ook gehad, tijdens de vakantie stond ie half weg, had 3 maanden geleden een kleine beurt gehad, toen heb ik er een halve fles olie bij gegooid, en na een paar maanden weer hetzelfde, toen niets meer aangedaan, kwam nooit onder het minimum.

Wel ff regelmatig checken, just incase.......
Up the Irons!

Joeri

#3
ok, ik zal het es in de gaten houden van de week. Ik verwacht ook geen problemen hoor, nog geen blauwzwarte pluimen achter me aan gezien  ;D
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Reitse

#4
Gister heeft mijn GLT een extra ANWB-keuring gehad, en daar vertelden ze me dat 1 liter olie op zo'n 4000 km geen enkele reden tot zorg is. Pas als je per liter olie onder de 1000 km komt zou het een probleem kunnen worden....

s©ub@

#5
Citeer1 liter olie op zo'n 4000 km geen enkele reden tot zorg is. Pas als je per liter olie onder de 1000 km komt zou het een probleem kunnen worden....

hmmm.... ff rekenen:

als je dus 25000 km rijd moet je dus 6,25 liter olie bijvullen??? lijkt me niet echt een gezond idee...  :o

als ik dat vergelijk met de auto van mijn vrouw (volvo 440DL 1.6 uit '89) waarmee we een rondje europa hebben gereden (frankrijk, italië, kroatië, oostenrijk) inclusief hond, 2 duikuitrusting (jawel, inclusief lood en flessen) en een caravan achter op de knobbel en menig colletje en bergpasje genomen: deze wagen had 0,0 liter olie nodig...

ik ben dus bang dat 1 liter op 4000 kilometer zelfs voor een volvo een behoorlijke hoeveelheid is... of je moet er een 6 cilinder turbodiesel in hebben liggen (zoals in de 740Td). dit waren namelijk dezelfde motorblokken als een Volkswagen LT28 (tractorblok  ;D) en we weten allemaal wel dat volkswagen nogal een slok olie lust...

mijn advies:
toch ff na laten kijken waar de olie blijft en waarom!  ;)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

george

#6
Een liter op 4000 km is niet zorgwekkend maar ik vind het nogal wat. De mijne, een 855 T-5a, gebruikt een liter op 12000 km.(bijna 350dkm)
Ik zou toch eens een compressietest uitvoeren of laten voeren om te kijken of alle zuigerveren er nog wel in zitten.
Een andere mogelijkheid is dat hij de olie eruit gooit, maar dan moet het een smeerboel worden hier of daar. Ik neem aan dat je daar naar gekeken hebt.
Bij een turbo wil het wel eens gebeuren dat de keering van het turbinehuis lekt, echter zie je dat aan de kleur van de uitlaatgassen, een dikke blauwe walm.
Laat ff weten hoe dit verhaal afloopt. [smiley=cwm1.gif]
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

micha

#7
Mijn T5 verbruikte ook ongeveer 1 liter op de 4000 km, en ik was daar echt niet blij mee. Ik heb er nu vol synthetische olie in zitten en ik heb het idee dat ie veel minder verbruikt. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik er iets te veel in gegooid heb, dus echt goed aflezen op de peilstok kan nog niet. Ik heb er olie van ELF inzitten, weet iemand of dit goede olie is?

Johann

#8
Mijn Ex BMW E36 deed 1 liter op 3500 kilometer vanaf nieuw tot 36000 km, toen kreeg ie een schop en heb ik 'm gelukkig nooit weer gezien.
Bijna alle auto's die ik gereden heb deden een kwart tot een half op 10000 kilometer.

Reitse

#9
Ik sta volgende week toch bij de dealer, zal het toch ff navragen.... Zodra ik meer weet laat ik het zeker horen!

Navy+Blue=R

#10
Even je oliekeerring checken !
Kost uren werk [smiley=cwm14.gif] om 'm te vervangen.  

LTW  

Reitse

#11
Vanmiddag weer eens ff een meting gedaan (op een vlakkere ondergrond dan het grindpad...) en het niveau staat halverwege. Dat zou een lekkage betekenen van een halve liter op bijna 5000 km. Echter weet ik dat ik bijna 3000 km gereden heb met een olievuldop waar geen rubberring maar pakkingspapier inzat (en wat dus lekte, en bedankt dealer die het bij aflevering over het hoofd gezien heeft maar me wel een nieuwe ring toestuurde). Ik weet niet of dat een halve liter lekkage gegeven heeft, maar het verklaard wel wat.
Als ik onder de kap kijk, ziet mijn versnellingsbak er wat vettig-achtig uit (moeilijk te omschrijven), maar bij de aansluiting is niets te zien. Is de beruchte ringlekkage op een makkelijke manier ook aan de onderkant te vinden (zonder de auto op een brug te zetten??)? En zijn er meer dingen die ik zelf kan controleren? Mijn auto zit nog in de Bovag-garantie, en als ik zelf niets aangeef gaat mijn dealer het ook niet maken.

FelixB

#12
Mijn 850 staat altijd op de oprit VOOR de garage (waarom heb dan een garage ??? ). Die oprit loopt iets af (dus naar beneden).

Als ik nu het oliepeil controleer, is die dan goed omdat Volvo eraan gedacht heeft de oliepeilstok precies in het midden uit te laten komen?
Of zit er een afwijking in?

Gezien het lage olieverbruik (1 liter op 15.000 km) kan ik het niet zo goed meten...  

Alvast bedankt, Felix
855R & C70 T5 cabrio automaat

Jur

#13
Je zou je oliepeil natuurlijk ook op een andere plek kunnen controleren. Neem de keukenrol mee in de auto en plak zo'n mooie gele post-it (o.i.d.) op je stuur zodat je het niet vergeet voordat je wegrijdt. Schrijf er natuurlijk wel ff OLIE PEILEN! op, want anders vergeet je misschien nog waarvoor je dat ding op je stuur had geplakt.  ;D

FelixB

#14
Mooie animated gif, Jur !!!

(Deze vraag moest natuurlijk onder techniek, helaas op de verkeerde plaats gezet).

Ik rij 15.000 km per jaar, dus 1/2 liter per 6 maanden erbij....
Dus peilen is relatief onbelangrijk (en dat na 213.000 kilometer) , ben meer benieuwd of ik eindelijk een soort minpuntje kon vinden aan de 850......
855R & C70 T5 cabrio automaat