Bougies en LPG

Gestart door sjors, 18-10-2006 15:10:02

Vorige topic - Volgende topic

Enno

Citaat van: M a r c op 30-10-2006 10:03:13
Iridiums laat ik 60.000 km zitten en dan gaan er weer nieuwe in.

Gemiddeld gaan gewone bij mij...30000 mee....dan is het beste er van af....

daytonawim

Gewoon Volvo bougie's, die gaan toch om en nabij de  90.000 km mee ??? ???

sjors

Heb NGK's met 1 elektrode. Rijdt prima.

Bij 170 in de 5 is de oek wel op jqa, maar in de 4 trekt ie wel redelijk door naar 200. Ach ja, waar hebben we het ook over. Rij meestal 140-150 en dat gaat heel mooi en goed. Alleen dat gekletter op klinkerwegen stoort mee mateloos. Alleen weet niet of het dat reactiestangetje is, is dat te checken op een of andere manier?

Klinkt als een niet al te zwaar object, wat gewoon losgetrild is of speling heeft. IRRITANT!

Nu ook nog een deurvanger kapot. Het is ook steeds wat. Ook een heel gepriegel toch?

Groeten

sjors

YES!!

Van mn geratel af. Wat bleek, de remblokjes zaten los in de klauw, het veertje was lam, is nu wat uitgerekt, beetje vet ertussen en weer zo stil als het hoort.

Ik kan dus ook nog geluk hebben, heerlijk.

Nu nog even deurvanger vervangen, ABS-controller solderen en dan mankeert er niks meer aan (voor zover ik weet)

Voelt goed.

Groeten

Ludo

Citaat van: sjors op 31-10-2006 17:36:22
YES!!

Van mn geratel af. Wat bleek, de remblokjes zaten los ...

Citaat van: Ludo op 26-10-2006 00:06:11
reactiestangetje?.
remblok los?.

;D

sjors

Haha, heel goed Ludo.... ;)

Dat had ik niet eens gelezen geloof ik. Heb namelijk alles gecheckt wat als mogelijkheid genoemd werd.....,

Zal beter lezen in het vervolg....

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 30-10-2006 09:46:40
Citaat van: sjors op 29-10-2006 23:59:57
- Je steekt "standaard" bougies, deze zijn op zich goed maar hebben een beperkte levensduur.

Een vers setje originele bougies loopt max 10-5000 KM gewoon goed. daarna max 15000 km....goed....en vanaf 30000 KM....belabberd.

Luchfilter reinig ik elke 10-15.000 KM....Mij valt telkens weer op als ik weer een vers setje originele bougies heb hoe groot het verschil is. Ik vind ze alleen te kort mee gaan. Vandaar toch binnenkort de overstap op Denso's...

why-not

Ik heb bij de gasinbouw 2 maanden geleden gelijk nieuwe NGK BKR6EIX-11 bougie's erin laten zetten.deze zijn goed voor lpg zei de inbouwer.20 euri p/st :eusa_think:

jos-850

welkom

een van de kolegas schreef dat een elektrode bougie met 0.6 mm afstand het beste is

ik heb erin zitten de NGK BCPR 6 E

iemand bekend met deze type op gas? en wat vinden jullie, origineel laten of effe gauw eruitdraaien en de elektrode afstand aanpassen?

RRRRR_Ramon

Ik ken het type niet, maar het wijzigen van de electrodeafstand anders dan af-fabriek is volgens mij meer iets wat je vroeger bij je brommer deed.

Hou er maar gewoon rekening mee dat bougies op LPG niet lang meegaan. Ik deed altijd de origineel Volvo bougies erin en die gingen er na 15.000 km weer uit.

Citaat van: Enno op 10-08-2007 12:04:01
Een vers setje originele bougies loopt max 10-5000 KM gewoon goed. daarna max 15000 km....goed....en vanaf 30000 KM....belabberd.

Dat klopt gewoon  ::)  ;D Dat belabberde wachtte ik meestal niet af.  8)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

EdWip

4000 km geleden heb ik de standaard bougies vervangen door de denso ik22 (170 pk, lpg). Op zich merk ik geen verschil in verbruik of mooier lopen. De verbranding is echter wel veel beter, dus er moet verschil zijn. Zie foto. Ik moet wel zeggen dat ik gelijkertijd ook de carterontluchting heb afgekoppeld. Dus gewoon doen voor die €72.

Edwin

jos-850

kijk aan
carterontluchting eraf, maakt zeker verschil wat verbrandig betreft

hoe heb je dat gedaan? en merk je het ook?

ik had de standaard 4 elektrode bougie van volvo erin, nu die van NGK, ik merk geen verschil

en wat ik ook vind, 4 elektrode bougie is onzin, zeker als je die om de 15 000 km vervangt
het voordeel van 4 elektrodes is alleen langere levensduur en kleinere kans op blinde vonk, maar ook een naadeel, en dat zie je als je de kop eraf haalt
er ontstaan duidelijk schaduw plekken, en vooral bij hogere toeren

EdWip

de slang van de carterventilatie losgehaald bij de felexibele slang (verbinding tussen de etm en het luchtfilter); aansluiting met een dopje dichtgemaakt en de slang van de carterventilatie verlengd met een stuk flexibele electrapijp. Het uiteinde komt nu onder het blok uit. Het ziet er niet mooi uit maar het werkt wel.

Echt merken de ik het niet, maar zoals je op de foto ziet is de verbranding wel beter . Wel is het olieverbruik iets minder geworden.

De aanleiding was eigenlijk dat ik had gezien dat er olie uit de carterventilatieslang kwam.

Edwin

SvenB

Ben ook van plan om Idrium's te nemen voor mijn S70 T5 LPi, nu nog standaard, maar waarschijnlijk binnenkort gechipt.

Wat is het verschil tusen de Idrium IK en de IQ serie ??

Wat betreft de warmte, is een 22 goed genoeg voor LPi of zal een 24 beter zijn ??

gr, Sven.

Raoul

De suggestie van sommigen dat je vermogen toeneemt met hoogwaardiger bougies zoals idrium of platinabougies is echt kolder.

Wanneer je bougie slecht is betekent dit dat er overslag plaatsvindt, en dat merk je door het inhouden van de motor. Dit is slecht voor je katalysator, maar betekent ook dat de normale weg die de vonk moet afleggen te moeizaam is geworden. Gevolg is dat de vonk een alternatieve route zal zoeken, bijvoorbeeld in de verdelerkap. Men spreekt dan van Crossfire. Op gas kan dat leiden tot de bekende Backfire, een vonk gaat foutief naar een bougie waarvan de betreffende cilinder nog bezig is met de inlaatslag. Gevolg, open verbinding met het inlaatspruitstuk waardoor er tot in het luchtfilter een ontbranding plaatsvindt.

Nog een nadeel is de hoge ionisatiespanning bij een te ruime electrodenafstand. Deze is op gas sowieso al hoger omdat op benzine de vonk tussen de electroden nog enigszins geleid wordt. Gas doet dit niet. Daardoor moet de spanning hoger worden opgevoerd om toch over te springen. Met slechte bougies zal dit dus nog sneller inhouden dat de vonk een alternatieve route zoekt. Vergeet niet dat de hogere spanning dus ionisatiespanning ook kan inhouden dat de bobine inwendig gaat doorslaan. De vonk van 50.000 Volt (!) komt dan op de primaire wikkeling van de bobine terecht, en deze staat weer in verbinding met je eindtrapje eronder. En die blaas je dan op.

Slechte bougies merk je door overslag (ploffen in de uitlaat), inhouden met rijden ,en startproblemen. Als je dit niet hebt, heeft het geen zin om voor de vermogenswinst duurdere bougies te monteren. Wanneer je mengsel niet volledig zou verbranden ontstaat overslag, en krijg je een foutmelding in je display.(MM-lamp)

Een iets snellere verbranding zou kunnen, waardoor je motor wat soepeler oppakt. Maar je topsnelheid blijft hetzelfde.Gewoon originele bougies, iedere 20.000 km. Verdelerkap en rotor goed schoonmaken met ontvetter of  vernieuwen.