na een half jaar weer de krukaspoelie

Gestart door rudie, 23-10-2006 20:49:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rudie

ja Ramon, slechte montage was het zeker. ik had wel vertrouwen in die persoon, maar nu een stuk minder. en nu ik een beetje weet, hoe verder, doe ik het nu liever zelf. heb er ook meer voldoening van als het lukt, en centen in de zak
ik ben ook heel blij met je tips en ook van de ander forumleden.

dat opvullen heeft me ook bezig gehouden maar ik wist niet waarmee, is dat spul nog van een bepaald merk?

de spiebaan breder maken en dan een overmaats spie gebruiken zou ook mooi zijn, maar ik weet op dit moment nog niet of de spie aan het tandwiel vast zit of dat er een losse spie bij zit, morgen of maandag weet ik meer.

ik houd je op de hoogte

VolvoSpecialist

Citaat van: rudie op 26-10-2006 21:22:48

de spiebaan breder maken en dan een overmaats spie gebruiken zou ook mooi zijn, maar ik weet op dit moment nog niet of de spie aan het tandwiel vast zit of dat er een losse spie bij zit, morgen of maandag weet ik meer.


De spie is een vast gedeelte van het tandwiel, daar kun je niets mee, dus je moet de krukas wel oplassen.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

rudie

okee, dan zal dat de werkwijze worden.

als de voorzijde van de krukas niet helemaal vlak is dan heb ik denk ik een probleem, of niet. zo met het blote oog is het lastig vlak maken.

Ramon

Inderdaad moet de krukas aan de voorzijde goed recht zijn.
Vaste spie dus....... mmmm, dan is oplassen de meest voor de hand liggende optie.

Toch heb ik ook wel eens vaste spie in een demper weggefreesd en er een sleuf ingemaakt met een overmaat spie in de krukas.  ;D

Neem een slijp schijfje dat een X mm slijp dikte heeft en neem een spie in dezelfde breedte maat.  Als je dan een goede passing van de spie in je krukas hebt, laat je de sleuf in de demper in exact die maat maken.......

Dat scheelt vaak heel veel vijlwerk en kan een mooier resultaat geven.

Het hangt een beetje af van je mogelijkheden......

Een ouderwets vakkundig metaalbedrijf kan hier wonderen verrichten.. 

Die epoxy was van Versahem als ik het goed heb. Loctite zal ook wel een goedje hebben met dezelfde werking.

Ramon  ::)
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Ramon

sjips !!!!!!   :P

We hebben het over een TDI !!!

(Zie ik net pas !!! ::))

Voor de VW motoren zijn er speciale setje om dit probleem te fixen.

Ik weet dat garagebedrijf van der Eng in Heemskerk een dergelijk setje heeft.

Hou me ten goede, maar er volgens mij waren er zelfs dempers met een overmaat spie te bestellen.

Je kan er een telefoontje aan wagen .....


Ramon


   
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Turbobiker

Citaat van: TAXI DRIVER op 26-10-2006 22:49:37
sjips !!!!!!   :P

We hebben het over een TDI !!!

(Zie ik net pas !!! ::))


Pssst, dan haal je je andere berichtje toch weg, niemand die er ooit nog achter komt ;) ;D
De Tussenpaus

rudie

ramon, die demper heeft toch geen spie. de spie zit enkel in het krukastandwiel.

ik heb net dat ding opgehaald bij de VW-garage. ik moest eerst de bramen van de krukas dremelen waarna ik het tandwiel er redelijk strak op kon schuiven.
eenmaal op zijn plaats kon ik hem eigenlijk geen kant meer op wringen.
dus nu denk ik er eigenlijk aan om hem zo maar met epoxy filler te fixeren.

wat denken jullie daarvan??

ik moet dan wel eerst een trillingsdemper op de kop zien te tikken, voordat ik de heleboel muurvast draai.

rudie

vandaag een forse stap in de goede richting gezet. ik heb het krukastandwiel en de poelie er op gezet en zo vast gedraaid dat ik de motor met de hand kon doordraaien, en god zij dank liep ie nergens vast.
dus toen met lood in de schoenen de auto proberen te starten. en ja hoor, hij sprong aan. deeerste paar seconden hoorde ik nog getik uit het vooronder alsof de kleppen even bleven hangen maar daarna draaide ie als vanouds, ik ben blij.

nu snel de epoxy filler halen en een goede trillingsdemper en de boel muur en muurvast draaien.

rudie

#23
ik heb deze week een goede niet nieuwe trillingsdemper van een VW transporter op de kop getikt en de boel weer in elkaar gezet. en wel volgens jullie adviezen met uitzondering van het vastlijmen.
het tandwiel paste namelijk nog zo goed dat ik hem er zo op heb gezet.
het risico van het vastlijmen was namelijk dat, zou achteraf de krukas toch beschadigd zijn, ik dan een echt probleem zou hebben.
nu ik er 100 kilometer mee heb gereden valt me op dat de auto bij lage toeren wat meer trilt dan eerder, waarbij ik moet vermelden dat het rechtermotorrubber totaal naar de kloten is. een andere reden zou kunnen zijn dat de timing nog een ietsie pietsie verkeerd kan staan

rudie

nu een paar dagen gereden en ik ben ervan overtuigd dat het rechter motorrubber de oorzaak van de trilling is, dus die wordt vervangen.
wat vervelender is, is dat waarschijnlijk de oliepomppakking eraan is en dus kan ik de boel weer loshalen. volgens Vadis moet voor demontage van de oliepomp ook het carter verwijderd worden, maar als ik de tekening zo bekijk lijkt dat niet nodig. want de pomp zit gewoon aan de zijkant op de krukas.
weten jullie daar meer over?

VolvoSpecialist

Ja, meer dan genoeg, de carterpan moet er wel onderuit want de aanzuigbuis zit onder tegen de oliepomp geschroefd.  :(    ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

rudie

dank je volvospecialist, als ik de spullen in huis heb vervang ik ook gelijk de krukaskeerring en het rechtermotorrubber.

ik heb trouwens vergeefs gezocht naar een klepdekselpakking. bij de brezan kreeg ik de verkeerde mee en bij de volvodealer kwam dat ding alleen kompleet met klepdeksel, dus ben ik maar gaan smeren met vloeibare pakking.
nu zit die ook dicht.

Jeroentjuh

Citaat van: rudie op 08-11-2006 22:34:40
dank je volvospecialist, als ik de spullen in huis heb vervang ik ook gelijk de krukaskeerring en het rechtermotorrubber.

ik heb trouwens vergeefs gezocht naar een klepdekselpakking. bij de brezan kreeg ik de verkeerde mee en bij de volvodealer kwam dat ding alleen kompleet met klepdeksel, dus ben ik maar gaan smeren met vloeibare pakking.
nu zit die ook dicht.

Net ff in ETKA gekeken maar bij VW kun je hem ook niet los kopen.....

Ramon

Volgens H base Ultra de JN967 (Payen, bruto 23,10 euro)

Kan toch nooit een probleem zijn ???

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

rudie

ja ja de beroemde JN967. die had ik dus in huis van brezan.
gevonden in het onderdelenboek van audi, volkswagen en volvo, maar die past dus echt niet.

het is trouwens voor 90% zeker de oliepomppakking. had ik het maar geweten, dan......precies
nu kan ik hem weer loshalen.