Oliekoeler voor automaatbak, hoe-wat-waar ? zin of onzin ?

Gestart door -D©©©L-, 17-10-2006 00:54:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70 classic

Citaat van: mehn op 22-04-2009 20:04:49
Citaat van: KIM op 22-04-2009 14:23:41
Oh ja? En waarom mag ik, als er een rem op zit, ineens 1600 kg trekken?
Die rem zal voor de bak niks uitmaken hoor...


Omdat de automaat niet mee remt als je het gas loslaat? Kan niets anders bedenken ;)

Dan moet je maar eens handmatig terug schakelen( naar 3,2,1).
Dan remt hij wel degelijk op de motor.
Tenzij je te snel bent en de MM zegt dit ga je niet redden met je max RPM.  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

En dan is het WEL een extra belasting voor je bak.
Misschien is inderdaad het ongeremd aanhanger gewicht afgestemd op het afremmen op de motor in een geselecteerde versnelling (overigens zit er in de meeste 850's en X70's geen 2e versnelling op de selectorhandle).

)()()sT

#32
We dwalen af  ;D
Met standaard oliekoeler moet je toch ook wel met een sleurhut naar zuid-Europa kunnen reizen??
Als jet met een N/A kan, moet het met een T toch ook wel kunnen lijkt me. Doordat je een T-5(R) hebt ga je niet ineens continu 150 rijden i.p.v. 90-100 met bv. een GLT.

Maar om toch ff off-topic te blijven  ;D:
Volvo 850 GLT AT van mijn vader:
Citeer
Maximum te trekken massa:
- ongeremd   709 kg
- geremd   1.600 kg

V70R AT van mij:
Citeer
Maximum te trekken massa:
- ongeremd   500 kg
- geremd   1.600 kg

:eusa_think:


KIM

Nee, maar je kunt 'm nu wel strak op de 90 houden, ongeacht de helling. Dit zou meer slip en dus warmte op kunnen leveren.

Ik ga het in ieder geval gewoon proberen. Ik zal de boel echter wel een beetje trachten te ontzien...

pwassink

Is het geen idee om eens een t stukje met een deugdelijke oliethermometer in dat circuit te hangen dan ?

Al dat gesnuif aan at-peilstokken kan ook niet gezond zijn, en in vele gevallen is die olie toch al weer vlot
voorzien van een vaag verbrand bijgeurtje, wetend hoe snel dat spul veroudert bij een te hoge temperatuur  :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

Citaat van: )()()sT op 23-04-2009 08:29:52
Met standaard oliekoeler moet je toch ook wel met een sleurhut naar zuid-Europa kunnen reizen??

tuurlijk, honderden duizenden zijn je al vooraf gegaan...


Citaat van: pwassink op 23-04-2009 09:23:40
in vele gevallen is die olie toch al weer vlot voorzien van een vaag verbrand bijgeurtje, wetend hoe snel dat spul veroudert bij een te hoge temperatuur

de temperatuur hoeft niet eens té hoog te gaan.
dat heb je na een paar duizend kilometers met verse olie ook al.

--BUMP--

Hmm.... Ik heb een GLT aut. gehad en heb nu een T-5 aut. maar ik merk wel dat de automaat in de T-5 in betere staat is. De GLT haperde wel eens als 'ie echt warm werd (net of 'ie zich verslikte) met 1600 kilo erachter.
De T-5 heeft tot nu toe nog geen mankementen vertoond. Ook met meer dan 1600 kilo (plusminus 1650) ging het prima.
Ik moet wel zeggen dat er geen duizenden kilometers met aanhanger gereden zijn hoor, het gaat hier om afstanden binnen Nederland.

)()()sT

Citaat van: KIM op 23-04-2009 08:50:39
Nee, maar je kunt 'm nu wel strak op de 90 houden, ongeacht de helling. Dit zou meer slip en dus warmte op kunnen leveren.

Ik ga het in ieder geval gewoon proberen. Ik zal de boel echter wel een beetje trachten te ontzien...

Citaat van: KIM op 04-05-2009 21:57:57
Ben bezig om een diagnose apparaat mee te nemen. Kan ik de baktemperatuur monitoren...

Rij jij alles in D, of "schakel je ook handmatig terug" door hem vooraf in 3 te zetten (of L, maar dat is nog uit de GLT tijd  ;D)

KIM

Zo, ben weer terug van vakantie en ben de nodige ervaringen rijker.
Ik heb van het werk een diagnose apparaat meegenomen om de baktemperatuur in de gaten te houden, immers de koeler is er niet op gekomen.
Een eerste conclusie die ik kan trekken is dat de koeler naar mijn idee niet heel veel bij zal dragen aan het verlagen van de baktemperatuur; je eigen rij- en schakelgedrag des te meer.

Bij normaal rijden in NL zal de baktemperatuur ongeveer zo'n 80 graden bedragen; de caravan erachter koppelen zal er toe leiden dat die temperatuur hooguit een graad of 5 hoger gaat worden MITS de bak in de lock-up komt (2200 toeren bij ongeveer 100 km/h).
Wanneer de bergen komen, wordt het moeilijk om de auto in de 4 lock te houden, dus ga je rijden in de 4 met koppelomvormer. Dit zal zorgen voor een baktemperatuur van om en nabij de 100 graden. Op zich geen problematische waarden.
Wanneer de hellingen wat steiler en langer worden echter, zal de temperatuur snel hoger op gaan lopen. Het zal dan noodzakelijk worden om de 3 te selecteren mbv de selectorhandle. Dit zorgt ervoor dat de hoogste versnelling dan 3 Lock is. Het toerental zal dan flink omhoog gaan en bij mij resulteerde dat in zo'n 3500 toeren bij 80 km/h. Als je perse sneller wilt rijden, dan kun je gerust gasgeven; hij trekt het makkelijk, maar ik had geen zin om hele enden 4000 toeren of meer te rijden; ik liet de snelheid dan gewoon terugzakken.
Het grote voordeel van deze versnelling is dat je veel langer de lock up kunt blijven handhaven en dat is goed voor de temperatuurhuishouding. Een terugschakelen naar 3 leverde direct een temperatuursdaling op.

Hou je de bak in D, dan zorgt de software er voor dat boven de 125 graden olietemperatuur de bak automatisch terugschakelt naar 3 lock.

In principe kun je de hele wereld dus aan met een R automaat; in de 3e versnelling sleurt 'ie hem overal bovenop. Het enige probleem wat ik ondervond waren de bochten; het kan nodig zijn daarvoor vaart te verminderen (zeker bij een haarspeld) en dan moet je weer opnieuw optrekken. Ik heb in een dergelijke situatie op een pas de auto stilgezet; de baktemperatuur bedroeg toen 130 graden en het leek me veiliger de temperatuur niet hoger op te laten lopen.

Hou er rekening mee trouwens dat de baktemperatuur ook bij afdalen kan oplopen; ook dan maak je namelijk gebruik van de koppelomvormer. De afdaling vond ik zelf meer penibel dan het stijgen, immers afremmen op de motor doet een automaat nauwelijks (of je moet met snelheden van meer dan 60 km/h af kunnen dalen)
Kijk maar waarom:

                                                           

          De voorwielen van de R                                                                  De wielen van de caravan na een flinke afdaling

De remmen van de caravan waren niet echt berekend op het rijden achter een automaat. Helaas kun je ze niet uitschakelen of zo. De remmen van de R (nog standaard) hebben zich in ieder geval prima gehouden.

Ik ga voor volgend jaar een digitale temperatuurmeter voor het meten van de bakolie monteren en gelijk maar 1 voor de motorolie want het tijdens het rijden met de caravan is het in de gaten houden van de baktemperatuur geen overbodige luxe. Hiermee kun je goed de schakelmomenten bepalen die noodzakelijk zijn om de baktemperatuur een beetje binnen de perken te houden.

Ik denk niet dat een extra koeler die snelle opwarming, veroorzaakt door de koppelomvormer, kan tegenhouden.

)()()sT

Interessant verhaal :)
Maar in welke AT-versnelling zit jij als je 80 km/u met 3500 toeren draait? De tweede?
Als ik in D 100 km/u rij (4 + lockup) dan draai je idd. net 2200 toeren.
Zet ik dan al de hendel in "3" dan ga je net richting de >3000 toeren; welke versnelling is dat dan? De 3+lock? (Qua toeren is dat alof je al terugschakelt van de 5 naar 4).

Ik deed dat met de GLT van mijn ouders toentertijd ook.
Vóór een helling de hendel in "3" (3+lock) en als ik dan rond de 80 reed zat je net rond de 2800 toeren ofzo
en dan kon ie idd. als het echt stijl werd nog een gang terug (2) en ging ik idd. richting 3500 toeren.
Dit kan ook door de hendel in L te zetten; boven de 60 km/u gaat ie niet de 1e gang in ;)

Ander iets waar ik benieuwd naar ben:
Heb jij alles op gas gereden? En wat was je verbruik ongeveer?
Mooi dat je weer veilig thuis bent  8)

KIM

Het is toch echt in de 3 lock hoor; misschien zit ik er nog zo'n 3 / 400 toeren te hoog, maar ik wilde echt niet continu 90 gaan rijden in die versnelling...
Trouwens, het maakte bij mij ook geen verschil of ik 'm in 3 of in L zette en als ik vanuit stilstand wegreed wilde hij in 3 ook niet verder dan 2 schakelen. Als ik 'm dan even in D zette en dan weer terug in 3 dan ging het wel goed.
Misschien is de AT in een V70 toch wel iets aangepast...

Voor zover ik gas kon tanken heb ik het op gas gereden; op benzine wordt het wel een dure aangelegenheid. Hij reed op gas op de doorgaande wegen 1 op 5. De binnenwegen ging soms wel iets beter, maar meer dan 1 op 6 was er echt niet uit te halen.

)()()sT

Citaat van: KIM op 06-06-2009 20:57:23
Het is toch echt in de 3 lock hoor; misschien zit ik er nog zo'n 3 / 400 toeren te hoog, maar ik wilde echt niet continu 90 gaan rijden in die versnelling...

Zoals ik in mijn logje al geschreven heb ik een iets ander schakelpatroon gemerkt tijdens de ritten met caravan.
Rij je op de vlakke weg ca. 100 km/u dan rij je idd. ongeveer 2200 toeren in de D (4 + lockup).
Zodra een berg in aantocht was schakelde ie óf zelf terug, óf ik deed het bijna altijd door de hendel in "3" te zetten, waardoor je terug gaat naar 3 (100 km/u - 3100 toeren). Dat is dus niet eerst de 4 zonder lockup, want dat verschil in toeren is maar ~200 rmp.
Met mijn R+ heb ik bijna alle bergen zo, zonder echt gas bij te hoeven geven, op kunnen rijden.
Echter, als je door drukte wat langzamer moet vond ik dat er bij deze 4-traps AT net een gang te weinig in zit.
Vaak bleef ie dan gewoon in de 3e versnelling hangen, maar dan rij je ~85-90 km/u met 2500 toeren en minder en dat is niet goed.
Om meer toeren te maken kun je dan ook weer óf het gas flink intrappen, óf de hendel in "L" zetten, waardoor je naar de 2e versnelling gaat.

Dan had ik, zoals KIM beschreeft, dat je bv. 90 km/u rijdt met meer als 4000 toeren gaat rijden. Doordat je lange overbrengingen hebt valt het nog mee, met een handbak rij je geen 4000 toeren in de 2 bij 90  :)

Wat wel leuk was, was dat dan de turbo extra hard gaat meewerken en je zo weer boven de 100 trekt.

Voor de rest rijdt het prima, zo'n automaat hoor  8)

Misha

He, da's een fijne conclusie !

Meneer Volvo kan een auto bouwen voor dagelijks gebruik in diverse omstandigheden en met een goede levensduur !
:eusa_dance:

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

Citaat van: KIM op 21-04-2009 08:47:44
Helaas is het onderdeel niet meer als accessoire leverbaar bij Volvo; alleen als losse onderdelen. Helaas verdubbelt hierdoor de aanschafwaarde van zo'n 200 Euro naar maar liefst 450 euro; da's me toch echt teveel geld.
Toch wil ik binnenkort met de R en de sleurhut naar Italie / Frankrijk. Is er een temperatuursensor leverbaar voor de bak, zodat ik de temperatuurhuishouding in de gaten kan houden?
Of is er wellicht een andere methode om de temparuur te controleren van de bak?

Troost je, de 'complete' kit was NIET compleet en montage was dan ook erg onduidelijk. Er ontbraken (zag je pas als je de montage handleiding las) 2 lange bouten, 2 spacers en 2 klemmen met parkers oid.
Response van Volvo zelf was er niet, die hield zich van de domme maar Hooftman Volvo heeft het netjes opgelost.
Nu dat hij niet te krijgen is (of in dure onderdelen) zou ik iedereen aanraden hem ZELF te maken want het stelt weinig voor.
Vwb de koeler zijn er legio oplossing te vinden die minstens zo goed zijn, vwb het bevestigen kom je er dan wel uit en wellicht zijn alleen de IN en UITgaande leidingen nodig.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

b0nkolok

Citeernooit verkeerd als er af en toe toch een aanzienlijk gewicht achter hangt.

Niet doen .............. automaten houwen daar niet van  :eusa_doh: Vooral niet met turbo toevoegingen. Je bak lijdt er onder, koppelomvormer sterft pijnlijk traag.
Ik spreek uit ervaring met 745  :-\
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek