Verlagen en Lpg

Gestart door Geert-Jan, 16-10-2006 20:22:00

Vorige topic - Volgende topic

Jur

Citaat van: Ludo op 19-10-2006 11:24:16
Citaat van: VadisPrincipes van de werking

Het juiste niveau is vooraf ingesteld en hangt af van de belasting en de stijfheid van de veer. 

toch is het vreemd dat sommige nivomats zakken.
mijn originele set zakt geen mm.
de verlaagde set zakte wél.
ik heb nu de originele (lange) nivomat demper terug eronder met de verlaagde veer, zakt niet.
het zit dus toch wel degelijk in de demper en niet in de veer.

Toen ik mijn Volvo vorig jaar bij de dealer weghaalde hing ie flink in zijn kont. De wagen stond daar om nieuwe nivomats te krijgen. Ik schrok me kapot, ik dacht dat ie weer mooi recht zo staan. Ik vroeg er naar en de man vertelde dat ik eerst maar eens moest gaan rijden. Ik ben echt heel blij met het comfort wat ze bieden. Vooral op de drempels is het erg fijn achter glijdt er gewoon overheen. Maar dus vanaf het begin van mijn nieuwe set nivomats hangt de wagen na een hele stilstaan dag flink in de kont. Maar een paar meter rijden en de bips komt weer mooi omhoog. Ik heb natuurlijk wel een gastank er in liggen maar dat zou dus eigenlijk niets moeten uitmaken.

Ludo

ik heb er ook een lpg tank in zitten maar hij zakt écht niet.
met een nieuwe set die wél zakte zou ik geen genoegen nemen.

ed

Volgens mij gaan ze na verloop van tijd wat zakken door interne lekkage oid. Hebben ze allemaal. Wellicht dat het ook te maken heeft met de veren die iets gaan doorzakken.
Ik had dat opgelost door de veren wat op te hogen, waardoor de auto ook bij lang stilstaan mooi recht blijft. Er zijn setjes voor op de markt (Marc kan dat bijvoorbeeld leveren), maar ik had zelf iets gemaakt van rubberen schijven.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: Ludo op 19-10-2006 12:24:01
ik heb er ook een lpg tank in zitten maar hij zakt écht niet.

???

->

Citaat van: Ludo op 19-10-2006 11:24:16
toch is het vreemd dat sommige nivomats zakken.
mijn originele set zakt geen mm.
de verlaagde set zakte wél.

Ik houd het nog steeds op slijtage dus  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

ja, die verlaagde set zakte idd, maar die ik er nu onder heb zitten doet geen mm.
daarom heb ik de verlaagde ook eronderuit gegooid.

Ludo

Citaat van: ed op 19-10-2006 12:29:40
Er zijn setjes voor op de markt (Marc kan dat bijvoorbeeld leveren),

das fijn om te weten.  :D

mehn

Citaat van: Ludo op 19-10-2006 12:39:55
Citaat van: ed op 19-10-2006 12:29:40
Er zijn setjes voor op de markt (Marc kan dat bijvoorbeeld leveren),

das fijn om te weten. :D

Ik denk dat Ed die ringen bedoelt die ik heb ;)

XC60 D4 AWD:

Ludo

oo okee, maar daar zakt ie toch nog mee of niet?.

sorry, verkeerde knopje

mehn

Citaat van: Ludo op 19-10-2006 12:55:21
oo okee, maar daar zakt ie toch nog mee of niet?.

Nee daar komt ie juist mee omhoog ter compensatie van de gastank ;)

XC60 D4 AWD:

Ludo

ja maar ik bedoel s'nachts of als ie langere tijd stilstaat?.

-D©©©L-

Denk dat je erg weinig aan nivomats hebt als de interne (oppompbare) cylinders na verloop van tijd niet uit zichzelf langzaam leeglopen.  :eusa_wall:

thuur

Citaat van: M a r c op 19-10-2006 11:26:01
veer is een dun slap ding die alleen maar 'ondersteunt'.  de rest doet de demper.

Ik dacht dat de veer juist zorgde voor het opvangen van klappen ('veren') en de schokdemper de bewegingen van de veer dempt ???

Gr :eusa_think:

Ludo

Citaat van: DCCCL op 19-10-2006 13:08:10
Denk dat je erg weinig aan nivomats hebt als de interne (oppompbare) cylinders na verloop van tijd niet uit zichzelf langzaam leeglopen.  :eusa_wall:

hoezo?, waarom zouden ze moeten leeglopen?.
volgens mij mag dat juist niet.
het veert perfect, en bij belading staat het ook gelijk weer mooi recht.

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 19-10-2006 13:16:12
Citaat van: M a r c op 19-10-2006 11:26:01
veer is een dun slap ding die alleen maar 'ondersteunt'.  de rest doet de demper.

Ik dacht dat de veer juist zorgde voor het opvangen van klappen ('veren') en de schokdemper de bewegingen van de veer dempt ???

Gr :eusa_think:

Nivomat neemt een deel van de veerwerking over, dat is ook de reden dat origineel i.c.m. nivomats slapper veren gemonteerd worden. Op die manier klopt de resonantie frequentie van het totaal afgeveerde systeem weer.
Da's ook de reden dat de schokbreker ophanging van een nivomat-demper bovenin aanzienlijk sterker is.

Citaat van: Ludo op 19-10-2006 13:18:44
Citaat van: DCCCL op 19-10-2006 13:08:10

hoezo?, waarom zouden ze moeten leeglopen?.
volgens mij mag dat juist niet.
het veert perfect, en bij belading staat het ook gelijk weer mooi recht.

Als ze intern niet zouden "leeglopen" heb je na de eerste keer zware lading voor de eeuwigheid een XC versie !  ;)

ed

De nivomats varieren alleen de hoogte dor beweging. Onder statische belasting zullen ze de hoogte niet aanpassen. Niet waar dus.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!