Bougies en LPG

Gestart door sjors, 18-10-2006 15:10:02

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: Raoul op 30-10-2007 21:09:29
De suggestie van sommigen dat je vermogen toeneemt met hoogwaardiger bougies zoals idrium of platinabougies is echt kolder.

Wanneer je bougie slecht is betekent dit dat er overslag plaatsvindt, en dat merk je door het inhouden van de motor. Dit is slecht voor je katalysator, maar betekent ook dat de normale weg die de vonk moet afleggen te moeizaam is geworden. Gevolg is dat de vonk een alternatieve route zal zoeken, bijvoorbeeld in de verdelerkap. Men spreekt dan van Crossfire. Op gas kan dat leiden tot de bekende Backfire, een vonk gaat foutief naar een bougie waarvan de betreffende cilinder nog bezig is met de inlaatslag. Gevolg, open verbinding met het inlaatspruitstuk waardoor er tot in het luchtfilter een ontbranding plaatsvindt.

Nog een nadeel is de hoge ionisatiespanning bij een te ruime electrodenafstand. Deze is op gas sowieso al hoger omdat op benzine de vonk tussen de electroden nog enigszins geleid wordt. Gas doet dit niet. Daardoor moet de spanning hoger worden opgevoerd om toch over te springen. Met slechte bougies zal dit dus nog sneller inhouden dat de vonk een alternatieve route zoekt. Vergeet niet dat de hogere spanning dus ionisatiespanning ook kan inhouden dat de bobine inwendig gaat doorslaan. De vonk van 50.000 Volt (!) komt dan op de primaire wikkeling van de bobine terecht, en deze staat weer in verbinding met je eindtrapje eronder. En die blaas je dan op.

Slechte bougies merk je door overslag (ploffen in de uitlaat), inhouden met rijden ,en startproblemen. Als je dit niet hebt, heeft het geen zin om voor de vermogenswinst duurdere bougies te monteren. Wanneer je mengsel niet volledig zou verbranden ontstaat overslag, en krijg je een foutmelding in je display.(MM-lamp)

Een iets snellere verbranding zou kunnen, waardoor je motor wat soepeler oppakt. Maar je topsnelheid blijft hetzelfde.Gewoon originele bougies, iedere 20.000 km. Verdelerkap en rotor goed schoonmaken met ontvetter of  vernieuwen.

Ik zeg: Applaus.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

wie heeft het over duurdere bougies.  ???
Denso Iridium is beterkoop dan origineel volvo, én gaat dubbel zo lang mee.
wat is dan duur?.

misschien eens een nieuw rekenmachientje kopen...

SvenB

Momenteel heb ik het probleem dat ik op gas een paar kleine schokjes heb boven de 5000rpm. Ik heb de bougiekabels/rotor/verdelerkap al vernieuwd. Daarnaast heb ik er de orginele turbo bougies in zitten, deze hebben nog maar 15k gedaan. De auto schokte ook al toen de bougies nieuw waren, dus het kan er niet aan liggen dat ze versleten zijn.

Ik heb het idee dat de orginele bougies het op gas niet aan kunnen, vandaar dat ik naar andere dan orgineel kijk. De Denso Iridium Power's komen er op het forum erg goed vanaf. Ik koop ze ook echt niet met het idee dat het ook maar enige vorm van vermogenswinst oplevert, ik wil gewoon een schokvrije auto.

Inmiddels ben ik al iets wijzer, volgens de Denso site moet er in mijn s70 de IQ serie. Nu blijft alleen nog de vraag, welke warmte graad zou het best geschikt zijn voor mijn auto, 20 / 22 of misschien zelfs 24.

Momenteel is het nog een standaard T5 op LPi, maar overweeg om op redelijke korte termijn een chiptuning te doen.

vrgr, Sven

Ludo

ik denk niet dat je het probleem moet zoeken in de bougies.
origineel Volvo voldoet best hoor.
de bobine zou ik dan eerder aanpakken.

KMvrtr

Momenteel heb ik NGK bougies met één electrode.

Gisteren was ik bij Mesman.
De monteur aldaar was een groot voorstander van 'de standaard platina Volvo bougies'.
Maar als ik dit draadje goed lees zijn platina bougies helemaal geen standaard Volvo bougies. Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Enno

Doe nu gewoon Denso Iridium......

KMvrtr

Citaat van: Enno op 10-05-2008 11:32:52
Doe nu gewoon Denso Iridium......

:) Hé zeg, ik mag ook eigenwijs wezen hoor! ;)

rolvio

heb er net weer 5 verse originele volvo bougies ingedraaid en dat voor $ 13,-  ;D ;D samen met nieuwe stroomverdeler en rotor loopt-ie weer als een zonnetje! pakt ook beter op merk ik. dus voor mij ook gewoon origineel en jaarlijks vervangen.

rolf